Weet iemand een voorbeeld van een light-product die meer kcal bevat dan het gewone product?

Als je bijvoorbeeld kijkt naar pindakaas en pindakaas light dan zie je dat er in de light variant minder kcal zit, maar aanzienlijk meer koolhydraten / suikers.

Kent iemand een voorbeeld van een product wat in kcal ongeveer gelijk is of zelfs nog meer kcal bevat dan het light product?

(ik probeer een punt te maken)

Toegevoegd na 54 seconden:
Oh ik bedoel dus dat het light product meer kcal bevat dan het gewone product.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik weet niet wat jij 'ongeveer gelijk' vindt, maar het verschil tussen chips en chips light vind ik minimaal. Niet genoeg om de light variant te nemen in ieder geval. Daar komt bij dat je wellicht meer ervan eet omdat 'het toch light' is.
Plaatje bij antwoord
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Het is minder dan 10%, de koolhydraten (suikers) zijn zelfs aanzienlijk hoger dan de niet light variant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je dat er tussen light-pindakaas en gewone pindakaas bijna geen verschil in calorieën zit?
Je kan net zo goed gewone nemen,dat is bijna bedrog,vindt ik!
Ik vraag me af of dit wel 'light' genoemd mag worden!
Is volgens mij alleen om geld mee te verdienen.
En helaas willen mensen zo graag geloven dat ze dan gezond bezig zijn.

Andere antwoorden (3)

Misschien niet helemaal wat je bedoelt, maar:
Magere vruchtenyoghurt bevat meer calorieën dan volle yoghurt zonder vruchten. Er zit nl. een enorme smak suiker in.

Toegevoegd na 4 uur:
En light mayonaise bevat meer calorieën dan gewone fritessaus. Ook niet hetzelfde product, maar wel vergelijkbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Ik vind dit niet (ongeveer) hetzelfde product. Zo kun je ook wel zeggen dat een Bacardi-Cola light slechter is dan gewone cola. Ik begrijp best wat je bedoelt overigens, maar vond een reactie wel op z'n plaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat echt overeenkomende producten nooit meer calorieen in de light-versie mogen bevatten, daar zal wel regelgeving over zijn.
in light producten moeten minstens 1/3 minder calorieen zitten dan het officiele product dus het kan niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een bron zou tof zijn.
Het is per wet bepaald dat bepaalde 'claims' zoals het dragen van 'light' of bijvoorbeeld 'arm aan...' of 'rijk aan...'
er per voedingsonderdeel ( dus bijvoorbeeld energie( kCal) verzadigd vet, vezels enzovoort) een bepaald percentage meer of minder in moet zitten dan het oorspronkelijk geproduceerde product.

Om deze reden is Rivella Light ook afgedwongen om de claim 'light' te laten vallen, omdat er geen oorspronkelijk product is.

Het is dus bij wet onmogelijk dat een basisproduct minder calorieën bevat dan het 'light' product.

Het precieze aantal procenten in energie zal ik nog even voor je opzoeken, die volgt dus nog.

Toegevoegd na 4 minuten:
De claim "light" is bijvoorbeeld veelgebruikt als er minimaal 30% minder calorieën, vet of suiker in het product zit dan in een vergelijkbaar product.