is kaliumjodide in een vitaminepil Kalium?

Op mijn verpakking vitaminepillen staat Jodium (Kaliumjodide)
Is deze stof gelijk aan de bekende gewoon als 'Kalium' omschreven stof?
Of lijkt de naam er alleen maar op?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

De kalium in kaliumjodide is inderdaad dezelfde kalium.
Er bestaat maar een element dat kalium heet.

De kalium in kaliumjodide is gebonden aan jodium.
Kaliumjodide is een zout dat in water of in de maag uit elkaar valt in kalium en jodium ionen. Ionen kunnen door het lichaam worden opgenomen.

Kalium is een metaal en een vaste stof. Ongeïoniseerd kan die stof natuurlijk niet worden opgenomen. Het lichaam neemt geen vaste stoffen op. Die worden via het maagdarmsysteem weer uitgescheiden.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

kaliumjodide bestaat uit kalium en jodium.