Gisteren teveel gegeten, zag dit vanochtend op de weegschaal. Is dit maar tijdelijk omdat mijn lichaam mijn voedsel nog moet verwerken ?

Ik heb gisteren een beetje teveel gegeten waardoor ik vanochtend op de weegschaal zag dat er +/- 1 kilo bij was ! Ik verschoot want zooooooveel was het natuurlijk ook niet. Heb ik binnen een paar dagen terug mijn gewone gewicht omdat mijn lichaam het voedsel nog moet verwerken of niet ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de ochtend weeg je meer dan 's avonds
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
geen tussendoortjes geen snoep en koek
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo snel kan je niet aangekomen zijn hoor.
Grote kans dat als je je een paar uur later weer weegt of gwn morgen weer ,de weegschaal weer een kilo minder aangeeft.
En als je je toch onzeker voelt hierdoor ,vandaag alleen groente/fruit en bijv.magere yoghurt eten( oid)en veel water en thee(zeker 2 liter)en dan is het er zeker weer af.
Probeer je niet te druk te maken de hele tijd door het getal op de weegschaal,daar wordt je alleen maar nerveus van en zoals ik al zei,je gewicht schommelt,het kan later al weer minder zijn hoor;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tjongejonge volgens mij varieer ik zo een paar kilo per maand, zeker als je een vrouw bent en menstrueert waardoor je nog wel eens vocht vasthoudt hoor je niet te verschieten van een kilo. Aan je vragen te zien ben je teveel bezig met je gewicht. Ga eens leven!
Ritsuka
11 jaar geleden
was het voor of nadat je naar de wc was gegaan? want darminhoud en blaasinhoud hebben ook invloed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb me gewogen na ik geplast had
Ritsuka
11 jaar geleden
Maar wat heb je nu precies op die dag gegeten dan? Ik zie in je vragengeschiedenis dat je nogal strict met je hoeveelheden eten was, is dit nog zo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben nog altijd volop aan het stabiliseren. Als ontbijt had ik een tas karnemelk gedronken, middag stokbrood meergranen met americain. Tussendoor wat fruit en overschot van stokbrood. Tussendoor ook ng peperkoek,noten en rozijnen enz en als avond rode kool.bloemkool en vis.
Ritsuka
11 jaar geleden
Dat is echt niet teveel eten hoor, bekertje karnemelk, stokbrood en wat snacks en avondeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik eet normaal gezien geen snacks buiten wat fruit. Er moet dan toch een verklaring zijn van de verandering in gewicht ?
Ritsuka
11 jaar geleden
Maar dit is meer dan je normaal eet? Ik vond dit al aardig weinig. Dan is je lichaam waarschijnlijk in een soort spaarstand en gaat extra vasthouden.
Fruit, groente en noten is goed. Volkoren stokbrood is ook goed, karnemelk is geen ontbijt.
Peperkoek is vooral suiker met een beetje vezels.
Je snackt vooral gedurende de dag, probeer eens 3 echte maaltijden te nemen. Dus een volwaardig ontbijt met eiwitten en koolhydraten (kom muesli met yoghurt bijvoorbeeld).
Dan met lunch kun je inderdaad stokbrood doen, lekker beleggen met o.a. sla, tomaat, komkommer en wat vlees bijvoorbeeld.
En dan avondeten zoals nu.
Dat vult denk ik meer en is ook voedzamer dan de hele dag door kleine snacks
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik weet verder ook niet waar de gewichtstoename vandaan komt. Ik weet je leeftijd, lengte en gewicht niet, weet niet wat je normaal eet en aan beweging doet en weet niet hoe je lichaam met de energie omgaat.
Maar ik gok persoonlijk op spaarstand
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan ook 'gewoon' wat vocht vasthouden. Heel normaal dat het de ene voor de andere dag gebeurt. In de zomer hebben veel mensen wat meer vocht in het lijf, dikkere benen bijvoorbeeld. Door erg zout eten kun je ook wat meer vocht vasthouden. En gewicht schommelt gedurende de menstruele cyclus bij vrouwen. Geen paniek als je ineens een kilo meer weegt. Wegen is handiger 1x in de week op vast tijdstip. Dat geeft een beter overzicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hoe kom ik dan uit de spaarstand ?
Ritsuka
11 jaar geleden
Door te zorgen dat je genoeg eet. Zoek via deze site eens op 'AMR BMR' voor een rekenformule hoeveel je nodig hebt.
Maar beginnen met 1200 kcal op een dag eten is al een goede start.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als ik nu aan gewichtstoename heb, ga ik dat dan niet nog harder hebben als ik zo meer eet ? En hoe kom je aan de 1200kcal ?
Ritsuka
11 jaar geleden
Het kan zijn dat je eerst aankomt, omdat je lichaam tekort kwam. Zodra je lichaam door heeft dat er regelmatig volwaardige voedingsstoffen binnenkomen, en je metabolisme weer wat beter word, gaat je gewicht weer stabiliseren. Maar wat is je lengte en gewicht nu?
Momenteel is je gezondheid belangrijker. Zorg eerst dat je genoeg eet, en de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt. Daarna kun je werken aan op gewicht komen. Die 1200 kcal is een soort ondergrens waar je eigenlijk nooit onder moet zitten. Hoeveel je minstens nodig hebt (BMR) is per persoon verschillend, bereken dit om het precies te weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1m71 en 61,5kg
Ritsuka
11 jaar geleden
Prima gewicht :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar vanaf ik meer zal eten zal er dus bijkomen..
Ritsuka
11 jaar geleden
Zoals ik al zei, bereken je BMR en AMR, dan weet je precies wat je lichaam minstens en op actieve dagen nodig heeft. Als je daar in de buurt zit, kom je echt niet kilo's aan hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen idee hoe ik dit moet berekenen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben je een vrouw? Zoja, nooit gemerkt dat je zo een kilo zwaarder bent voor de menstruatie? Als je zo strikt met je eten omgaat heb je een psychisch probleem, je bent totaal niet te dik en iedereen schommelt gedurende de week wel een kilo of wat. http://www.voedingscentrum.nl/nl/bmi-meter.aspx Weeg je nog maar 1x per maand!
Ritsuka
11 jaar geleden
Op deze website kun je het zo berekenen: http://fitness.rubriek.nl/fitness/bmr.php Vul je geslacht, leeftijd, lengte en gewicht in en druk op bereken. Nu komt er een getal uit. Dit moet je minstens op een dag eten aan kcal puur om in leven te blijven (de processen van je lichaam etc) Daaronder staat een 2de ding hoe je je gewicht op peil houd. Selecteer in het menu wat je activiteit niveau is en druk op bereken. Hier zie je wat je moet eten om je huidige gewicht te behouden bij je activiteitsniveau. Voorbeeld: mijn BMR is 1490 (dit moet ik dus minstens eten op een dag als ik zo goed als niks doe).
Mijn AMR is 2086, als ik dit eet aan kcal blijft mijn gewicht gelijk.
In mijn voorbeeld, als ik wil afvallen, zou ik dus ergens tussen de 1500 en 2000 kcal moeten zitten, 1800 kcal is een mooi minimum.
Als ik mijn huidige activiteit aanhoud, en 1800 kcal eet, zal ik langzaam aan afvallen, totdat ik het gewicht heb bereikt wat bij die hoeveelheid eten past. Maar als je te weinig eet, onder je BMR bijvoorbeeld, ga je eerst aankomen zodra je weer 'normaal' gaat eten. Je stofwisseling is door de war. Maar als je dit een tijdje volhoud, gaat je lichaam zich vanzelf aanpassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel voor alle hulp

Antwoorden (5)

Dat is normaal, het lichaam is nog bezig met de spijsvertering dan kan je soms wel 1 of 2 kg afwijking hebben van je normale gewicht. Denk er wel aan dat je niet te veel energie binnen krijgt dan je eigenlijk nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie. Dus als ik nu wat minder eet vandaag, soort van 'balansdag' zal ik binnen een paar dagen terug op mijn normale gewicht zitten ?
Ritsuka
11 jaar geleden
je gewicht schommelt altijd 1-2 kg per maand. Niks om je zorgen of te maken, van 1 avondje te veel eten kom je echt niet blijvend aan.
Niet per se een balansdag nodig, gewoon je dagelijkse gezonde schema weer aanhouden. En stoppen met elke dag op de weegschaal staan, je merkt vanzelf aan je kleding of je gewicht nog goed is (broek ineens te strak bijvoorbeeld)
Het is heel normaal dat je gewicht dagelijks zo schommelt met ongeveer een kilo, afhankelijk van bijvoorbeeld het tijdstip dat je weegt. Sochtends is het vaak wat meer omdat je dan meer vocht vasthoud, of inderdaad dat je lichaam nog voedsel moet verwerken of je nog moet ontlasten. Schommelingen van ongeveer een kilo zijn dus normaal. Vandaar dat er altijd wordt aangeraden om elke dag op hetzelfde tijdstip en zonder kleding te wegen. Daar naast is geen enkele weegschaal perfect, en kan dit ook een minieme invloed hebben. Je hoeft je niet druk te maken dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maak je niet druk/dik , van 1x teveel te hebben gegeten word je niet dikker! ga nou maar bewegen/zondags
wandeling/ff dansen/........
Bovendien moet je ook nog poepen!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan persoonlijk liever een andere vorm LOL
s Avonds weeg je meer dan ’s morgens. Dit komt omdat je in de loop van de dag vocht vast houdt. Dit plas je ’s morgens weer uit. Vandaar dat veel mensen graag ’s morgens op de weegschaal staan.
Als je veel zout gegeten hebt, houdt het lichaam extra vocht vast. Dit geeft tijdelijk een iets hoger gewicht. Na een of twee dagen is het vocht weer weg.
Voor de menstruatie wegen vrouwen meer door extra vocht.

Om 1 kilo in puur vet aan te komen, moet je al gauw 7000 kcal extra binnen krijgen. (dat betekent bovenop je dagelijkse hoeveelheid) Dat houdt in dat je dus heel veel extra’s moet eten om het er bij te krijgen.Dit kan een tot twee kilo zijn.

Om te controleren of je afvalt, kun je beter niet vaker dan 1 keer in de week op de weegschaal gaan staan. Doe je het vaker dan raak je vaak gefrustreerd door de bovengenoemde schommelingen.
Denk ook nog aan het volgende:
Bijna elke weegschaal weegt verschillend.
Je gewicht met kleding aan is natuurlijk anders dan het gewicht in je blootje. ’s Winters heb je zo’n 1,5 kilo kleding aan.

Als je weer normaal eet ( ong 2000 Kcal.) ben je in korte tijd weer op je oude gewicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem de dag er na een balansdag
Eet wat minder maar wel gezond
En geet tussendoortjes

Toegevoegd na 7 minuten:
sorrymaar eet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
geen tussendoortjes bedoel je dan ook geen fruit ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fruit mag maar geen koek en snoep