Meestal komt een bierbuik meer voor bij mannen dan bij vrouwen. Men spreekt van een bierbuik wanneer men een dikke, naar voren uitstekende buik heeft terwijl de rest van het lichaam niet noodzakelijkerwijs dik hoeft te zijn.

De naam zou, zoals veel mensen ook daadwerkelijk denken, afgeleidt zijn van de oorzaak van de te dikke buik. Dus doordat men teveel bier heeft gedronken is de buik dikker geworden. Maar niets is minder waar een bierbuik is namelijk eerder het gevolg van aanleg en van de eetgewoontes van de persoon. Daarnaast speelt het feit dat mannen met overgewicht vaak hun vet vaak rond de buik ophopen ook een rol bij het ontstaan van de bierbuik. Bij vrouwen is dit ook mogelijk echter bij hen kan het vet zich eveneens ophopen rond de heupen, de bovenbenen en de bovenarmen. Wanneer het vet zich rond de buik ophoopt zoals bij een bierbuik spreekt men van een appeltype. Het tegenovergestelde is het peertype waarbij het vet op de heupen, benen en eventueel de armen zich ophoopt. Het appeltype wordt androide obesitas genoemd en noemt men het peertype ook wel gynoide obesitas.

Toch bestaat de kans dat mensen die regelmatig bier drinken wel een bierbuik ontwikkelen. Sommige biersoorten bevatten immers, in tegenstelling tot andere alcoholische dranken zoals jenever en wijn, vrij veel suikers. Mensen die veel bier drinken krijgen veel van deze suikers binnen die worden omgezet in vet. Doordat bier een eetlust opwekkers is worden ook sneller snacks verorberd tijdens het drinken van bier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Niet alleen.
Ook van de frikandellen, patatten, kroketten, chips etc. die er bij dat bier gegeten worden.

Koolhydraten en vetten zetten vaak aan rond het middenrif.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Man, vrouw, lichaamsbeweging en erfelijkheid zijn m.i. bepalender factoren voor de locaties waar lichaamsvet zich afzet dan het soort calorieën dat je naar binnen werkt.
Een bierbuik is niet het gevolg van bierdrinken. Bier is wel
een aanzet ervan, maar meer omdat het lust- en honger-opwekkend is.
De bier, nootjes, chips e.d. alles met elkaar zet om in vet. De bierbuik is het resultaat van een slechte eetgewoonte. Bier bevat ook veel suikers,die worden door het lichaam omgezet in vet. Wijn en sterke drank bevatten zelfs nog meer suikers.
Een bierbuik krijg je dan nog eerder van cognac, wijn of whiskey.
Bier wordt echter vaker gedronken en je kunt er meer van hebben voordat je echt dronken wordt, je drinkt het dus in grotere hoeveelheden en de meesten kunnen dit wel betalen, dus vandaar dat een bierbuik daarom zo genoemd wordt.
amc
13 jaar geleden
Van bier kun je een dikke buik krijgen. Dit komt omdat er in alcohol veel calorieen zitten. Daarnaast remt alcohol ook nog eens de afbraak van vet. Bij mannen neemt door stevig alcoholgebruik de middelomvang toe = buik. Bij vrouwen de heupen, bovenbenen en armen.

Toegevoegd na 47 seconden:
Niet alleen calorieen uit alcohol, maar ook uit suikers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben een zeer matige eter en drinker, toch heb ik een redelijk imposante buik.
Mijn diabetesconsulente geeft de schuld aan de diabetes.
Alleen op Zaterdagavond drink ik 2 flesjes van 33 cl bier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Moolkeesje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verfrissend standpunt. Meestal wordt er beweerd dat diabetes het gevolg is van overgewicht maar daar ben ik het niet mee eens. Ik ben langzamerhand tot de conclusie aan het komen dat overgewicht en diabetes 2 een gemeenschappelijke oorzaak hebben: insulineresistentie. DM2 komt namelijk ook bij slanke mensen voor.
Afgezien dat bier veel energie bevat komt een bierbuik voornamelijk door (relatief) te weinig verbranden en te veel voedsel innemen.
Je "spaart" dan iedere dag een beetje op en dat zet zich voornamelijk om in buivet, wat ongezond is.
Het diepe vet in de buikholte produceert stoffen als LDL cholesterol (een hormoon) wat oa.de vaatwanden van binnen gaat bekleden en de diameter van de (slag) aderen aan de binnenkant doet afnemen, waardoor de stromingsweerstand toeneemt en het hart dus harder moet werken om dezelfde hoeveelheid bloed te verplaatsen.
Als je meer gaat verbranden (door sporten etc. ) is het belangrijk, niet veel meer te gaan eten, anders blijft de balans uitslaan naar te hoge voedselinname.
Het soort voedsel speelt een rol, maar vooral de energetische waarde, dus ook de hoeveelheid.
Wel is het zo dat als je een kratje bier weg tikt, je een enorme maaltijd hebt verorberd, als je beseft dat een glas bier ongeveer overeenkomt meet twee bruine boterhammen, energetisch gezien.
Met deze vergelijking (een flesje in ongeveer twee glazen)
is het niet moeilijk te begrijpen dat veel mensen met een bierbuik, dit waarschijnlijk ook echt door bierdrinken verkregen hebben.
Dat hef je met sporten niet op, bovendien heb je na flink bierdrinken geen zin om twee uur te gaan squashen oid.
Toch moet je per flesje wel ongeveer 1/2-1 uur squashen om die hoeveelheid brandstof weg te werken.
Krijg je dan dorst door het sporten en drink je dan weer bier.......... dan val je daar dus niet van af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bierbuik wordt niet veroorzaakt door bier maar veel bier drinken helpt ook niet mee om slank te blijven. Overgewicht wordt altijd veroorzaakt door een verstoorde energiebalans: meer inname van calorieën dan je verbrandt.

Of die calorieën gegenereerd worden door suiker, vet of bier maakt in principe niets uit. Wel moet je je realiseren dat eten en alcoholische drank buitengewoon goed samengaan. Ook een interessant gegeven is dat lichaamsvet zich bij mannen en vrouwen na de overgang makkelijker ter hoogte van de navel nestelt dan elders in het lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een bierbuik wel ja
als je een dikke buik hebt kan het van vanalles komen

maar als je een specifieke bierbuik hebt dan komt het van bier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een specifieke bierbuik, hoe moet ik me dat voorstellen?