Mijn suikerbehoefte blijft, ook na het eten van appels, sneeën brood, regelmatig eten, etc. Hoe kom ik hier vanaf?

Al prop ik me vol met gezond voer, toch blijft de gedachte aan chocola soms wel een week hangen (non-stop) en dan ga ik in godsnaam maar naar de winkel en vreet een doos bonbons leeg, met het bijbehorende rotgevoel erna. Wat kan ik nog meer doen, behalve therapie?

11 jaar geleden
1.7K
jodyenboyke
11 jaar geleden
Herkenbaar! Als ik last heb van " de zoete inval", neem ik tegenwoordig gewoon een boterham met hagelslag of pindakaas. Beter als de mist in te gaan, denk ik dan. Tussendoor neem ik dan yoghurt met vezelrijke cruesli met noten, en fruit. Ik zorg ook dat er niks te snaaien in huis is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doorzetten! Na een week of 3 suikerloos is je lichaam eraan gewend. Het is een verslaving en erg lastig om vanaf te komen. Neem je tussendoor weer iets suiker, dan begin je weer van voren af aan....
Bedenk, dat je hartstikke lief bent voor jezelf en goed voor je lijf zorgt, als je geen suiker neemt... maar pfffff, het is ECHT moeilijk, ben ik helemaal met je eens!!!
Wat Ed schrijft: eet fruit om de behoefte iets te stillen. Maar geen kilo druiven;-))
Snuffel
11 jaar geleden
Bij mij is het helaas zo ernstig dat ik maar geen zoet beleg koop, omdat ik dat gewoon leeglepel in zo'n bui. Doorzetten dus. Moeilijk.
Snuffel
11 jaar geleden
Met zelfhulpboeken kom ik trouwens niet echt vooruit, ook niet als ze heel erg goede recensies hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Jodyenboyke: in hagelslag zit ook bergen suiker. Pindakaas zal ook wel, zou ik moeten nakijken ;-) Als je de suikerverslaving wilt tegengaan en stoppen, dan moet je echt cold turkey stoppen!
En ik herken het ook Snuffel, die pot chocopasta is dan zo leeg.... vreselijk gewoon. Niet in huis nemen is echt het allerbeste wat je voor jezelf kunt doen!
Snuffel
11 jaar geleden
Volharding is de conclusie denk ik dan toch. Herkenning vind ik altijd fijn. Bedankt Wendy
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, echt Snuffel: volhouden! En levenslang. Het is een instelling. En ik heb mezelf al tig keer weer getreiterd door TOCH een keer iets met suiker te nemen. Kan ik weer van voren af aan beginnen....zucht.... maar 1 keer suiker, dan gaat het "afkicken" sneller.
Graag gedaan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik mag 1 keer in de week 'zondigen' doe dat altijd in het weekend en de rest vd week gewoon gezond. Dit wil ik volhouden , maar vindt het ook moeilijk hoor! Mischien ook iets voor jou? De rest vd week ook niks in huis halen..
Snuffel
11 jaar geleden
M&M's en Lays Superchips. Het water loopt me in de mond. Ahornsiroop-cintroensapkuur lijkt me vreselijk. Drink je dat dan de hele dag?

Het beste antwoord

Door het eten van suiker, bouw je langzaam maar zeker een suikerverslaving op.
En moet je steeds vaker/ meer suiker eten om dat fijne gevoel na het suiker eten te krijgen.
Doe je dat niet, dan ga je rillen, zweverig worden, onzeker met lopen, gat in je maag gevoel, honger gevoel, ook al heb je net gegeten.
Je kunt proberen als de trek in suiker te erg wordt, fruit te eten en/ of de suikerbehoefte langzaam af te bouwen.
Ook een bezoek aan een goede natuurarts, kan wonderen verrichten.
Zonder iets te doen ,gaat dit probleem nooit over en op den duur is het ook ziekmakend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snuffel
11 jaar geleden
Gewoon volharden. Zou dat helpen? Ik ben alleen bang dat ik dat niet zo goed kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Suikervrije snoepjes in huis halen, als de trek in iets zoets te sterk wordt.
Minder suiker in koffie/ thee.
Verders geen snoep / chocolade kopen, in huis hebben.
Een banaan eten als er suikerbehoefte is.
Gezond eten en drinken.
En ja wilskracht, je moet het echt wel willen/ volharden.

Andere antwoorden (2)

jij bent dus chocoladeverslaafd.
permiteer je dagelijks een lekker chocolaatje of bonbon, en laat het daarbij.
morgen mag je er weer een.
als je verder gezond eet, en daarnaast ook beweegt, kan het helemaal geen kwaad jezelf zo dagelijks te belonen.
11 jaar geleden
Snuffel
11 jaar geleden
Het probleem is dat je geen losse bonbons kunt kopen. Ik heb het lege-bodem-syndroom (mooie term he?): die doos bonbons móét op. Ook als ik hem uit mijn gezichtsveld zet: hij kijkt me gewoon aan door de kastdeur heen. Bij wijze van spreken. Zo is het vandaag gegaan. Ik probeerde jouw plan uit. Vanmiddag heb ik één bonbonnetje gehad. Heel langzaam opgeten en intens van genoten. Vervolgens de hele dag aan de rest van de bonbons gedacht en vanavond alles helemaal opgegeten...
Snuffel
11 jaar geleden
Ja, bij de chocolaterie kun je losse bonbons kopen, maar dan schaam ik me, als ik er elke dag eentje kom kopen. Durf ik niet.
Rieneke1
11 jaar geleden
kan je ze niet in de vriezer gooien, en er dagelijks een ontdooien?
dat schiet me zo te binnen. maar wellicht kan je via je huisarts hier professionele hulp bij krijgen?
daar zou ik me niet voor schamen hoor. verder, is jouw leven gevuld?
een gevulde maag is geen remedie tegen een leeg leven.
sorry als dit niet van toepassing is.
Snuffel
11 jaar geleden
Hmm, is het overwegen waard. Op zich vind ik mijn leven wel gevuld. Hoewel ik zwaar ontevreden ben met mijn baan, wat mijn gemoedstoestand geen goed doet. Maar solliciteren gaat voor geen meter, ondanks de hulp van professionals. Ik heb wel te kampen met depressie (zit in de familie). Ik ga ook naar een psych.
Als je dit specifiek met chocola hebt, kan je proberen een soort 'chocolavervangers' te eten, om te kijken of die die sterke drang kunnen verminderen.
Je kan bijvoorbeeld in plaats van los fruit te eten wat fruit pureren (met staafmixer of blender) en daar cacao doorheen doen. Dit geeft dan toch al een chocola-achtig gevoel, terwijl je wel gezond eet (fruit heb je immers ook nodig, en cacao zonder toegevoegde suiker is heel gezond). Het is natuurlijk wel heel anders dan echt chocola, maar kan door de cacao en zoetheid mogelijk dat verlangen toch een beetje doen oplossen. Je kan het ook nog aanvullen met (soja)yoghurt, havermout, lijnzaad, stukjes amandelen ed. tot een hele maaltijd in plaats van een tussendoortje.
Of als je fruitsap drinkt (minder gezond dan echt fruit, maar als je dat zelf toch al drinkt...) kan je daar ook wat cacao doorheen roeren.

Wat je ook zou kunnen proberen is om te kijken of het lukt om wanneer je toch bonbons oid. gekocht hebt, er maar één of twee van te eten. Je zou kunnen proberen wat er gebeurt als je het heel erg 'mindful' opeet, dus door het heel langzaam en aandachtig te eten. Eerst ruiken en kijken hoe dat voelt, dan een klein hapje, ervaren hoe de structuur is op je tong, hoe de smaak is, en zo hapje voor hapje. Voor sommige mensen zorgt het zo aandachtig proeven ervoor dat een paar chocolaatjes net zoveel vervullen als hapslikweg een hele doos naar binnen werken.
Als je een partner of andere huisgenoten hebt, zou je kunnen kijken of je een van hen de hele doos in bewaring kan geven, en dan zelf maar één of een paar chocolaatjes zelf houdt. Dit maakt de drempel om de hele doos leeg te eten wat hoger. Als er niemand is om dit mee te doen, kan je ook proberen om de doos in de kast te zetten, de kast dicht te doen, met de paar chocolaatjes rustig te gaan zitten en ze dan pas op te eten. Om meer te nemen, moet je dan eerst opstaan, de kast opendoen, etc. Als de drang sterk is, zal dat geen bal uitmaken, maar als de drang minder sterk is, kan dat bij sommige mensen wel helpen.

Het kan ook de moeite waard zijn om eens een eetmeter in te vullen of een diëtist naar je voedingspatroon te laten kijken. Soms denkt iemand dat hij/zij gezond en genoeg eet, maar komt die sterke drang tot snoepen toch doordat diegene te weinig eet, te laat, verkeerde dingen, etc.

Als je geen therapie wilt, zijn er ook goede boeken te krijgen over dit onderwerp, waarmee je een soort 'zelftherapie' kan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het je lukt om mindfull te eten, kan dit ook het schuldgevoel verminderen, omdat je je niet te buiten bent gegaan aan een hele doos, maar oprecht genoten hebt van maar één of een paar stukjes. Als je er in je eentje niet uitkomt, zou je misschien toch therapie kunnen overwegen. Therapie is niet alleen iets voor heel zware dingen of mensen met zware problemen, je kan het ook prima inzetten om kleine dingen in je leven te verbeteren. (En soms schuilt achter zoiets dat een klein probleempje lijkt een groter probleem, maar dat geldt niet voor iedereen natuurlijk). En er is echt niets mis mee om hulp te vragen. We vragen tegenwoordig voor van alles hulp, we verbouwen niet ons eigen voedsel, maken niet onze eigen kleding, knippen niet onze eigen haren, etc. Voor al deze dingen vragen we hulp aan anderen, of nou ja, kopen hulp van anderen. Zo kan je therapie ook zien, als een dienst die je van iemand koopt, in plaats van het beeld dat sommige mensen hebben, dat het betekent dat er iets mis met je is, dat de ander je moet redden ofzo. Ook therapie kan je zien als een zakelijke transactie, waarbij de ander jou een dienst verleent door je te leren hoe je met problemen met eten omgaat, net zoals we een leraar betalen om ons een taal of sport te leren. Daar is niks zieligs aan.
En als je huisarts het ermee eens is dat het een goed idee is om een therapeut te laten helpen met die snoepbuien, krijg je het ook grotendeels vergoed van de verzekering. Misschien is dat allemaal niet de reden dat je geen therapie zou willen hoor, maar ik dacht ik zeg het maar voor de zekerheid.
Snuffel
11 jaar geleden
Wow, wat een lang antwoord. Je besteedt er echt aandacht aan. Bedankt. Mindful-eten heb ik al geprobeerd, maar ik vrees dat onthouding het beste werkt voor mij. Als ik weet dat die doos er is, dan blijft hij in mijn hoofd, ook al staat hij achter een kastdeur.
Snuffel
11 jaar geleden
Ik heb al therapie, vandaar mijn opmerking in de vraag 'behalve therapie' Er zit inderdaad veel meer achter de eetverslaving. Want dat is het. Maar ik kom er maar niet vanaf.