Hoe lang kun je leven zonder eten en drinken?

Wat is het maximum aantal dagen, maanden of jaren dat je kunt leven zonder eten en drinken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
124.2K

Het beste antwoord

We kunnen veel langer zonder eten dan zonder drinken. De gemiddelde gezonde volwassene kan tot 8 weken vasten, als hij maar water heeft.

Veel hangt af van je fysieke conditie, maar ook van je gewicht. Op een vetreserve kun je een hele tijd teren voor het lichaam zichzelf begint af te breken op zoek naar eiwitten. Extreme koude en hitte verkorten de tijd dat je zonder eten kunt.

Na enkele dagen vasten voel je je prikkelbaar, verward en zwak. Als je compleet uitgehongerd bent, haakt het ene na het andere orgaan af. Dan kun je last krijgen van hallucinaties, spierspasmen of stuipen en hartritmestoornissen.

Gebrek aan water is veel sneller fataal. Op een plek waar het niet te warm of te koud is, houdt een gezonde volwassene het 3 tot ten hoogste 6 dagen uit zonder drinken. Maar in een hete omgeving kun je al na enkele uren sterven aan een hitteshock. Symptomen van uitdroging zijn in het begin een droge mond, naast geconcentreerde en sterk ruikende urine. Gevolgd door lethargie, prikkelbaarheid, overgeven en diarree. Het laatste stadium is shock.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dit hangt uiteraard af van de leeftijd van die persoon.

Voor volwassenen geldt dat we maximaal een paar dagen zonder water kunnen; zonder voedsel kunnen we langer (dit hangt ook af van onze vetreserves). Hongerstakers kunnen het vaak lang volhouden, zolang ze maar blijven drinken.

In het lichaam van baby's en kleine kindjes zit veel meer water. Als zij ziek zijn (en bv. moeten overgeven en diarree hebben en niet willen eten of drinken), moeten we vlug reageren. Een baby kan na een dag reeds 'uitgedroogd' zijn en dat kan zelfs resulteren in overlijden. Vandaar dat zieke baby's ook heel vlug in het ziekenhuis belanden om water te krijgen via een infuus (baxter). In dat infuus zit dan water maar ook glucose (suiker) en een aantal zouten zodat dit eigenlijk 'eten en drinken' tegelijk is.

Ook bejaarden die vaak al zwak zijn en weinig drinken en eten,lopen een grotere kans op uitdroging en ondervoeding. Ook hier moeten we opletten dat zij voldoende eten en drinken. Gebeurt dit niet, dan gaan zij steeds zwakker worden en gemakkelijker ziek (bv. een griep of longontsteking of een wonde die niet wil genezen).

Deze vraag werd beantwoord door:
prof dr ir Greet Vansant
prof voeding - preventieve gezondheidszorg

Katholieke Universiteit Leuven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit verdient een plus
Het hangt er ook heel erg van af, waar op de wereld je bent.
Als je in de woestijn bent, zal je het zonder water maar heel kort uithouden : niet veel langer dan 24 uur....
Ze hebben ooit een proef gedaan met twee goedgetrainde, volwassen, uiterst gezonde mannen : na 24 uur waren ze door uitdroging helemaal de kluts kwijt, en hadden, zelfs als ze op dat moment water 'gevonden', niet meer geweten, wat ze ermee moesten doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hira Ratan Manek geboren op 12 september 1937) beweert dat hij vanaf 18 juni 1995 uitsluitend leeft op water, en soms op thee, koffie en karnemelk. Hij zegt dat het licht van de zon de sleutel vormt tot zijn gezondheid. Daarbij noemt hij als inspiratiebronnen de jainist Tirthankara Mahavira, de oude Egyptenaren, de oude Grieken, en de Indianen.

Volgens zijn website [17] hebben wetenschappelijke en medische teams tot driemaal toe toezicht gehouden toen hij een langdurige vastenperiode hield. De eerste, in 1995–96 in het Indiase Kozhikode en onder leiding van Dr C.K. Ramachandran, duurde 211 dagen. De tweede, in 2000–01 in het Indiase Ahmedabad duurde 411 dagen en stond onder supervisie van een eenentwintigkoppig team van artsen en wetenschappers onder Dr Sudhir Shah en de waarnemend voorzitter van de Indiase Maatschappij voor Geneeskunde, Dr K.K. Shah. Dr Sudir Shah kreeg van een groep met de naam Light Network een prijs voor zijn onderzoeksverslag [18]. Het derde onderzoek duurde 130 dagen; het vond plaats aan de Thomas Jefferson Universiteit en de Universiteit van Pennsylvania in Philadelphia, en stond onder leiding van Dr Andrew Newberg and Dr George Brenard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7 dagen zonder water onder goede omstandigheden...
6 weken zonder voedsel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5dagen zonder water
3 weken zonder voedsel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3 tot max 7 dagen geen water.

En ongeveer 60 dagen zonder voedsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar is een ezelsbruggetje voor .de regel van 3.
3 minuten zonder zuurstof
3 dagen zonder water
3 weken zonder voedsel
let wel dit is onder gunstige omstandig heden.
en het is de grens dus +/-