Klopt het dat wij teveel granen consumeren, en dat dat helemaal niet zo goed voor ons is?

Ik lees over broodbuiken, en mensen die zonder het te weten een graan-intolerantie zouden hebben. Graan zou helemaal niet zo goed voor ons zijn.
Is dit weer de zoveeste hype, of valt er iets voor te zeggen graan grotendeels van het menu te schrappen?

10 jaar geleden
2.9K
Ritsuka
10 jaar geleden
voornamelijk een hype hoor, het is momenteel meer de combi van veel koolhydraten en minder bewegen.
Vroeger aten we toch ook granen zonder problemen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wat wel kan schelen met het brood van nu, is de gist (hoor je weinig over). Veel van de gist in het brood is niet 'gebruikt' en dood. Voor mensen is dit soms moeilijk te verteren, en gaan ze over op bijvoorbeeld zuurdesem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vroeger aten we toch helemaal geen of wellicht bijzonder weinig graan?!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is "vroeger"Mr Tomaat...? (^_°)
In de tijd dat wij zo'n beetje slimme apen waren, hadden wij geen akkers, maar daarna was ons dieet voornamelijk gebaseerd op graan. Pas in de laatste paar duizend jaar is het ons gelukt om een gevarieerd voedsel over het hele jaar beschikbaar te hebben.
En wat er in de laatste 100 jaar of zo is gebeurd, dat is pas een ramp, want wij eten gewoon veel te veel. Niet allen granen, ook eiwitten en vetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet zo dat we teveel granen eten. Maar alle graan soorten zijn genetisch gemanupuleerd. Waardoor ons lichaam het niet voldoende afbreekt. En opslaat als vet, dat geldt ook voor de onnodige toevoegingen in doodgewone artikelen. Enummers ed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vroeger is ongeveer 10.000 tot 100.000 jaar geleden, de tijd van voor de landbouw en waar we wel gegevens van hebben.
In die tijd werd er nauwelijks granen gegeten. Intolerantie is niet altijd iets dat je hebt of niet, het is een schaal. Vooral als je meerdere intoleranties een beetje hebt wordt het lastig testen.
(sowieso mist een bekende coeliakietest al 10% van de gevallen) @Rieneke1: probeer het eens een paar maanden, slecht is het zeker niet. (als je het goed doet)

Het beste antwoord

Er is geen overeenstemming over de vraag of we te veel granen eten. Er is bewijs dat dat zo is, maar evengoed is er onderzoek waaruit dat niet blijkt. Wel is er overeenstemming over de vaststelling dat we in westerse landen te veel koolhydraten eten, niet zo zeer uit ruwere granen, maar wel uit de producten ervan. Het gaat dan om geraffineerde producten waarvoor het lichaam weinig hoeft te doen om ze op te nemen. Denk aan wittebrood, suikers, (gezoete) cornflakes enzovoort.
De combinatie van veel calorierijke koolhydraten samen met zeer calorierijke vetten is al helemaal een ongelukkige combinatie, en juist die combinatie eten wij in het westen te veel. Een simpel koekje is een voorbeeld van zo,n calorieeenbom. Het bevat geraffineerde granen (wit meel) suikers en vetten. Aangezien we niet meer door de bossen rennen om ons voedsel te vangen en aangezien we niet meer met simpel gereedschap onze akkers hoeven te verbouwen, krijgen we gemakkelijk t veel binnen. Meer in lk geval dan we nodig hebben. Alle wijsheden die nu worden verkondigd en vaak een hype vormen waaraan menigeen flink rijk is geworden, hebben wel hun goede dingen, ookal is dieet A soms totaal verschillend van dieet B. Werken doen ze vaak wel, maar hlpen doen ze vaak niet, omdat ze moeilijk zijn vol te houden.
Het beste advies is daarom nog steeds het meest oude advies. Stem je voeding af op je energiebehoefte. En doe dat met goede voeding. Voldoende energie kan je binnen krijgen voor een dag door een roze koek en een hamburger te eten als ontbijt, maar gezond is dat niet. Eet gerust je volkorenboterham, maar beperk de combi koolhydraten en vetten. Vier boterhammen met kaas is eigenlijk al tamelijk vet, ookal klinkt dat gezond. Zorg voor ongerafineerde granen, dus volkoren etc. zodat je lichaam en darmen moten werken. Eet veel groenten en fruit. Kortom varieer. En ten slotte nog dit, eet wat vaker een ei. Eieren hebben ten onrechte een slechte naam. Met een omeletje kan je zeker 1x per week vlees vervangen. In eieren zitten veel essentiele stoffen. Je moet maar zo denken, van een ei kan je een kuiken maken. Met veertjes, botjes, een hart, een lever, longen en spieren en alles erop en eraan. Kortom een ei, daar zit wat in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
niko
10 jaar geleden
dan kun je ook heel goed kip eten,die is ei geweest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Viridiflavus, volgens mij wordt gevarieerd eten gepropageerd omdat voedingsmiddelen afzonderlijk van elkaar voor verschillende vitamines en mineralen kunnen zorgen. Als je dus gevarieerd eet en voldoende, krijg je van alle mineralen en vitaminen voldoende binnen. Bovendien worden zo de eventuele slechte eigenschappen van bepaalde voedingsmiddelen verspreid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
verspreid = gespreid
niko
10 jaar geleden
viridivlavus.++++++++
beste antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In zekere zin heeft viridiflavus gelijk. Je zou vitaminen en mineralen in pillen kunnen eten, j eiwitten uit proteineprparaten en koolhydraten uit suiker. Waarschijnlijk houd je het dan lang vol. Hoe gezond? Geen idee, want je lichaam is er ook nog voor gemaakt ruwe voeding te verteren. Je darmflora zal zeker veranderen als je alleen laboratorium achhtig eet. En dat heeft weer invloed op de weerstand. Maar het gaat waarschijnlijk jaren goed. Blijft evenwel een feit dat je gewicht en gezondheid beter in de hand is te houden met normaal en gevarieerd eten dan door in de behoefte te voorzien met gevulde koeken etc.
Ritsuka
10 jaar geleden
Zou je eens in de gaten moeten houden hoe het op de lange termijn gaat met de man die Soylent uitgevonden heeft.
Niet zoals in de film, maar zo heeft hij het genoemd. Het is een soort drank waar dus alle vitamines en dergelijke in zitten in de benodigde hoeveelheden, gewoon als chemisch product van groothandels besteld.
Hij zegt dat hij zich er goed bij voelt, en hij wil het op de markt brengen, maar ik vraag mij af hoe lang het goed gaat.
Ritsuka
10 jaar geleden
http://blog.soylent.me/

Andere antwoorden (1)

De moderne mens eet inderdaad veel te veel granen! Van nature at de vroege mens slechts zelden granen. En als hij dat al deed, waren dit natuurlijke granen van goede kwaliteit.

Probleem met de huidige granen, en met name de tarwe, is dat deze veel te veel doorgekweekt zijn, en derhalve veel te veel gluten bevatten. Een hoeveelheid gluten die onnatuurlijk is.

Een ander probleem met granen is, dat ze het je lichaam moeilijk maken om mineralen uit andere voeding op te nemen.

Kortom, het hoeft niet per definitie verkeerd te zijn om granen te consumeren, maar kies dan wel voor goede granen die zo min mogelijk bewerkt zijn, en gebruik ze met mate.

De vroege mens at ze ook uitsluitend als aanvulling, als er even niets anders was, en in die tijd waren de granen nog onbewerkt en niet veredeld.