Is veel water drinken gezond?

Ik hoor regelmatig dat het gezond is om veel water te drinken. Maar is hier ook onderzoek naar gedaan, of het inderdaad een positief effect op je gezondheid heeft, en wat dan de voordelen zijn van veel water drinken?
(en of het aan te raden is ;-)

13 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Je moet veel drinken, en water heeft de eigenschap dat er geen stoffen in zitten die je uitdrogen, zoals wel kan gebeuren bij (af en toe) koffie drinken (als je elke dag koffie drinkt schijnt dat effect weer te verdwijnen).
Maar zoals bij alles geldt ook hier: "genoeg is genoeg", dat pakweg 1,5 liter water drinken op een dag goed voor je is betekent niet dat 3 liter drinken twee keer zo goed is: het teveel plas je uit en dat neemt veel goede stoffen mee, waardoor je kunt 'uitspoelen' (goeie vitamines en mineralen kwijtraken).
Water is beter dan frisdrank (is meestal zuur, bevat suiker en/of zoetstoffen en soms krijg je er vooral méér dorst van). Maar als jij je water liefst heet drinkt nadat er een zakje thee in getrokken heeft, is dat ook prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het geschenk van water dat wij van de Moeder Natuur hebben gekregen, bevat vele voordelen omtrent het bevorderen van onze algemene gezondheid. Fit zijn en blijven doen we tevens door consumptie van water. Onze lichamelijke opmaak bestaat namelijk uit 2/3 water. Ons bloed bevat 83% water, onze spieren 75%, de hersens 74% en zelfs botten bestaan uit 22%. Vocht is noodzakelijk voor het overleven van ons allen als mens zijnde, en stimuleert het soepel functioneren van onze lichamelijke functies.

Toegevoegd na 1 minuut:
Water drinken is gezond ,Mits het schoon water is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat "veel water drinken" gezond zou zijn is een mythe. Je lichaam heeft 1,5 tot 2 liter VOCHT per dag nodig. Dat is water, thee, melk, soep, sap, etc. In normale omstandigheden dan. Als je veel zweet (door koorts, sporten, warm weer) of je hebt diarree, dan heb je meer vocht nodig.

Je lichaam heeft hiervoor een prachtig signaal ontwikkeld: dorst. Als je drinkt wanneer je dorst hebt, dan droog je absoluut niet uit. Oudere mensen moeten wel op regelmatige tijdstippen drinken omdat hun dorstgevoel is verminderd. Maar als je jong bent kun je prima op dat dorstsignaal afgaan.

Het is nl onderzocht dat met meer drinken je lichaam niet meer afvalstoffen gaat uitscheiden. Je urine verdund wat meer, maar dat is alles.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ter verduidelijking: op zich is water gezond vocht om te drinken. En dan is kraanwater prima. Mineraalwater is duur water uit een flesje en niet gezonder dan Nederlands (!) kraanwater.

Toegevoegd na 27 minuten:
"Volgens wetenschappers van de Universiteit van Pennsylvania is het drinken van water helemaal niet nodig. Het enige waar het drinken van veel water goed voor is, is tegen een kater. Verder heeft het geen enkele zin, aldus de wetenschappers.

Veel mensen denken dat het goed is voor een gezondere huid of dat het kan helpen bij een dieet. Niet waar, zeggen de onderzoekers. Volgens hen is er geen enkel bewijs dat veel water drinken goed is voor een mens.

De mythe dat het drinken van acht glazen water nodig is, lijkt ontstaan te zijn door een studie in 1945. De conclusie was destijds dat een mens twee liter vocht nodig heeft op een dag. Alleen tellen andere dranken ook mee én ook het vocht dat je lichaam haalt uit andere voedingsmiddelen."

bronnen: http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/nieuws/1970/veel-water-drinken-alleen-zinvol-bij-kater-
http://www.trouw.nl/nieuws/zorg/article1808396.ece
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het menselijk bestaat voor 55 tot 75% uit water. Het zal je dus niet verbazen dat deze vloeistof erg belangrijk voor ons is. Het helpt de voedingsstoffen en zuurstoftoevoer regelen, verwijdert afvalstoffen uit ons lichaam, beschermt de organen en weefsels en houdt ons lichaam op temperatuur.

Naargelang de omstandigheden verliezen we dagelijks zo'n 2,5 liter vloeistof. Om ons lichaam optimaal te laten functioneren, is het zeer belangrijk om deze voorraden opnieuw aan te vullen. In sommige situaties wordt aangeraden om meer water te drinken, bijvoorbeeld bij warm weer of voor, tijdens en na intensief sporten.

De meeste mensen vinden het niet aangenaam om zoveel water te drinken (om nog maar te zwijgen van de vele bezoekjes aan het toilet), maar het is een essentieel onderdeel van een gezond lichaam.

Wanneer je niet genoeg water drinkt, gebeurt het volgende: je lichaam verliest, door natuurlijke functies zoals zweten en wateren, ongeveer 2,5 liter vocht per dag. Als je dit verlies niet aanvult zal je al snel uitgedroogd geraken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vocht kan ook op andere manier aangevuld worden: aan eten alleen al kom je aan zo'n liter vocht per dag. Dus het is niet nodig 2,5 liter water per dag te drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb even het artikel uit je bron gelezen. Helaas komen daar een heel aantal fabels in voor. Bijv. als je dorst hebt is je lichaam NIET al aan het uitdrogen. Dorst krijg je LANG voordat je lichaam gaat uitdrogen. En gelukkig maar. En dat zuiver bronwater beter zou zijn dan "gewoon" kraanwater is een fabel die de bronwaterfabrikanten graag in stand houden. En een glas water voor de maaltijd helpt NIET tegen meer eten: het gaat direct door je maag heen het stelsel in. Dat is wetenschappelijk onderzocht. Eet dan liever heldere soep met groenten, dat blijft wel langer in je maag zitten. Je urine mag best geel van kleur zijn (en niet wit en geurloos, zoals wordt beweerd). Alleen als het een theekleur krijgt betekent dat dat het erg geconcentreerd is en je mogelijk vochttekort hebt.
Ik denk dat het drinken van water zeker heel goed is, als dit ter vervanging is van alles wat wij normaal drinken en wat eigenlijk helemaal niet gezond is.

Dus als je bijna alleen koffie, thee (zonder suiker) en vooral water drinkt zit je wel goed.

Als je frisdrank, sapjes (zuur en veel suiker) en alcohol laat staan en daar voor in de plaats water drink, zit je op de goede weg. Als je al gezond leeft en je gaat extra water drinken, voeg dat niets toe aan een gezondere leefstijl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou water bevat bijvoorbeeld geen antioxidant. Kraan water in Nederland bevat steeds meer medicijnen NSAID en antidepressiva. Simpel gezegd omdat meer mensen het nemen en uit piessen. Filteren van medicijnen door waterzuivering lukt niet. Bij teveel water (3 liter per uur) krijg je last van water vergiftiging. Zo'n hoge dosis vocht is sowieso van geen enkele drank aan te raden. Is water gezond en helpt het tegen ziektes? nee. Is water slecht? nee.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
KennisDelen
13 jaar geleden
Ik denk dat het met de medicijnen wel mee zal vallen, aangezien die enorm verdund worden als ze door de rivier spoelen ;-)
Overigens ga ik er zelf vanuit dat je de berichten van Quest sowieso al met een korreltje zout moet nemen ;-)
Maar dank voor je bijdrage.
Teveel water drinken is nooit goed,sterker teveel water drinken kan dodelijk zijn!de mens kan te veel water drinken. Hij kan daardoor een watervergiftiging oplopen en kan daaraan sterven.

1,5 liter tot 2 liter per dag is gezond,goed voor de vochtbalans van je huid en organen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft niet per se veel water te drinken, zolang je maar 1,5 tot 2 liter vocht binnenkrijgt.
Natuurlijk is het wel beter om 2 liter water te drinken dan 2 liter cola, omdat cola veel meer suikers (ik heb het over regular cola, NIET over light cola) en zuren wat erg slecht is voor je tanden. Ook zijn er mensen die zeggen dat het goed zou zijn voor je huid, maar of dat waar is weet ik niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet veel maar voldoende water drinken is goed voor je gezondheid. Echter, meer water dan de doorgaans aanbevolen hoeveelheid kan de gezondheid schaden omdat je daarbij het risico loopt nuttige mineralen je lichaam uit te spoelen. Vochthoudende dranken zijn niet hetzelfde als water. met vruchtensap werk je heel veel suiker naar binnen waardoor je juist vocht vast gaat houden. Veel sinaasappelsap betekent een overdosis kalium, waardoor je vocht verliest en ziektes kunt krijgen als astma. Hoe tegenstrijdig het misschien klinkt is het voor veel mensen raadzaam om inderdaad een paar glazen extra water te drinken en juist niet te bezuinigen op de zoutinname, zoals bepleit wordt door de bevoegde instanties. Niet teveel zout maar te weinig waterinname is eerder het probleem. Ga maar na; veel voorkomende klachten als hoofdpijn, obstipatie en maagklachten verdwijnen als sneeuw voor de zon na inname van een paar glazen water.