Voordelen:

- Vermindert stress/ nervositeit een beetje ( vandaag voetballers op bank continu kauwend)

- Je kunt je beter concentreren wat leren betreft ( herinneren van woordjes bijvoorbeeld)

Het is niet zeker waarom je je beter kan concentreren maar wetenschappers houden rekening met 2 scenario's

1: Je hartslag gaat omhoog door al het gekauw.

2: Je lichaam maakt insulin aan, en hierdoor kun je je beter dingen herinneren

Maargoed of dit echt door kauwgom zelf komt óf door het kauwen is de vraag.

- Je kan het lekker vinden

- Goed tegen een slechte adem

Nadelen:

- Kan laxerend werken.

- Als je het té vaak doet kan het slijtage aan de kaken veroorzaken.

Toegevoegd na 8 minuten:
Nadeel vergeten: Het eventuele suiker erin is slecht voor je tanden.

Conclusie :
Kauwgom is goed voor je mits het goed word gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ja, maar met mate. Je hebt er ook met suiker en die zijn dan minder goed voor je tanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je presteert ongeveer 20% meer qua concentratie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zou mooi zijn! maar heb je ook een bron?
behalve dat bij overmatig gebruik kan kauwgom diarree en andere darmklachten veroorzaken!

Toegevoegd na 1 minuut:
dit komt door de stof sorbitol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen bij zoetstofhoudende kauwgom.
Ja & nee,
Ja omdat je je iets beter kan cocentreren.
En nee omdat je kaken niet gebouwd zijn om telkens te bijten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk niet echt. Je kaak is namelijk ingesteld op +/- anderhalf uur kauwen op een dag in totaal. Als je kauwgom heel lang en vaak kauwt kan dit op den duur slijtage veroorzaken aan de kaak, en kan de kaak heel gevoelig en pijnlijk worden. wees dus voorzichtig! Kauwgom kauwen is beslist niet erg, maar let op dat het geen "gewoonte" wordt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja je hebt idd wel kans op slijtage, maar of dat nou zo snel gaat.. ik hreb ook gehoord dat het niet goed is voor je gewicht, je hersenen merken dat je aan het kauwen bent, maar er komt niks in je maag. hierdoor zou je honger krijgen en dus meer gaan snacken. of het waar is weet ik niet ik heb het zelf nog nooit gemerkt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je light kauwgom neemt is het sowieso niet erg voor je gewicht, maar wat ze hierboven zeggen kan het wel voor slijtage van de kaken zorgen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kauwgom bevorderd wel de speekselproductie en (soms ook) de concentratie, maar je kan er wel (na een overdosis kauwgom) pijn in je darmen en buik krijgen. Ook werkt het laxerend, en kan het slecht voor het gebit zijn (als er suiker inzit)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kauwgom kouwen is goed, omdat je dan minder snel ander eten in je mond stopt, maar aan de andere kant krijg je wel meer honger omdat je speeksel aanmaakt.
Bronnen: