Waarom wordt je winderig van bruine bonen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn allerlei dingen die je kan doen om het te verminderen, zie mijn antwoord hier: http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/overig/veroorzaken-snijbonen-winderigheid.421395
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeie vraag!

Het beste antwoord

Door een combinatie van factoren, maar in feite is de samenstelling van de meeste peulvruchten (dus niet alleen bruine bonen) die de winderigheid veroorzaakt, in combinatie met het ontbreken van een paar enzymen in ons verteringssysteem.

Het allerbelangrijkste is dat peulvruchten bepaalde oligosachariden bevatten (dat is een duur woord voor "niet al te lange suiker ketens") die wij niet in staat zijn om te verteren in de maag en de dunne darm, waar de meeste suikers verteerd worden en grotendeels opgenomen worden. De meest voorkomende oligosacharide in bonen is de raffinose, maar ook verbascose, inuline, stachiose... een hele reeks aan oligosachardien die moeilijk verteerbaar zijn en die in andere soorten voedsel voorkomen (aardappelen, kool, wortels...)
Het gevolg is dat deze suikers komen intact in de dikke darm terecht, waar de aanwezige bacteriën die deze wél kunnen afbreken de suikers "opeten" met als gevolg uitbundig groei van bacteriën, en productie van grote hoeveelheden gas. De ontstane gassen zijn voornamelijk kooldioxide (CO2), methaan (CH4) en waterstof (H2), die reukloos zijn.
Met name de methaan en de waterstof in scheten maken deze ontbrandbaar. Dat is heel handig voor YouTube films...

Maar als CO2 en H2 reukloos zijn... waar komt de stank dan vandaan?
Peulvruchten zijn ook erg rijk aan eiwitten die een hoog zwavelgehalte hebben. Deze zijn heel voedzaam, maar ook relatief moeilijk te verteren, waardoor grote 'brokken' eiwitten redelijk intact in de dikke darm terecht komen. Dan ontstaat hetzelfde proces als met de oligosachariden: de bacteriën die daar zitten breken deze eiwitten af, en er ontstaan gassen. Sowieso CO2, CH4 en H2, maar ook zwavelgassen, voornamelijk waterstofsulfide (H2S), die een zeer karakteristieke geur heeft naar rotte eieren.
De hoeveelheid H2S in een scheet is verrassend klein, zelfs bij de meest stinkende exemplaren: minder dan 1%. Toch zorgt dit voor de typische stank.
Als er meer H2S zou zijn ontstaan, dan zou je toch een probleem hebben, want H2S zou opgenomen kunnen worden in je darm, en bij grote hoeveelheden is het toxisch, dus in theorie zouden je scheten je kunnen vergiften!

Daarnaast bevatten peulvruchten veel onverteerbare vezels, die sowieso heel gezond zijn, en de groei van een gezonde bacteriële flora in onze darmen stimuleren. Dat is mooi, maar helaas gaat dit gepaard met nog meer gasvorming, en dus winderigheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een plus voor je antwoord, maar ben je nu van mening dat wij mensen beter geen peulvruchten zouden kunnen eten?

Andere antwoorden (1)

Bruine bonen bevatten relatief veel zwavelhoudende eiwitten. Bij het droog bewaren vallen die nogal veel uiteen in andere zwavelhoudende verbindingen, waaruit in he darmen H2S (rotte eieren gas) wordt gevormd.
Na het eten van verse bruine bonen, of bruine bonen uit pot of blik heb je daar veel minder last van.