Hoe komt het dat (aardappelen) chips per 100 gram 3x zoveel koolhydraten bevat dan 100 gram rauwe aardappelen?

Om een voorbeeld te geven: Pirato Chips van de Aldi

Ingrediënten: aardappelen, zonnbloemolie, zout

Voedingswaarden per 100 gram:

556 kcal (calorieën)
5,8 gram eiwitten
52,1 gram koolhydraten waarvan 0,5 gram suiker
35,1 gram vetten waarvan 3,2 gram verzadigd
4 gram voedingsvezels
0,47 gram natrium

Als ik vervolgens naar de voedingswaarden van 100 gram rauwe aardappelen kijk dan merk ik dat deze amper 17,6 gram koolhydraten bevat, dus 3 keer minder dan 100 gram aardappelen uit chips, hoe komt dat???

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=1153

http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2546/2

En mijn 2de vraag: hoe worden chips (afkomstig van aardappelen) exact gemaakt? Kent iemand een goeie video die ik terug kan vinden op het internet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi video Panteao ;-)

Het beste antwoord

Zoals iemand anders aangaf, gebakken chips bevatten in absolute termen evenveel koolhydraten als de rauwe aardappelen waarmee ze gemaakt worden, maar omdat tijdens het bakken veel water verdampt, dan raken de koolhydraten steeds meer geconcentreerd. Doordat de voedingswaarde wordt aangegeven per 100 gram product, lijkt het inderdaad alsof er meer koolhydraten inzitten, of toegevoegd zijn.
Maar dat is dus niet zo.
Even snel berekend:
- Rauwe aardappelen bestaan voor ca 75% uit water en 17,6% koolhydraten.
- Chips bevatten slechts 1% water (de rest is verdampt), maar nemen erg veel vet op tijdens het bakken: tot 30-35% van het gewicht van de chips is vet.
Als je dat uitrekent, dan kom je tot de conclusie dat de koolhydraten 3-4 keer meer geconcentreerd zijn in de chips, en dat betekent ca. 50 g koolhydraten per 100 g, precies wat op het zakje staat vermeld.

Je vraagt je ook af in een reactie of ze andere ingrediënten moeten vermelden, en het antwoord is een volmondig "ja". Elke ingrediënt die je gebruikt in welke levensmiddel dan ook moet je verplicht vermelden op de verpakking in de ingrediëntenlijst. Zelfs water! Als je zetmeel afkomstig van de aardappelen gebruikt, is dat iets anders dan 'aardappel', en moet dus toch apart worden vermeld.
Producten zoals Pringles worden gemaakt door een mengsel van o.a. aardappelpuree en zetmeel in een vorm te persen en vervolgens te bakken ik olie. Kijk maar even op de verpakking, en dan zal je zien wat de samenstelling is.

En je laatste vraag is hoe de chips worden gemaakt, het liefst met een video. Zie de 2 links hieronder, de ene met een prachtige film, en de tweede met een uitleg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+11 Top antwoord!

Andere antwoorden (1)

Er komen niet spontaan meer koolhydraten. Tijdens het bereidingsproces
wordt er veel vocht ontrokken aan de aardappelen, hierdoor zitten er in de overblijvende delen van de aardappelen relatief meer koolhydraten.

Je hebt dus meer dan 100 gram aardappelen nodig om daar 100 gram chips van te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord +.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou het dan überhaupt kunnen dat ze gewoon aardappelzetmeel gebruiken in plaats van rauwe aardappelen? Maar dan zouden ze dat er toch bij moeten zetten? Of niet?
Amadea
10 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Alleen sommige soorten patat worden gemaakt van aardappelzetmeel. Schijfjes kan je daar echter niet van persen.
Utrecht
10 jaar geleden
Pringels zijn we gemaakt van aardappelpoeder en zetmeel.
normale chips is altijd gemaakt van echte (dun gesneden) aardappelen.