zit er iets in je neus wat vet registreert?

hebben meer mensen daar last van?
Wanneer ik gegrilde kip eet krijg ik altijd ontzettende jeuk aan mijn neus.niet handig want heb dan vieze handen!
Ook bij andere (vette) gerechten gebeurd het

Toegevoegd na 1 uur:
zit niet tussen de oren (alleen de neus)want gebeurd ook
als ik er niet bij nadenk...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

heb ik ook, maar ik denk dat het echt tussen je ooren zit.
ownee ik moet nu zeker geen jeuk krijgen!.....ja hoor jeuk. :)
ik gebruik me pols maar om wat mee te krabben :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je neus registreert slechts geurstoffen. Aangezien het vet van jouw kip geen geurstof is, wordt dit niet door je neus geregistreerd.

Natuurlijk is het mogelijk dat je voor bepaalde stoffen een allergie hebt, en dat die stoffen vrijkomen bij je kip, en dat dat een jeukende neus veroorzaakt.

Aannemelijker is het alleen dat wanneer je lekker van je kip aan het genieten bent, en dus de aroma's in je neus opneemt (proeven doe je met je neus) je neus verzadigd raakt van deze geurstoffen. Een automatische reactie van de neus is dat die gaat jeuken, zodat je niest, de geursensoren daarmee vrijmaakt, en verder kunt genieten.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat je vaak ongemerkt, ook tijdens het eten, aan je neus zit. Een automatische reactie op voorgaande alinea. Wanneer je vette vingers hebt gebeurt dat ook, maar merk je het wel op, omdat je vette vingers, en dus ook een vette neus hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat misschien net te ver om het een allegie te noemen. De geur van het vet prikkelt de reukzenuwen en mogelijk gebeurt dit bij vet extra waardoot de slijmklieren extra hard gaan werken wat een prikkelend jeukerig gevoel geeft omdat de slijmklieren even hard moeten werken. Het feit dat het ook gebeurt alleen al als je eraan denkt is iets wat inderdaad een reactie is tussen jouw zenuwstelsel en de prikkel van vetlucht. Complex maar wel al vaker gezien.