Hoe komt het dat ik een extreem droge mond/keel en slijmophoping krijg wanneer ik 's avonds voor het slapengaan zuivelproducten eet of drink?

Om er achter te komen dat het probleem aan de zuivelproducten ligt heb ik 2x een test gedaan waarbij ik telkens een week lang 's avonds voor het slapengaan eerst 250 gram magere kwark gegeten heb en ik kreeg in die periode 's nachts en in de ochtend bij het opstaan een extreme droge mond/keel en verder behoorlijke slijmophopingen!

Vervolgens heb ik onlangs nogmaals een week lang geprobeerd en deze keer heb ik een halve liter magere melk gedronken in plaats van magere kwark en het resultaat was identiek hetzelfde! Extreem droge keel en slijmophopingen, ondanks dat ik 's nachts regelmatig enkele slokjes water dronk!

Mijn vraag is: hoe komt dat??? Ben ik allergisch aan melk of ligt het probleem aan de lactose die er in zit? Of wat is dat?

Bij het eten of drinken van plantaardige yoghurt of melk variaties heb ik dit niet :S

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.3K
Ritsuka
10 jaar geleden
ik krijg altijd veel slijmvorming van melkproducten en chocolade als ik verkouden ben of last heb van mijn keel.
weet zo snel niet hoe het komt, maar beter dus niet vlak voor het slapen dat eten dus.
Ritsuka
10 jaar geleden
is niet allergie hoor
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het als ik thee drink voor het slapen gaan. Die droge mond dan "s nachts en de volgende ochtend. Geen idee wat de oorzaak is.

Antwoorden (3)

Je bent niet alergisch, weer gerust.

De meeste kennen het fenomeen wel van de spinnen in de mond.
Mocht het voorkomen dat een spin in een mens zijn/haar mond loopt, dan volgt er een reactie, waardoor je de spin direct inslikt. Dit kan een droge mond de volgende dag veroorzaken.
Nu zeg ik niet dat er tientallen spinnen er elke nacht bij jou naar binnen lopen, maar volgens mij slikt u wel veel s'nachts, zuivel producten proef je langer na in je mond dan bijvoorbeeld cola oid. Het zou zo dus kunnen zijn dat je door deze nasmaak vaker slikt in je slaap, waardoor je een droge mond krijgt. Des te meer je slikt, des te droge je mond en het eerder in de keel te merken is de volgende ochtend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik adviseer je bij het volgende tandartsbezoek de tandarts hierover in te lichten.
Melk wordt op den duur zuur, maar dat geeft een vloeibare vorm van speeksel. Misschien dat in combinatie met slapen er juist een speekselophoping ontstaat, daar durf ik geen uitspraak over te doen.
Probeer in het vervolg zuivel te drinken voor het tandenpoetsen, misschien dat het helpt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik poets 2x per dag mijn tanden, 's ochtends en 's avonds voor het slapengaan, dus daar zal het niet aan liggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik adviseer je nog steeds dit verhaal de volgende keer aan je tandarts te vertellen. Of google zelf even op hyposalivatie/hyposialie/xerostomie. Je tandarts zou hier kennis van moeten hebben en als er sprake van is aan verschillende situaties in je mond moeten kunnen zien. Eventueel verwijst hij je door naar een onderzoekslab.
Het punt is dat in diverse onderzoeken wordt beweerd dat er geen verband is. Maar het is bekend dat na het drinken van melk je meer slijm hebt in je mond. Het punt is dat de speekselklieren bij het drinken van melk minder geprikkeld worden, waardoor er minder speeksel wordt gevormd. Daardoor voelt je mond plakkeriger en droger aan. Misschien slaap je 's avonds (wel eens) met je mond open en in combinatie met een al wat drogere mond, krijg je een hele droge mond.