Zijn ongeroosterde cashewnoten ongezonder t.o.v. geroosterde cashewnoten?

Ik herinner mij dat ik ooit ergens een artikel heb gelezen dat ongeroosterde cashewnoten giftige stoffen bevat terwijl deze na verhitting verwijdert worden, in hoe verre klopt dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.8K
Amadea
10 jaar geleden
Niet echt giftig, maar er zijn mensen die er allergisch op kunnen reageren. Voor mijzelf geldt dit wat betreft hazelnoten. Van verse hazelnoten zwelt mijn keel op en dan kan ik bijna niet meer slikken. Maar verwerkte hazelnoten kan ik zonder problemen opeten.

Het beste antwoord

Nee, want de noot zelf is niet giftig. Die kan je gerust consumeren, ze zijn zelfs heel gezond.

Tussen schil en de noot in zit wel een laagje bijtende, licht giftige gel (bij kamertemperatuur) of vloeibare olie (bij verhitting wordt de gel vloeibaar) die huid-irritatie kan veroorzaken. Die bijtende stoffen zijn anacardinezuren en cardol. Deze stoffen bevinden zich dus niet in de noot zelf, maar in een laagje tussen het velletje van de noot en de schil. Deze worden door arbeiders met beschermende handschoenen aan van elkaar gescheiden. Maar zelfs als ze er een paar met blote handen zouden kraken zou dat nog geen vervelende gevolgen geven. Alleen bij grote hoeveelheden kan er irritatie ontstaan.
Die cashew-chilolie wordt trouwens ook gebruikt, voor verschillende doeleinden: bijvoorbeeld bij de behandeling van wratten en eksterogen; verwerkt tot een hittebestendige gom en industriële harsen; of om papier tegen vraat van termieten en wormen te beschermen.
Amadea
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ongebrande cashews zijn zelfs gezonder dan gebrande. Ik dan uit van de biologische variant. Er zitten zoveel voedingsstoffen in die onze gezondheid bevorderen. Bij verhitting verliest de noot deze stoffen.

Dit geldt voor heel veel noten. Wél is het verstandig om van te voren even te checken of je de noten even moet laten wellen om de toxines te verwijderen of voor een betere vertering.