Waarom irriteert mijn keel niet als ik pure fruit eet maar wel als ik fruitsap drink?

Hallo,

ik eet dagelijks kiwi, ananas, banaan enzovoort, als ik ze puur opeet dan heb ik minder tot geen keelpijn, maar als ik er sap van maak in de blender en wanneer ik het opdrink dan heb ik vaak irritatie en pijn in mijn keel, hoe komt dat? :S

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (3)

Hallo,

Ik kan geen directe onderlinge verband zien tussen de 3 voorbeelden die je geeft.

Kiwi is een sterke zure fruitsoort dat irritaties in de mond kan geven als je hier niet tegen kan, maar Ananas is meer zoet zuur en dus een andere waarneming. Terwijl banaan meer zoet is met een stevige structuur.

Om uit te zoeken welk fruit afzonderlijk van elkaar de irritatie opwekt via de blender zal ik dus 1 type fruit in de blender proberen en dan zo testen.

Maar je benoemd ook dat je minder tot geen keelpijn hebt als je puur eet.

Laat jezelf eens testen op fructose intolerantie.

Dit is de enige eigenschap die alle fruit onderling gemeen heeft, namelijk fructose is een koolhydraat dat alleen in fruit voorkomt.

Gr Gaelwyn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan erdoor veroorzaakt worden dat je het sap te snel opdrinkt. Als je fruit puur consumeert, dan gaat dat in happen die je moet kauwen. Maar wat door de blender is gegaan is fijngemalen, inclusief de vezels, dus dat kan je zomaar achterover slaan. Dan komt er echter in één keer een grote hoeveelheid binnen, dus meer fruitstoffen tegelijk in de keel en dus heeft het een grotere kans om irritatie te veroorzaken. Drink het met langzame slokjes en je zult er geen last van ondervinden.
Amadea
11 jaar geleden
Als je iets eet is het minder zuur omdat je tanden en kiezen niet zo "effectief" zijn in het pureren als een blender. Niet al het "zuur" wat in het fruit zit komt dus "vrij". Ook komt er met kauwen speeksel bij wat de boel al verdund. Tot slot komt vloeistof makkelijker overal bij. Als je huig bijvoorbeeld niet meer perfect sluit kan het zijn dat als je drinkt en je hoofd een beetje naar achter doet dat je het sap met je neusslijmvlies in contact komt (het gedeelte wat dus vlak achter je huig zit).

Vaak drink je ook meer dan dat je eet. Bij sinaasappels pers ik er vaak twee voor een glas, terwijl ik er nooit meer dan een eet.