Waarom heb ik hongeraanvallen en hoe kom ik er vanaf?

Mijn hongergevoel werkt denk ik niet normaal. In plaats dat ik een klein beetje honger krijg en daarna meer, krijg ik op de meest willekeurige momenten (ook als ik vrij recent gegeten heb) heel pijnlijke hongerkrampen. Als ik dan hard op mijn maag duw, komt er gerommel (dat typische hongergerommel) en is het pijnlijke gevoel weg. Deze duren een paar minuten, ook snel iets eten helpt, maar zelfs dan komt het snel terug. Het gebeurt een paar keer per dag.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mijn ontbijt bestaat uit yoghurt of fruit, maar ik krijg niet zoveel op 's ochtends. Rond de middag boterhammen of een broodje, 's avonds een warme maaltijd. Weinig tussendoortjes, 's avonds soms wat chips of koekjes.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K
Ritsuka
12 jaar geleden
Kun je eens vertellen wat je normale eetschema is op een dag? Misschien eet je structureel te weinig of krijg je niet genoeg voedingsstoffen binnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat eet je als je honger hebt ? Suiker en andere (geraffineerde) koolhydraten ? Dan zijn de symptomen die je beschrijft te verwachten eigenlijk....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een Rennie (soms een paar dagen achter elkaar) en het moet weggaan. Zoniet dan inderdaad eetpatroon veranderen of naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderschat Rennies niet he !! Prima voor een keertje, zeker, maar het is troep bij langdurig gebruik en heel slecht voor met name je nieren.

Het beste antwoord

Normaliter krijg je honger als
-je maag leeg is
- je bloedsuiker laag is
Eén van beiden of beiden volstaat.

Als je nu verkeerde dingen eet (suiker, snoep, witbrood, pasta, chocola) schiet je bloedsuiker de hoogte in, je lichaam kan er bijna niets mee, en in mum van tijd heb je weer honger, lucht in je buik en last van je darmen.Vooral witbrood is daar berucht om, maar er zijn ook veel mensen die erg veel last hebben van fruit, met name appels.

Zorg dat je minimaal drie keer per dag een gezonde maaltijd met veel vezels binnenkrijgt (volkorenbrood (geen bruin) en volkorenpasta, veel groente (deels rauwe), wat eiwitten en ander spul waar je lichaam wat mee te doen heeft en eveneens verantwoorde tussendoortjes. (Zuivel, fruit dat je goed verdraagt, vezelrijke volkorenkoeken), dan gaat het gegarandeerd een stuk beter.

Als je 's morgens vroeg te weinig binnenkrijgt (en dat krijg je duidelijk), zorg dan dat je halverwege de ochtend goed eet. Je ontbijt is eigenlijk een tussendoortje, dus eet je om tussendoortje-tijd een (stevig) ontbijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zuivel eet ik heel weinig, behalve yoghurt en wat kaas, wegens te vet. Wekelijks twee eitjes. Relatief veel appels, dat klopt, maar met de sinterklaasperiode veel meer mandarijntjes. Meestal bruin brood, maar ik zal volkoren eens proberen. Misschien meer tussendoortjes?
Ik zal 's ochtends eens een shake met muësli, melk en een banaan proberen. Drinkt lekker makkelijk weg en veel vezels! Bedankt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vet is ook een ZEER belangrijke voedingsstof, die volkomen onterecht de laatste jaren de zwarte piet heeft gekregen, die koolhydraten hadden moeten krijgen. Een vetarm dieet veroorzaakt in eerste instantie ondervoeding. Wel natuurlijk plantaardige/vloeibare vetten. Dierlijke vetten kun je grotendeels missen inderdaad. Wel verzadigt vet zeer langdurig. (Daarom zijn mensen er ook zo tuk op).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hulde voor je pleidooi om vet als nodig voor je gezondheid, Marleen. +1 Als verzadigd vet ook nog eens uit de beklaagdenbank gehaald wordt zijn we echt op weg naar het herstel van een volwaardig voedingspatroon.
Ritsuka
12 jaar geleden
Veel appels = veel suikers. Probeer ook wat meer andere dingen te eten, zo krijg je voornamelijk snelle koolhydraten binnen.

Andere antwoorden (3)

Klinkt alsof je gewoon lucht in je maag & darmen hebt. Dat kan echt pijn doen, en borrelt als je de dramen/maag beweegt. Rustiger eten, en kijken bij welk type eten je er last van krijgt kan helpen. (Sommige soorten bruin brood, boerenkool, uien en bruine bonen zijn frequente boosdoeners)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-je maag leeg is
- je bloedsuiker laag is
-iets lekkers wn opeens honger
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast gezond eten is het ook heel belangrijk dat je vertering goed verloopt, om een verzadigd gevoel te krijgen van gezonde voeding.

Begin de dag met Yakult. Yakult bevat probiotica. Probiotica is de tegenhanger van antibiotica. Probiotica is een aanvulling van de goede bacterien in de darmflora, om een juiste balans te krijgen in de darmflora.

Eet veel groenten, fruit en gezonde vetten. Vervang wit brood voor Spelt of Zuurdesembrood (reformwinkel), koemelkproducten voor bijvoorbeeld geit of schaap (andere eiwitstructuur, waardoor gezonder. Geitenyoghurt is heerlijk!) en het belangrijkste vermijd suikers! Lees etiketten.. je zult verbaasd zijn waar al wel niet suiker aan toegevoegd wordt!

Ik eet nu 3 maanden suikervrij, gistvrij, koemelkvrij en alcoholvrij. Ook eet ik geen aardappel en minder koolhydraat rijke maaltijden. Voorheen had ik altijd dat hongergevoel dat jij hebt. Tegenwoordig vergeet ik bijna nog wel eens een maaltijd. Mijn spijsvertering is veel beter en ik heb meer energie. Eten is zo belangrijk, zowel voor de fysieke als mentale gezondheid.
Je zult zien, bij een paar kleine aanpassingen op je reeds vrij gezonde levensstijl doet wonderen.

Samengevat:
Vervang koemelkproducten voor geit of schaap
Vervang brood voor spelt of zuurdesem
Vervang pasta voor spelt pasta (reformwinkel)
Vervang rijst voor zilvervliesrijst
Vermijd suikers, ook geraffineerd en zoetstoffen
Vermijd alcohol, met name bier en likeur
Drink veel water, liefst mineraal
Eet meer groenten en fruit ipv koolhydraten
Zorg goed voor je darmflora door het gebruik van Yakult.
en als laatste tip:
Vervang de chips voor Naturel tortilla chips (geen gist en suikers)

Succes!