Is het gezond om elke dag rozijnen of gedroogde abrikozen te eten?

Ik vind gedroogd fruit heel lekker, dus ik eet nu bijna elke dag wel rozijnen of gedroogde abrikozen (ongezwaveld). En ik eet verder helemaal geen tussendoortjes met suiker.
Maar is het dan gezonder maar een paar dagen per week rozijnen en gedroogde abrikozen te eten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.1K
Ritsuka
10 jaar geleden
Hoeveel eet je er, 1, 2, een handje, een kilo?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meestal een handje rozijnen of twee abrikozen.
Ritsuka
10 jaar geleden
Dat valt reuze mee, zou ik mij absoluut niet druk om maken.
Eet ze maar lekker hoor, de suiker geeft je energie, goed vlak voor het sporten :)

Het beste antwoord

Dagelijks zo n 30 gram zuidvruchten zo als rozijnen en abrikozen is erg gezond. Abrikozen zijn ook bloeddruk verlagend dus zeker een aanrader.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je het volume van gedroogd fruit en ongedroogd fruit (druiven - rozijnen, gedroogde abrikozen - ongedroogde abrikozen)) vergelijkt, dan is gedroogd fruit behoorlijk wat hoger in suiker en calorieen, veel hoger dan ongedroogd fruit. Met dat in gedachten kun je je waarschijnlijk wel voorstellen dan gedroogd fruit op zichzelf wel gezond is (veel gezonder dan snoep e.d.). Maar als je portie gewijs dezelfde hoeveelheid gedroogd fruit zou eten tegenover hetzelfde fruit ongedroogd, dan krijg je veel en veel meer suiker en calorieen naar binnen dan je misschien in de gaten hebt.

Als je er goed op let dat je niet meer gedroogd fruit eet dan wat je zou eten als het ongedroogd is, dan is het niet ongezond. Houd de hoeveelheid die je eet goed in de gaten. Anders doe je jezelf geen goed, hoe 'gezond' een voedsel ook is, als het *te veel* wordt, is het niet meer zo gezond...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar is het wel of niet gezond om het elke dag te eten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mili zei "Als je het volume van gedroogd fruit en ongedroogd fruit (druiven - rozijnen, gedroogde abrikozen - ongedroogde abrikozen)) vergelijkt, dan is gedroogd fruit behoorlijk wat hoger in suiker en calorieen, veel hoger dan ongedroogd fruit". Dat geeft al aan dat het er niet echt gezonder op wordt. Je kunt dan net zo goed een paar lepels suiker eten, zelfde resultaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zolang je de hoeveelheid goed in de gaten houdt is er niets op tegen om gedroogd fruit te eten. Het is niet 'gezonder' of 'ongezonder' dan ongedroogd fruit. Met andere woorden, het is niet te prefereren boven ongedroogd fruit, gedroogd fruit is niet beter dan ongedroogd fruit. Ik weet niet hoe ik het nog duidelijker kan uitleggen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inkie je kan echt niet beter suiker eten. Fruit is gezond, gedroogd en ongedroogd. Suiker is slecht voor je.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@zeehond: Ik schreef: "... als je portie gewijs dezelfde hoeveelheid gedroogd fruit zou eten tegenover hetzelfde fruit ongedroogd, dan krijg je veel en veel meer suiker en calorieen naar binnen... " Daarna legde INKIE ook al uit dat er heel veel suiker zit in gedroogd fruit en dat suiker slecht is voor je. Jij schrijft dan als antwoord : "...Suiker is slecht voor je...." Heb je Inkie's en mijn antwoorden over gedroogd fruit nou begrepen, ja of nee?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Suiker uit fruit is niet slecht voor je, geraffineerde suiker wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Blijft mij niets anders over dan je te herinneren aan wat er bovenaan deze categorie vermeld is: "Neem het voorbehoud bij medische informatie in acht.
Raadpleeg bij gezondheidsklachten een arts."
Of je te veel krijgt zal je gauw genoeg aan je stoelgang merken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eten kan ook ongezond zijn zonder dat je het aan je stoelgang merkt