Is iemand automatisch ook allergisch voor cacao als diezelfde persoon chocolade- en kokosnoot-allergie heeft?

Hallo,

telkens als ik Bounty en chocolade cakes eet (op basis van veel verzadigde vetten en veel suikers) krijg ik irritatie in mijn keel en maagzuur problemen...

Ik zou graag cacaopoeder willen toevoegen aan mijn melk, de vraag is of iemand automatisch ook allergisch kan zijn voor cacao als diezelfde persoon chocolade- en kokosnoot-allergie heeft?

Of zijn het totaal andere producten en families van elkaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K
Amadea
11 jaar geleden
Is het officieel uitgezocht dat jij allergisch bent voor chocola en kokos, of concludeer je dat zelf uit die gevolgen? Het kan dan bijvoorbeeld ook dat de combinatie van cholesterol en suikers de oorzaak is! Kokosnoot is namelijk zeer rijk aan verzadigde vetzuren, en chocoladecake dito.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee het is niet officieel uitgezocht, ik spreek enkel uit ervaring... Zou het aan die grote hoeveelheden verzadigde vetten kunnen liggen, de oorzaak?
Amadea
11 jaar geleden
Dat kan heel goed. Verzadigde vetten bevorderen allergische reacties, terwijl voedsel wat rijk is aan gezonde onverzadigde vetten (zoals vis, olijfolie) zorgt voor een vermindering van allergische reacties. Probeer eens of cacaopoeder aan magere melk toegevoegd beter valt dan aan volle melk, dan weet je zeker dat het daardoor komt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan ook zijn dat je intolerant bent i.p.v. allergisch. Dan heb je bij grote hoeveelheden last, de intolerantie bouwt op. Heb je een allergie, dan heb je ook bij kleine hoeveelheden last. Chocolade bevat altijd cacao.

Antwoorden (2)

çhocolade word toch gemaakt van cacao, dus , en kokosnoot heeft niks met cacao of chocolade te maken ,maar als je een bounty eet dan krijg je waarschijnlijk irritatie van de chocolade.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een allergische reactie bij het gebruik van cacao zijn vrij zeldzaam, slechts één op de 1.500 mensen die dachten allergisch te zijn voor cacao zijn ook daadwerkelijk allergisch, zo bleek na een test. De overige personen bleken slechts te reageren op de andere veelgebruikte ingrediënten in “gewone” chocola, zoals melkproducten, noten, vetten, suiker en dergelijke.

Als je zeker wilt weten of je allergisch bent voor cacao zal je een test moeten laten doen bij een specialist.

Overigens, als je allergisch bent voor cacao kan je nog wel witte chocola eten. Hier zit namelijk geen cacao in.

Het kan bijvoorbeeld heel goed mogelijk zijn dat je allergisch bent voor lactose, noten of gluten.

Mocht je allergisch zijn voor lactose, noten of gluten dan heb ik wel een goed alternatief voor je, mocht je chocola willen eten.
Namelijk, gezonde chocola. www.gezondechocola.nl
De producten van gezonde chocola bestaan uit pure onbewerkte cacao, gezoet met acaibessen en blueberries. Het is gluten- en lactosevrij.

Succes met de test.