Waarom verplaatst een pijnprikkel zich sneller naar je hersenen dan een signaal dat je maag vol is?

Ik ben bezig met afvallen en nu is onder andere het advies dat ik niet snel eet. Dit omdat je dan in korte tijd veel voeding tot je neemt terwijl je maag al best vol kan zitten. Hierbij kwam als argument dat je maag receptoren heeft die reageren wanneer je maag uitzet. Dit signaal kan echter tot een half uur erover doen om je hersenen te bereiken. Met als gevolg dat je dan wellicht allang 2 porties op hebt, en je je maag stelselmatig oprekt waardoor dat signaal steeds later komt en je dus vaak of langer een hongergevoel houdt.

Dit klonkt mij allemaal logisch in de oren, maar ik bedacht me ineens; deze signalen gaan via je zenuwen naar je hersenen. Als ik mijn vinger brandt, krijg ik direct een signaal dat ik pijn heb en mijn vinger moet verplaatsen.

Waarom krijg ik dan niet direct een vol gevoel?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt het verkeerd begrepen, het signaal naar je hersenen zal even snel gaan. Wat zo lang kan duren is het moment van inname en het compleet uitgezet zijn van je maag. Misschien duurt het ook even nadat je maag zich uitgezet heeft voordat er een signaal komt. Signaal zelf altijd even snel zijn.
Ritsuka
11 jaar geleden
Vergeet niet te genieten van wat je eet :)
Ook bekangrijk.
Ritsuka
11 jaar geleden
Langzaam eten is ook beter voor de vertering, je kauwt beter.

Het beste antwoord

Omdat een pijnprikkel direct via het zenuwstelsel gaat, soms zelfs buiten de hersenen om. Een verzadigd gevoel ten gevolge van eten wordt niet alleen door directe zenuwprikkels veroorzaakt.

Een voldaan gevoel ten gevolge van eten is niet alleen het gevolg van een volle maag. Er spelen ook hormonale signalen mee van insuline en ghreline. Het genereren van die hormonen kost wat tijd. Het werkt inderdaad om langzamer te eten maar ook wat je eet is van invloed op je gevoel van verzadiging. Algemeen wordt tegenwoordig wel erkend dat eiwitten het beste verzadigen en geraffineerde koolhydraten het minste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik snap nu ook meteen beter waarom een kennis van mij, met suikerziekte, in een 'boze' bui opknapt van een knabbeltje. Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Omdat je lichaam jou moet waarschuwen voor gevaar. Iets te veel eten is niet gevaarlijk voor je lijf, dus daar hoeft het niet direct een waarschuwing voor te geven.

Je kunt helpen het vol-signaal eerder te krijgen door de maaltijd te beginnen met het drinken van twee glazen water!
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo dat dan? Nu je dat zegt, komt bij mij terug dat de dietiste dat ook heeft verteld. (volgende keer moet ik toch meer vragen stellen haha)
Amadea
11 jaar geleden
Het drinken van water voor de maaltijd zorgt dat de vezels beter worden opgenomen, en daardoor zit je sneller vol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel!
Dit gaat niet om het signaal als wel de opwekking ervan.
Eten heeft tijd nodig om naar je maag te gaan. Ook is het zo dat er geen duidelijke "switch" is wanneer het eten de maag bereikt. Dit gaat nl. door het proces van voedselopname. Het is een meer opbouwend signaal.
Het versturen ervan gaat net zo snel als een pijnprikkel. pijnprikkel is gewoon meer direct "aan".
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ronald, bedankt voor je antwoord. Volgens mij kost het voedsel en drank ongeveer 7 seconden om je maag te bereiken. Ik denk dat hetgeen onderstaande (keesvi) er meer mee te maken heeft.