Hoe kan van de een op de andere dag een drank of bv een bepaalde smaak, ineens als 'vies' worden ervaren?

Een echte koffieleut was ik bijna nooit. Maar in de ochtend en rest dag 4 bakjes wel erg lekker.
Dronk al jaren zwart en zonder suiker.

Eind vorig jaar ben ik gestopt met roken.
Paar weken met de 'hulp-medicatie' van Champix, en toen in die eerste weken merkte ik dat de koffie zelfs slap en vies smaakte, ook andere merken, filter of oploskoffie.

Wilde graag Champix "de schuld" geven, maar een vriend van me was ook gestopt op dezelfde datum en hij op de 'cold turkey' manier en ook hij lustte spontaan geen koffie meer!

Nu wat maanden verder lust ik wel soms 1 kopje kof, maar die smaak is niet meer als voorheen!
Verder smaakt ECHT alles zoals eerder, dus enkel die koffie niet meer; hoe kan dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dor het stoppen met roken zijn je ruik en smaakvermogen verbeterd. Je proeft de koffie nu dus beter, en vind het blijkbaar niet lekker meer. Als voordeel, je kunt wel meer genieten van alle smaken en geuren :) Toegevoegd na 1 minuut: Koffie heeft een sterke en specifieke smaak, verschillen bij ander eten en drinken zijn waarschijnlijk minder merkbaar.

Koffie "proef" je niet met je smaakpapillen. Doe maar een eenvoudige test, neem een slok koffie flink door je mond, maar met je neus dicht. Je "proeft" de koffie pas als je je neus weer open doet. vandaar dat koffie proevers zo slurpen. Op die manier "ademen" ze de koffie en proeven ze 'm het beste. Dit is bijvoorbeeld bij de meeste kauwgum ook het geval. Stop maar eens kauwgum in je mond met je neus dicht en na wat kauwen ineens je neus open doen. Je reukvermogen is verbeterd door het stoppen met roken, dus je "proeft" de koffie nu beter. Het kan nu ook gewoon een kwestie van wennen zijn aan de "nieuwe" smaak.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100