Waarom zijn worteltjes zo gezond?

13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behoudens de andere antwoorden zijn wortels ook goed voor
je ogen. (daarom zie je zoveel konijnen zonder bril lopen)
KennisDelen
13 jaar geleden
verklaart alleen niet waarom ik er dan wel een heb ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U bent of geen konijn of u eet te weinig wortelen.
Kimath
13 jaar geleden
wortels zijn ook nog eens super lekker!
KennisDelen
13 jaar geleden
het ligt iets genuanceerder ;)
er spelen ook nog andere factoren mee, zo heb ik de indruk dat mensen die veel lezen eerder aan de bril moeten (en sommige van de vele worteltjes die ik op heb, waren afkomstig van de goedheiligman ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn wortelen gezond dan?!
Ik struikelde eens over een boom-wortel, en viel hard op mijn gezicht. Ik kreeg een blauw en pijnlijk oog. Toen waren wortels dus niet goed voor mijn oog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wist je dat als je echt heel veel wortels eet je huid oranje gaat kleuren? (-;
KennisDelen
13 jaar geleden
in dat geval heb ik vroeger teveel melk gedronken :-)

Het beste antwoord

De voedingswaarde van 100 gram verse peen is:
Energetische waarde 125 kJ (30 kcal)
Koolhydraten 6 gram
Eiwit 1 gram
Vet 0,2 gram
Vitamine C 5 mg
Caroteen 6 mg
Vitamine B1 0,07 mg
Vitamine B2 0,03 mg
Calcium 40 mg
IJzer 0,5 mg
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wortel_%28groente%29

Veel vezels, vitamines en mineralen, lekker knapperig (rauw) of zoetig (gekookt etc). En vrolijk van kleur ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
KennisDelen
13 jaar geleden
Dat laatste doet 't 'm voor ons Hollanders ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je winterpenen ziet in de winter, tussen alle groene groente, dan vind ik ze er wel uitspringen ;-)

Andere antwoorden (3)

Wie veel wortels eet, heeft een verlaagd risico op
sterfte door hart- en vaatziekten. Dat blijkt uit onderzoek waarop Brian Buijsse in Wageningen promoveerde.
Brian Buijsse in Wageningen promoveerde. Hij schrijft dit verlaagde risico toe aan de stof bètacaroteen, die in wortels zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zitten veel vitaminen c in en caroteen is heel goed voor je ogen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Caroteen is goed voor de ogen, want heb je ooit een konijn met een bril op, gezien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus dan krijg je er ook zulke oren en een vachtje van? ;p