Is het gezond om elke dag sla te eten?

Sinds ik op mezelf woon eet ik bjjna alleen maar sla als groente, het is lekker en makkelijk. Is het gezond om dit te doen of moet ik het varieren (dus elke avond andere groente)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23.9K
Kimath
12 jaar geleden
nooit eens andere groente? is een beetje eentonig denk ik.

Het beste antwoord

Het is beter om te variëren, omdat je dan diverse vitamines, mineralen en dergelijke binnen krijgt.
Ook is sla vrij nitraatrijk en zou je het beter kunnen afwisselen met nitraatarme groentes zoals paprika, bloemkool, broccoli, tomaat, wortel (ook allemaal rauw te eten - er zijn er nog veel meer maar die moet je koken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Sla is gezond maar variëren met groenten is de boodschap. Dat geldt onder meer voor sla. Sla is namelijk een nitraatrijke groente. De hoeveelheid sla minderen en er bijvoorbeeld wat witlof en paprika bij doen is een mogelijkheid. Maar het beste is toch om af en toe ook andere groenten te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sla is een groente, dus is het eten van sla gezond, zo wordt algemeen aangenomen.
Vandaar dat
de bladgroente met name in de zomer veelvuldig op het menu verschijnt. Maar is sla wel
zo
gezond als we denken?

Het Voedingscentrum adviseert elke dag twee ons groenten en twee keer fruit te eten.
Een ruime
consumptie van groenten en fruit verlaagt namelijk het risico op chronische
aandoeningen, zoals
hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker. Groenten en fruit zijn bovendien
rijk aan
vitamine C, andere vitamines en het mineraal kalium. Ook zitten er veel voedingsvezels
en andere
nuttige stoffen in, terwijl ze weinig calorieën bevatten. Maar elke dag dezelfde groenten
en fruit
eten, is niet goed. Variëren is de boodschap. Dat geldt onder meer voor sla. „Sla is
namelijk een
nitraatrijke groente”, zo legt Patricia Schutte van het Voedingscentrum uit. Nitraat is
nauwelijks
schadelijk voor mensen, maar wordt door het bewaren, bereiden of eten van groente
omgezet in
nitriet. Die stof kan de beschikbaarheid van zuurstof in het bloed verminderen en dus
wel schadelijk
zijn. Het Voedingscentrum adviseert daarom wekelijks niet meer dan twee porties
nitraatrijke
groenten te eten. Naast alle soorten sla zijn andijvie, rode bieten, bleekselderij,
Chinese kool,
koolrabi, paksoi, postelein, raapstelen, waterkers, spinazie, spitskool en venkel
nitraatrijk.
Nitraatarme groenten zijn asperges, aubergine, bloemkool, broccoli, doperwten,
knolselderij,
komkommer, koolraap, paprika, prei, rode kool, savooienkool, schorseneren, snijbonen,
sperziebonen,
spruiten, tomaten, tuinbonen, uien, witlof, witte kool en wortelen.
Het Voedingscentrum raadt bovendien nitraatrijke groenten af in combinatie met vis,
schaal- of
schelpdieren. Dit voorkomt de vorming van mogelijk kankerverwekkende stoffen in het
lichaam.
En salade Niçoise dan? „Een salade met een paar blaadjes sla is niet zo erg”, vertelt
Schutte. „Meer
salades met witlof en paprika bijvoorbeeld is beter. Groenten blijven eten is in ieder
geval het
belangrijkste als we gezond willen blijven.”
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staat erbij toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het laten staan van onnodige harde returns in gekopieerde lappen tekst heeft een nogal onrustig, dus slecht leesbaar effect...
Sla
Hoewel er met sla op zich natuurlijk niets mis is, is dit natuurlijk wel erg eenzijdig. Elke eenzijdige voeding hoe gezond van zichzelf ook is natuurlijk niet voldoende. Je hebt afwisseling nodig om zodoende alle noodzakelijke vitamines en mineralen binnen te krijgen.

En ik neem aan dat je die sla in de supermarkt koopt of bij de groenteman, dus je weet niets van de herkomst en zoals hiervoor al opgemerkt. In sla zit veel nitraat, hoewel naar ik

Er is niet één groente die in alle voedingsstoffen kan voorzien. Variëren met groente is de beste manier om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Vitaminepillen kunnen groente nooit helemaal vervangen, omdat daar bijvoorbeeld geen vezels of de goede combinatie van bioactieve stoffen in zitten.

Zie onderstaande site daar kun je ongelooflijk veel vinden over alles op het gebied van voeding.
12 jaar geleden
Als je dat dagelijkse portie sla nou een beetje opleukt met wat andere dingetjes, een tomaatje een schijfje komkommer, wat bleekselderij, witlof, paprikaatje er tussen, olijfje, pepertje etc noem maar op, je kan een slaatje zo leuk maken als je zelf wil.
Dan is het nog gezonder, en waarschijnlijk ook lekkerder als je eens wat variatie hebt in je sla. Maar alleen sla is ook al prima, menig mens eet niet eens elke dag groente als zouden ze het beter wel kunnen doen.

Er zijn inmiddels genoeg wetenschappelijke bewijzen dat groente goed voor je lichaam is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ook makkelijk is: Even groenten roerbakken, daarbij wat rijst of pasta. En ga dan voor de gezelligheid een klein hoekje van je bord versieren met wat sla, tomaatje, ananas, kiwi, klein beetje peterselie, die je evt. vers in een potje kun laten groeien.

Natuurlijk is het gezonder om meer variatie aan te brengen.
Als je om te beginnen eerst maar eens van het standpunt uitgaat: Iedere dag een ander kleurtje. Makkelijk te onthouden en geeft veel variatie, ook qua voedingstoffen.

Dan kun je altijd dat hoekje sla doen, waar je aan verslaafd ben, doe ik zelf ook vaak, maar niet iedere dag.

Misschien is het ook leuk om met meerdere af te spreken, dat ieder om de beurt kook, erg gezellig, want er zullen er vast vele zijn in je buurt die heel weinig aan het eten doen.

Uit dit korte stukje maak ik op dat je w.s. voor je studie op kamers ben gegaan, maar let op, juist in die periode is gezonde verantwoorde voeding belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet slecht om dagelijks sla te eten.
In sla op zich zit heel weinig voedingstof. IJsbergsla bestaat voor 96% uit water, daarnaast zit er wat vitamine B11 in en wat foliumzuur. Dat is veel te weinig voor je dagelijkse behoefte. Het is daarom aan te raden om sla af te wisselen met andere groente, of om in elk geval een ander groente er naast te eten om voldoende gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen.