Wie heeft ervaring met een verstopte neusholte die veroorzaakt werd door het gebruik van melkproducten?

Mijn man heeft een chronisch verstopte neus. Hiervoor heeft hij van de huisarts een neusspray gekregen die hij iedere dag mag gebruiken. (Hij is getest op allergieën maar dat kwam niets uit).
Laatst zei zijn duikbegeleider hem dat hij kon proberen alle melkproducten te laten staan omdat het hier misschien door wordt veroorzaakt.
Heeft iemand hier ervaring mee? En valt de wei-eiwitpoeder (voor spieropbouw) dan ook onder melkproducten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8K

Antwoorden (4)

Melkallergie betekent meestal dat je darmen er niet tegen kunnen. Daar heeft hij blijkbaar geen last van, vandaar dat de allergietest geen melk aangeeft.

Ik heb zelf ook veel last van slijmvorming als ik melk drink. Maar alleen bij koude, verse melk. Houdbare magere melk, gekookte melk, karnemelk en biogarde yoghurt zijn voor mij geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een chronisch verstopte neus kan inderdaad veroorzaakt worden door melkproducten. Wat belangrijk is om te achterhalen bij je man, is of hij enkel allergisch (of intolerant) is voor lactose en/of koemelkeiwit.

Hij kan eens proberen om koemelk volledig achterwege te laten en te vervangen door sojamelk (wel enkele weken volhouden). Als hij verbetering krijgt, kan hij na die weken proberen om jonge Hollandse kaas te eten: hierin zit bijna geen lactose.

Heeft hij na het eten van de kaas terug last, dan heeft hij waarschijnlijk een koemelk *eiwit*-allergie of intolerantie en moet hij van alle melkproducten afblijven (ook geen bewerkte producten met als ingrediënten melk, melkpoeder, weipoeder, caseïne, lactose, lactalbumine en kaas eten).

Gaat alles goed na het eten van de jonge Hollandse kaas, dan heeft hij waarschijnlijk een lactose-allergie of lactose-intolerantie (hij krijgt dan een reactie op de melksuiker en niet op de melkeiwitten).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Melkproducten maken slijm aan, en te veel slijm kan leiden tot een verstopte neus. Ik heb daar ook last van, en het heeft bij mij niets met een allergie te maken. Als ik verkouden ben ruil ik de melk bij ontbijt en lunch tijdelijk in voor sinaasappelsap (ook meteen extra vitamientjes). Na een week of twee is de neusverkoudheid over en kan ik weer melk drinken.

Ik zou je man aanraden om het advies van de duikbegeleider op te volgen, en even een pauze te nemen mbt het nuttigen van melkproducten (ook wei-eiwit want dat bevat veel bestanddelenvan melk*), zodat de hoeveelheid slijm de kans krijgt om af te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja wei is restproduct van het kaas maken en is zeker een melkproduct.
verder bevat het heel veel lactose,
of een verstopte neus daar iets mee te maken heeft weet ik niet,maarmelk wat wij drinken is voor kalfjes bedoelt en niet voor mensen