Moet ik volle melk of halfvolle melk gaan drinken?

Ik heb erg last van mijn stoelgang. Zit erg vast allemaal. Maar ik ben erg dol op melk. Dus wat zou beter zijn voor de stoelgang op het op gang te laten komen?
Halfvol?
Vol?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.7K
MissBiggie
12 jaar geleden
Dit is niet de gezondste oplossing maar bij mij werkt het perfect: een kom koffie en een zwaar shaggie op je nuchtere maag ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik drink geen koffie of dingen waar caffeine inzitten en ik rook ook niet. Ben ook niet van plan dat te gaan doen.
MissBiggie
12 jaar geleden
Ik bedoel ook niet serieus. Heel verstandig van je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meer dan 2 glazen melk op een dag is niet gezond (melk is helemaal niet zo gezond als men denkt) als je gevoelig bent voor lactose kan melk zelf de oorzaak zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik eet heel erg veel vezels. Ik probeer wat meer cornflakes te eten met yoghurt. Ook heb ik op dit moment eindelijk een doorbraak. Het gaat weer beter.
Bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de laatste tijd veel meer vezels bent gaan eten, kan dat juist de reden zijn - je spijsvertering moet daaraan wennen. Ook moet je opletten dat je dan voldoende vocht drinkt, wat voor vocht maakt op zich niet uit (liever geen limonade e.d.).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Halfvolle melk is te verkiezen boven volle melk ivm. het vet in de melk.
Met oog op de stoelgang: verbetering krijg je eerder met zure zuivel dan met zoete zuivel. Biogarde is goed voor je darmflora.
De link tussen melk en obstipatie is er niet. Als je echt een oplossing wilt voor dit probleem moet je breder kijken: voedingsvezels, drinkhoeveelheid, beweging. Kom in actie!

Het beste antwoord

Melk drinken heeft niet direct effect op de stoelgang: het maakt dus niet uit of je halfvolle of volle melk drinkt.
Je kan beter wat meer voedingsvezels eten om je darmen te stimuleren. Veel groente en fruit, volkoren graanproducten.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik eet alleen maar bruin brood, ik eet absoluut geen wit brrod meer. Ik eet fruit, drink sapjes en wandel met de hond. Soms ren ik ook. Maar sinds ik meer melk ben gaan drinken is het dicht gaan zitten. Ik dacht dat het daar aan lag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (7)

Vol of halfvol zal niet veel uitmaken. Belangrijkste is dat je veel drinkt maar wel bij voorkeur water. Eet daarnaast vezelrijk voedsel EN beweeg!

Wat bij mij overigens nog wel eens wonderen doet is een plakje ontbijtkoek 's morgens bij het ontbijt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag dan een fabeltje zijn maar het werkt bij mij wel... ik heb overigens niet gezegd dat het door de vezels komt... misschien wel gewoon de stroop waardoor het beter glijdt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik eet alleen maar bruin brood, soms met nooitjes en pitjes. Ik eet nooit wit brood. Ik loop ook erg veel met de hond. Ik ben dol op fruit en sapjes.
Maar ik ben veel meer melk gaan drinken en plotseling wilde het niet meer. Ik drink nu halfvolle melk.
Vandaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan ook even tijdelijk zijn. Denk niet dat de melk er iets mee te maken heeft, tenzij je er idd gevoelig voor bent. Maar dan zou je het ook met andere zuivelproducten moeten hebben. Je kunt het natuurlijk eenvoudig uitproberen door even geen melk te drinken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okay, dan probeer ik gewoon even een tijdje geen melk te drinken. Maar ik krijg ook nog de maandelijkste ongemakken op bezoek en dan gaat alles bij mij wel lopen, dus daarna ga ik het testen.
Ontzettend bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
succes!
'S morgens op je nuchtere maag een glas lauw water drinken is volgens mij beter dan een glas halfvolle of volle melk.

Toegevoegd na 5 minuten:
'S morgens = 's Morgens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt ervan af of je hier gevoelig voor bent en melk is ook geen laxeermiddel. Je kunt bij de apotheek of drogist prima middeltjes hiervoor vinden, zonder doktersrecept.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben geen fan van dingen die niet natuurlijk zijn. Ik heb liever dat er dingen zijn die ik beter kan gaan eten en drinken dan laxeermiddelen. Toch bedankt.
Het aller-allerbeste "medicijn" tegen verstopping zijn zakjes Psylliumvezels. Gezond (veel gezonder dan laxeermiddel!) en smaakt naar drinkontbijt. Binnen max een uur is werkelijk alles "los".
Zonder recept te verkrijgen bij de apotheek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon bruinbrood i.p.v witbrood eten daar dit beter voed en veel vezelrijker is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik eet geen witbrood, al bijna 2 jaar niet meer. Ik eet alleen maar bruinbrood. Toch bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volkoren, Arie1956, volkoren. Bruinbrood is witbrood met een kleurtje.
Elke dag minimaal een half uur stevig wandelen. Verder vezelrijk voedsel, minstens 200 gram groente en 2 stuks fruit ( o.a. appel en kiwi). Als je persé een melkproduct wilt gebruiken, denk dan eens aan magere kwark met muesli aan het ontbijt plus die appel. Maar melkproducten laxeren niet, daar moet je zelf iets voor doen door flink te bewegen.Stevig stappen, buikspieroefeningen, naar buiten toe! Ook als het regent. Auto laten staan en een halte eerder uitstappen als je met de bus gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou eerst eens naar de huisarts gaan als obstipatie een structureel probleem is.

lactose kan wel degelijk invloed hebben op de werking van je darmen dus laat hier eventueel naar kijken.

men denkt dat veel melk gezond is, maar het tegendeel is waar.

verder zou ik eens naar je menu gaan kijken, en wat vezels toevoegen en eventueel dingen schrappen (zie link)

weet niet of je genoeg beweegt, maar dit kan ook een verschil uitmaken.

bij de apotheek kan je een spulletje halen om de stoelgang op gang te krijgen. (let op: blijf wel in de buurt van een wc pot!) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord. Hier kan ik iets mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen dank, graag gedaan. ik hoop dat je inmiddels weer een soepel lopende stoelgang hebt. :)