SPinazie bevat veel ijzer en veel vitamines... en dit is goed voor je... dus wordt er gezegt dat je sterk wordt van Spinazie...

Toegevoegd na 13 minuten:
Spinazie bevat inderdaad meer ijzer (3-4 mg) dan veel andere groenten, maar het ijzergehalte van spinazie is lange tijd zeer sterk overschat, en nog steeds hebben veel mensen dit beeld voor ogen bij spinazie. Toen in 1937 een nieuwe analyse werd uitgevoerd door Duitse wetenschappers, bleek het ijzergehalte tien keer zo laag te zijn als werd aangenomen. Hoe dit foutje had kunnen gebeuren is niet helemaal duidelijk; een theorie is dat de resultaten van onderzoek met gedroogde spinazie op verse spinazie overdragen werden, een andere dat er een komma op de verkeerde plek gebruikt werd.

Het bevat dus nogsteeds meer ijzer dan de meeste andere groente...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat misverstand is wetenschappelijk al uit de wereld geholpen in 1937 maar de Popeye-mythe heeft blijkbaar het eeuwige leven. Vóór 1937 dacht men dat spinazie zo’n 40 mg ijzer per 100 mg bevatte en dus een heel belangrijke groente was om ons lichaam aan te sterken. Uit juistere analyses bleek het ijzergehalte van spinazie veel lager te liggen (4,1 mg per 100 gram). Toch is het misverstand ergens te begrijpen: van alle groentesoorten blijft spinazie één van de hoogste ijzergehalten hebben. Bij sperzieboontjes bijvoorbeeld bedraagt het slechts 0,8 mg per 100 g en bij tomaten zelfs maar 0 mg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja absoluut. spinazie is vers gegeten een absoluut toppertje op groentegebied. vitamine B,C antioxidanten,foliezuur heb je hard nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
KennisDelen
13 jaar geleden
Diepvries kan toch ook wel?
van spinazie wordt je groot en sterk.
maar ook van talloze andere groenten wordt je dat.

Popeye the Sailorman at en goot dat blik spinazie leeg
dat was een soort van reclamestunt.
Aanvankelijk fungeerde Popeye als een bijfiguur in de verhalen over de schipper Castor Oyl. Deze nam Popeye als matroos in dienst. De figuur Popeye werd binnen de kortste keren een held. Voor volwassenen werd Popeye het prototype van de kleine man die slechts geweld aanwendde als hij daartoe gedwongen werd. Vele Amerikaanse militairen droegen in de oorlogsjaren een Popeye-tatoeage. Door de Popeye-rage steeg de spinazieconsumptie in de USA destijds met 30 procent.

Na de vroegtijdige dood van de 43-jarige Segar in 1938 ten gevolge van leukemie, zetten zijn assistenten de populaire strip voort. In die tijd was Popeye populairder dan Mickey Mouse. Vooral Bud Sagendorf toonde zich bijzonder geïnspireerd en zou de spinaziemythe helpen ontstaan tijdens de tweede wereldoorlog. Omdat niet kon worden voorzien hoe lang de oorlog zou duren, wilde de regering de mensen aanpraten wat zuiniger om te springen met vlees, want ondanks de grote veestapel moesten reusachtige hoeveelheden vlees in de Verenigde Staten worden ingevoerd. Daartoe liet men de populaire stripfiguur Popeye spinazie promoten. De tendentieuze strip verscheen in de kranten, de cartoons draaiden in zowat alle bioscopen en eindigden steevast met het door iedereen meegebrulde Popeye-lied.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In spinazie zit meer ijzer dan in andere groentes, dat is waar. Maar het lichaam kan dit ijzer moeilijk opnemen. Vitamine C heeft een positieve invloed op de opname van ijzer uit groente, dus je kunt er het beste iets bij eten of drinken waar veel vitamine C in zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dit een ietwat overdreven gezegde is om kinderen hun bord met groente te doen uit eten.
In verband met die mythe over spinazie zei Professor G. W. Lohr van de Universiteit van Freiburg op een medisch congres te Wiesbaden, dat de reputatie van spinazie als zou ze rijk aan mineralen zijn, gewoon een vergissing is. Hij zei dat een oude handleiding voor voedingswaarden het ijzergehalte 10 maal te hoog had aangegeven wegens een drukfout in het plaatsen van het decimaalteken. Deze fout was in latere leerboeken overgenomen en werd niet ontdekt totdat geleerden stelselmatig de oude tabellen met voedingswaarden gingen herzien. De professor beweert ook dat het ijzer in spinazie in ieder geval niet zodanig is dat het lichaam het snel kan opnemen.