Is veel fruit eten slecht voor je?

Ik eet best veel fruit in een dag en daarom eet ik geen andere dingen.
Ontbijt eet ik toch niet ( heb ik ook nooit gedaan)
Mijn lunch is meestal gewoon wat fruit of groente
Avond eten zit er altijd wel een salade bij van mais komkommer tomaten sla en tonijn bij vlees ook maar daarvan eet ik heel weinig aardappels , rijst enz. Eet ik wel goed. En sms als ik dan nog honger heb dan eet ik nog een stuk fruit of groente. Dus ik eet best wel goed (denk ik ) maar id dit wel gezond?

Toegevoegd na 13 uur:
Ongeveer in een dag eet ik 3 tomaten 2 komkommers 4manderijnen 1 appel 4 nectarienen en 1 sinaasappel deze eet ik ongeveer in een dag qua groente en fruit dus ik heb meestal geen zin in avond eten en ontbijt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K
Ritsuka
11 jaar geleden
Kun je eens plaatsen wat je precies eet op een gemiddelde dag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke
Ritsuka
11 jaar geleden
lees dit ook eens: http://www.womenshealthmag.com/weight-loss/detox-diet-side-effects/ Dit gaat meer over alleen vruchtensap drinken, maar komt wel veel overeen met jouw situatie.

Het beste antwoord

Ja, op deze manier is het wel ongezond.
Je kunt beter wel ontbijt eten, beter voor je.

Fruit zorgt vooral voor hele sterke schommelingen in de suikerspiegel. Het bevat natuurlijk wel vitamines, maar vooral veel suiker.
Groente eten is wel, goed maar volgens mij eet je toch iets te eentonig.
Uit alleen fruit en een beetje groente kun je niet alles halen wat je nodig hebt.
Ik mis ook eiwitten, ja een stukje vlees of vis bij avondeten. Maar dit is wel erg weinig.

Aardappelen, rijst, brood etc. zijn niet per se dingen die je nodig hebt, als jij zonder kunt is dat prima. Maar als je bijvoorbeeld ook sport heb je waarschijnlijk wel meer koolhydraten nodig.
En ik raad je sowieso aan om me eiwitten te gaan eten. En liever minder fruit, en meer groente.

Toegevoegd na 18 uur:
Naar aanleiding van je toevoeging:
Ik heb alles wat je eet eens ingevuld in een calorieënteller en je eet echt veel en veel te weinig!

Met wat je eet zit je in totaal maar op 677 kcal!
Ik weet niet wat je lengte, leeftijd en gewicht is, maar volgens mij moet jij echt wel minstens 1800-2000 kcal eten.

Je krijgt op een dag het volgende binnen:
4,4 gram vet (te weinig)
165,5 gram koolhydraten (dat is wel redelijk volgens mij)
16,79 gram eiwit (te weinig, het liefste 0,8-1 gram eiwit per kg lichaamsgewicht per dag)
677 kcal (zoals ik al zei, veel te weinig)
118,88 gram suiker (Dat is bijna 24 suikerklontjes!!)

Simpel gezegd, veel te veel suiker,te weinig eiwitten en gezonde vetten, te weinig kcal.

Toegevoegd na 18 uur:
Hierbij heb ik puur gerekend met wat je in de toevoeging van je vraag had gezet. Maar zelf als je nog het 'avondeten' meerekent eet je nog te weinig en te eenzijdig.
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, wel erg weinig eiwitten en ik zie ook nauwelijks vetten.
Ritsuka
11 jaar geleden
Inderdaad ja, ook weinig vetten.
Ritsuka
11 jaar geleden
@Keesvi: toevoeging van vraagsteller al gelezen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
https://melchiormeijer.wordpress.com/2012/12/11/ron-rosedale-vet-is-het-enige-veilige-macronutrient/#comment-5219 bevestigt alleen maar waar ik steeds meer van overtuigd raak. De vetfobie is zo langzamerhand de grootste gezondheidsvijand van de moderne mens geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan je helaas niet nog een +1 geven voor je uitstekende opvolging.

Andere antwoorden (4)

Ja het kan wel degelijk slecht voor je wezen
Overigens geldt voor fruit hetzelfde als voor andere voedingsmiddelen: alles met mate. Als je je aan de algemeen geldende voedingsadviezen houdt en 2 stuks fruit per dag eet is er niets aan de hand. Maar ga niet overdrijven. Want te veel fruit eten kan wel degelijk schadelijk zijn.

Bij een inname van 74 gram fructose per dag het risico op gezondheidsproblemen met 87% toeneemt. Dit staat echter wel gelijk aan maar liefst 10 appels of 30 sinaasappels per dag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoewel fruit en groente erg gezond is, eet je veel te eenzijdig. Je komt daardoor voedingsstoffen tekort. Het voedingscentrum heeft veel informatie over gezond eten. Via de volgende link kom je bij de schijf van vijf. Je kunt dan je eigen leeftijd en geslacht invullen, om te zien at je per dag zou moeten eten om gezond te zijn/worden/blijven.
http://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf/schijf.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, veel fruit is niet gezond. De mens is geen soort van fruitetende aap maar hoogstwaarschijnlijk in miljoenen jaren geëvolueerd in een matig klimaat met veel vis, schaal- en schelpdieren, een beetje vlees, wortels, noten, groenvoer en weinig (niet zoet) fruit.

Veel suikers, en daar mag je meel uit granen onder rekenen kunnen hart- en vaatziekten en kanker in de hand werken. Je hebt ze niet nodig omdat het lichaam de benodigde glucose zelf kan maken. De nodige vezels kun je uit de groente halen, die je wel voldoende eet. Echter, vetten zijn essentieel als bouwstof maar ook als brandstof. Een aantal vetzuren kan het lichaam zelf niet maken waardoor je die met de voeding tot je moet nemen maar ook als brandstof zijn vetten beter voor je gezondheid dan koolhydraten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
+ van mij
Waarschijnlijk eet je veel fruit als je eerste maaltijd omdat jij je ontbijt overslaat. Ontbijt overslaan is erg stressvol voor je bijnieren, als je net wakker bent heeft je lichaam energie nodig om een stabiel glucose balans te handhaven. Sla je je ontbijt over dan kun je na een paar uur een hypo krijgen en zal je hunkeren naar snelle suikers. Sommige eten dan donuts en koffie, andere zoals jij eten dan fruit. Fruit is in essentie gezonder maar teveel is nooit goed omdat ook fruit een hoog glucose niveau kan geven. Dat kan na jaren schade geven en je cellen ongevoeliger maken voor insuline, ook wel insulineresistentie genoemd.

Let op: NIET biologisch fruit bevat pesticiden dit zijn gifstoffen voor je lichaam en niet gezond.