Dieet zonder suiker slecht voor je hersenen?

Voor krachttraining hebben veel sporters een cut dieet, waarin men geen suikers neemt 0,0 (tot zo weinig mogelijk).
maar is het uitsluiten van suikers niet slecht ? Want zelf ervaarde ik een duf gevoel op den duur, je wordt sloom en hebt niet veel zin in trainen.

Maar doet het ook iets met je hersenen aangezien suiker turbo benzine is voor je lichaam vroeg ik me af of het ook iets met je hersenen doet kwa concentratie / denkvermogen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
Hoe krijg je dat voor elkaar, want zelfs groente bevat wel suiker.
En je hebt gelijk dat het energie levert, waarschijnlijk heb je geen energie omdat je zo laag in koolhydraten zit
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je eet niet alle groenten, alleen maar brocoli dat is het beste geloof ik
Maar zonder suiker voel ik me vaak heel vermoeid tijdens het trainen. Maar dit moet dus aan de lage hoeveelheden koolhydraten liggen ? suiker heeft dus niet echt een nut voor de hersenen en maakt je alleen dik ?
Ritsuka
10 jaar geleden
alleen maar broccoli? krijg je dan geen overdosis vitamine K binnen? Ik weet alleen van mijzelf dat ik bij weinig koolhydraten totaal geen energie heb, en ook duizelig word en zwarte vlekken krijg, ondanks genoeg kcal
Ritsuka
10 jaar geleden
ik zeg nergens dat je van suiker dik word, hoe kom je daarbij?
suiker levert energie, daardoor kun je bewegen, je hersenen hebben koolhydraten nodig.
je word niet dik door suiker, je word dik als je meer eet dan je verbruikt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken een iets oudere kracht sporter die langere tijd minder dan 40 gram droog gewicht koolhydraat binnen krijgt en zich daar zeer goed bij voelt. (niet zomaar uitproberen, want er zitten wat voorwaarden aan, o.a. je vetvertering moet goed in orde zijn en goed orgaanvlees eten voor vitaminen) De enige koolhydraten die binnen komen, komen via groente, zuivel en vlees binnen. (dus 0 suiker, granen, rijst, enzovoorts)
Lager in kh is bijna niet mogelijk, als je hoort wat hij eet kan je het bijna niet geloven.
bijvoorbeeld middageten: 100 gram aan roomboter, kokosvet en puur dierlijk vet.

Antwoorden (2)

Wanneer wij geraffineerde suiker binnenkrijgen wordt deze in vrijwel onverteerde vorm zeer snel door ons lichaam opgenomen. Dit stimuleert het vrijkomen van een overmatige hoeveelheid insuline, een hormoon dat er voor zorgt dat onze cellen suiker kunnen opnemen en gebruiken als brandstof.
Hierdoor wordt de bloedsuikerspiegel weer verlaagd. Onze hersenen die deze metabolische processen in ons lichaam controleren, functioneren in een heel zuiver biochemisch evenwicht. Wanneer er grote hoeveelheden insuline worden afgescheiden door het eten van voeding waar veel geraffineerde suiker in zit, gaan je hersenen slechter functioneren en kunnen ze zelfs gaan hallicuneren. Dit kan emotionele uitbarstingen tot gevolg hebben.

Dit zie je terug in het gedrag van kinderen en tieners, die sneller prikkelbaar zijn en meer dan normaal last hebben van emotionele buien. Een tweejarig wetenschappelijk onderzoek van 267 proefpersonen door Steven Schoenthaler, Ph.D., gepubliceerd in de ’Journal of Biosocial Research’ toonde aan dat daar waar de doorsnee Amerikaan ongeveer 57 kilo suiker per jaar consumeert, jeugdige delinquenten 136 kilo per jaar eten! Toen deze kinderen op een dieet met gezonde groenten en fruit werden gezet, betekende dat een vermindering van 48% van alle soorten antisociaal gedrag, inclusief gewelddadige misdaden, diefstallen en weglopen. Dit gold voor alle leeftijden en rassen.

Ons brein is coördineert processen. Wanneer je suiker eet ontstaat er een tekort aan brandstof. Omdat suiker geen nutriënten bevat (omdat ze tijdens het raffinageproces eruit gehaald worden) worden cellen als ze witte suiker verbranden, niet gevoed. In die toestand van ontbering raakt het brein verward, geïrriteerd, rusteloos en vermoeid. In eerste instantie lijkt suiker ons energie te geven. Echter, tegelijkertijd verhoogt suiker het serotoninepeil in de hersenen, een stof die je ontspant en slaperig maakt. Daarom krijgen we na suikerconsumptie vaak een vermoeid gevoel en hunker je weer naar iets zoets. Het is niet moeilijk te begrijpen welke kringloop er dan in stand gehouden wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is inderdaad een probleem. Het lichaam komt in een staat die ketose wordt genoemd. Er is vrij veel controverse over. Poolreizigers en eskimo's functioneren in deze staat evenals mensen die om medische redenen geen koolhydraten in de voeding mogen hebben. Je hebt sowieso een gewenningsperiode nodig voor je brein. Er is wat discussie over de gezondheidsaspecten. Het Nederlandse wikiartikel over ketose vat het aardig samen.