Voor het slapen nog 2 boterhammen gegeten, en nu met hele erge honger wakker. Hoe kan dit?

Alsof k heeel lang niet heb gegeten.

Weet iemand hoe dat kan? Of waarom?

Weet jij het antwoord?

/2500

Mijn eigen bescheiden theorie is dat zoiets komt doordat je je maag op hebt gerekt, waardoor deze nu 'leeg' is. Vooral als je dan ook nog iets eerder een normale avondmaaltijd hebt genuttigd (die nog niet volledig was verwerkt door je maag) dan telt dat op. Wellicht slinkt de maag minder snel wanneer je inactief bent/slaapt dan wanneer je dit gedurende de dag zou doen. Totaal niet wetenschappelijk - maar wel iets wat ik bij mezelf ook merk - dat juist wanneer ik zwaar tafel 's avonds, ik de volgende ochtend meer honger heb dan wanneer ik een normale maaltijd eet. Ik hou in ieder geval de andere antwoorden in de gaten, ik vind het een goede vraag.

Dit heeft te maken met je stofwisseling. Deze gaat 24 uur per dag door, alleen ligt deze 's nachts lager dan overdag. Als je slaapt komen er immers geen voedingsstoffen binnen en zal je lichaam moeten functioneren met de voedingsstoffen die overdag binnen zijn gekomen. Op het moment dat je vlak voordat je gaat slapen nog iets eet functioneert je stofwisseling de hele nacht op een hoger niveau dan de hoeveelheid voedingsstoffen die binnen zijn gekomen. Hierdoor is de kans groter dat je 's ochtends wakker wordt met het 'lege maag' gevoel. Als je dit bijvoorbeeld als tactiek wilt gebruiken om gewicht te verliezen is het over het algemeen beter om een appel te eten, omdat hierbij je lichaam meer moeite moet doen om alle voedingsstoffen eruit te krijgen dan bij een boterham. Hierdoor loop je 's ochtends minder risico dat je weer meer gaat eten dan gewoonlijk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100