Dat kan, als je langdurug veel drinkt.

Alcoholische myopathie (spierafbraak door alcohol)

Bij een lichamelijk onderzoek blijken de spieren gevoelig te zijn bij aanraking en zijn ze verzwakt en duidelijk dunner geworden. Met urine- en bloedonderzoek kan een verhoogde hoeveelheid afbraakproducten van spierweefsel worden aangetoond, wat de diagnose bevestigt. Met bepaalde andere onderzoeken, zoals een elektromyografie of biopsie van spierweefsel, kan de spieractiviteit worden gemeten en veranderingen in het spierweefsel worden aangetoond.

Toegevoegd na 37 seconden:
Langdurug... Moet zijn Langdurig :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik ken geen relatie tussen alcoholgebruik en spierafbraak. Spieren worden afgebroken als ze niet gestimuleerd worden om te bewegen. Als je teveel drinkt chronisch en daardoor passief wordt, dan kan ik me voorstellen dat de spieromvang afneemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alcohol zorgt dat je lichaam water verliest (de een heeft daar meer last van dan een ander). Een verlies van water uit je spiercellen is een zeer sterke katabole prikkel. Je verliest daarmee dus spiermassa.

Wat katabool is?

Katabool
Een toestand van de stofwisseling die ertoe leidt dat weefsel wordt afgebroken. Deze toestand treedt bijvoorbeeld op bij vasten. '
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen verband tussen het consumeren van alcohol en de afbraak van spieren. Wel kunnen je spieren verzuren als je voor het sporten alcohol hebt gedronken, de melkzuur die tijdens het sporten geproduceerd wordt, wordt normaal gesproken afgebroken in je lever, als je alcohol gedronken hebt wordt dit afgebroken door je lever en blijft het melkzuur in je spieren zitten waardoor je spieren verzuren.

Je hebt wel bepaalde spieraandoeningen die door alcohol worden veroorzaakt (alcoholische myopathie), dit komt echter zelden voor.