Bestaan er vegetariërs met overgewicht?

De meeste vegetariërs eten bewust, en krijgen ook meer "slechte vetten" (meervoudig verzadigde vetzuren) binnen, omdat deze vetten veelal dierlijk zijn.
Daarom mijn vraag of er wel "dikke"vegetariërs bestaan.
(anders kan ik dat altijd nog gaan overwegen als afslankplan........

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En met: "krijgen ook meer slechte vetten binnen" bedoel je dan dus eigenlijk: "krijgen ook minder slechte vetten binnen" denk ik?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lijkt mij ook, als de geen vlees eet,krijg je ook geen dierlijke vetten binnen.
Behalve natuurlijk die in de Senseo!

Het beste antwoord

Overgewicht krijg je vooral, door te veel tussendoortjes, toetjes, en snacks. Of jij dus vegetarisch eet, of met een stukje vlees erbij, maakt weinig uit : de zak friet tussendoor, een paar blokken kaas bij de tv, die heerlijke chocolaadjes bij de thee, waarvan je er nooit maar één of twee kan eten - nee, hoor, een vegetariër is nét zo gevoelig voor overgewicht als een niet-vegetariër...

Afvallen doe je door sowieso alle tussendoortjes weg te laten, en heel voorzichtig te zijn met koolhydraten. Veel groenten eten, fruit als 'snoepje'/tussendoortje zien, en vooral meer gaan bewegen.
Er zit helaas niets anders op om de zwembandjes te laten wegsmelten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Jawel,die zijn er.Zo ken ik een stel,die eten geen vlees en toch overgewicht hebben.Zij drinken en eten ontzettend veel zoetigheid,zoals cola en taart.Zij eten geen vlees omdat ze het zielig vinden dat de dieren worden geslacht voor consumptie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja; kijk maar naar Hennie Huisman een paar jaar geleden.

Overgewicht is een kwestie van meer eten dan je verbrandt, Dat kan ook prima zonder vlees, als je maar genoeg vetten, koolhydraten en eiwitten binnen krijgt, en die zitten ECHT niet alleen in vlees. Vlak vooral de kaas en de noten niet uit.

Het is wel MAKKELIJKER om overgewicht te creëren door het eten van veel vlees, maar een vegetarier moet net zo goed op zijn of haar gewicht letten.

Anders ligt dat voor veganisten, die helemaal geen dierlijke producten tot zich nemen, en daarmee de grootste moeite hebben een volwaardig dieet binnen te krijgen. Ons spijsverteringsstelsel is nu eenmaal niet ingesteld op een zuiver plantaardige voeding, we verteren er te weinig van, en nemen er niet genoeg voedingsstoffen uit op. Om toch voldoende binnen te krijgen, zou je enorme hoeveelheden moeten wegwerken, maar door het verzadigingsvermogen van al die vezels valt dat niet mee. Een veganist met overgewicht zil je dus niet vinden ; met ondergewicht liggen ze voor het opscheppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eerste deel van je antwoord is goed, het deel over veganisten klopt voor geen meter.
Een volwaardig dieet als veganist is lastiger, maar wel degelijk goed mogelijk (zolang je B12 erbij neemt).
Ook hoeven veganisten echt geen giga hoeveelheden voedsel te eten hoor. Zeker tegenwoordig, met de ruime beschikbaarheid van sojamelk, sojayoghurt en vleesvervangers, is dat absoluut niet meer het geval. Ondergewicht kwam vroeger bij veganisten regelmatig voor, tegenwoordig weten de meeste veganisten dat je niet alleen dierlijke producten weg moet laten, maar ook genoeg eiwitrijke producten moet gebruiken. De gemiddelde Nederlandse veganist van tegenwoordig heeft geen ondergewicht. Wel is de gemiddelde veganist dunner dan de gemiddelde vegetariër of omnivoor.
Met het t,
En er zijn wel degelijk veganisten met overgewicht, mede door het tegenwoordige aanbod aan veganistiche snacks en fastfood, al zijn dat er wel veel minder in vergelijking met omnivoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zou je een punt kunnen hebben ; de tijd dat ik regelmatig veganisten op mijn pad tegenkwam ligt inderdaad alweer een heel tijdje achter me.
Het aanbod van niet-genetisch gemanipuleerde soya (die een echte veganist ook mijdt of zou moeten mijden als de ziekte) is zo minimaal, dat je je daar nauwelijks overgewicht aan kunt eten.
In elk geval bedankt voor de aanvulling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn een heleboel merken die geen genetisch gemanipuleerde soja gebruiken en die veganistische sojaproducten verkopen: Alpro, Provamel, Topas, Taifun, Viana, Vivera. Dat zijn dus al tientallen vleesvervangers en een heel aantal soorten sojamelk, sojayoghurt en sojadesserts. En er zijn nog een heel stel merken in biowinkels waar ik nog niet naar gekeken heb.
Dus daar kan je je prima dik van eten hoor. Maar waarom zou je geen genetisch-gemanipuleerde soja mogen gebruiken als veganist?
Het heeft mogelijk zware milieu-effecten, maar veganisten gebruiken niet per definitie alleen milieuvriendelijke producten. En er zijn ook veganisten die autorijden, het vliegtuig nemen, veel plastic gebruiken, niet-bio voedsel eten, etc. En ook die dingen hebben niet zo'n goed effect op de dierenwereld.
Het is natuurlijk een goed idee om als veganist ook met die dingen te kiezen voor een milieuvriendelijk alternatief, maar het behoort niet tot veganisme zelf.
overgewicht heeft niets te maken met vlees eten of niet maar met het eten van overdaad aan voedsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zult waarschijnlijk bedoelen dat er 'minder' slechte vetten in vegetarisch eten zit.

Er zijn wel mensen met overgewicht die vegetariër zijn, maar over het algemeen zijn ze slanker dan 'alleseters'.

Als je moeite hebt met afvallen zou je idd een vegetarisch dieet kunnen overwegen (als dat je bij de ongezonde vetten weghoudt, waarom niet? ;o)).
Kinderen worden ook wel eens op een vegetarisch dieet gezet zodat ze afvallen: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=7461
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste reacties tot nog toe geven aan dat overgewicht niet zozeer gaat over vlees of geen vlees.
Ik ga een tegengeluid laten horen ;-)
Als mensen vegetariër worden, zullen ze zich er doorgaans van bewust zijn dat ze door geen vlees te eten bepaalde stoffen missen in hun voeding. Dat moeten ze compenseren door andere dingen (meer) te eten. Ze gaan daarom min of meer een studie maken van voeding. Dat is vaak al een begin van gezond eten.
Daarnaast is een vegetariër iemand die zichzelf dingen kan ontzeggen. Want doorgaans lústen ze wel vlees, maar ze wíllen het niet eten. En als je zoveel zelfbeheersing hebt, kun je ook wel nee zeggen tegen andere ongezonde hapjes.

Samenvattend: ik denk dat de gemiddelde vegetariër géen overgewicht heeft. Met uitschieters naar beide zijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal goed!! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas gaat het niet altijd op :/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben er niet mee eens. Ik kan makkelijk nee zeggen tegen vlees....naar om nee te zeggen tegen chocola vind ik wel erg moeilijk hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het wel een goed antwoord, hoewel ik denk dat er een vrij grote groep vegetariërs is voor wie dit niet opgaat, omdat ze totaal geen zelfbeheersing nodig hebben om vlees te laten staan. Ik ken heel veel vegetariërs die walgen bij het idee van vlees eten, omdat ze dan een dood lijk in hun mond stoppen, en ze zich bij het zien van het vlees telkens zo bewust zijn van al het leed dat het dier heeft moeten meemaken, dat de zin in eten verdwijnt. Komt ook voor bij heel wat vegetariërs die het vroeger wel lekker vonden, totdat ze zich bewust van bepaalde dingen werden, of bij wie pas na een hele tijd vegetarisme dit gevoel deze afkeer ontstond.
Maar voor een deel van de vegetariërs werkt het wel zo dat ze er wilskracht voor moeten hebben, met name in het begin. Dus wat dat betreft een goed antwoord.
Jazeker bestaan er vegetariërs met overgewicht. Niet allee slechte vetten maken dik. Ook gezonde producten zetten aan, als je er maar genoeg van neemt.
Wel is het zo dat vegetariërs dikwijls een beter cholesterolgehalte hebben dan vleeseters. (Volgens mijn huisarts tenminste!) En dat kan wel rechtstreeks in verband staan met die foute vetten. Dit verschil kan overigens weer opgeheven worden als er veel kaas (harde kaas) gegeten wordt.
Verder eten vegetariërs dikwijls noten vanwege de levering van eiwitten. In noten zitten zeer veel calorieën.
Verder zijn pasta's (ook geliefd bij vegetariërs) bekende dikmakers.
Ik moet zeggen dat mijn jongste 2 kinderen (nooit vlees gehad) in hun kindertijd weliswaar kerngezond waren (en nog steeds trouwens) maar hun groeispurt kwam behoorlijk later dan bij gemiddelde kinderen, ondanks de verschillende buitensporten die ze beoefenden. Ze ( 35 en 39) wegen nog steeds geen gram te veel, hebben puntgave gebitten, en zijn nimmer ziek.
Ik zou zeggen: probeer het eens uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die bestaan wel , je kan niet alleen overgewicht krijgen door vlees eten , ook kan je overgewicht krijgen door als je schildklieren niet werken en sommige mensen zeggen ook dat het kan komen door dat het geerfd kan worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut. Het bewijs zit achter mijn beeldscherm. ;)

Als vegetariër kun je nog steeds prima pizza en chips en Mexicaanse bezorgmaaltijden eten. En anders dan chipsfabrikanten en pizzeria's je graag zouden doen geloven, kun je van zonnebloemolie net zo goed aankomen als van reuzel, en van olijfolie net zo goed als van ganzenvet. Bovendien kunnen vegetariërs net zo goed dierlijke vetten binnenkrijgen: denk aan boter.

Maar wat betreft je 'afslankplan': het is wél waar dat ik flink ben afgevallen sinds ik vegetariër ben (overigens vooral in het eerste jaar). Dat is niet echter zozeer omdat ik plantaardige in plaats van dierlijke vetten binnenkrijg. Waar het afvallen veel meer mee te maken heeft, is dat vegetariër worden zo'n grote verandering van mijn eetpatroon inhield, dat het daarbij een kleine moeite was om meteen wat minder vet en wat gezonder te gaan eten.

Alles werd toch al anders, en omdat ik een morele stok achter de deur had (een keer beest eten als vegetariër doe je veel minder snel dan een keer vet eten als lijner) was het veel gemakkelijker vol te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker! Ik ben ervaringsdeskundige. Vegetarisch etend, gestopt met roken en overgaand op regelmatige werktijden dreigde ik ruim tien jaar geleden compleet dicht te groeien. Ik heb 105 kilo gewogen bij een lengte van 186 cm zonder een gram vlees of vis te eten.

Van vet eten word je overigens niet dik, of het dierlijke of plantaardige, verzadigde of onverzadigde vetten zijn. Je wordt te dik van meer calorieën innemen dan je verbrandt. Daarbij verzadigt vet en eiwitrijk meer dan (plantaardig) koolhydraatrijk voedsel, zeker als het om geraffineerde koolhydraten gaat, zoals suiker en wit meel.

De kans is wel groter dat vegetariërs bewuster met hun voeding omgaan maar dat hoeft dus echt niet per definitie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk, weer iemand die de vetmythe heeft doorgeprikt. Dat er nog velen mogen volgen! Dikke +
Ja die bestaan.

Maar jouw toelichting "De meeste vegetariërs eten bewust, en krijgen ook meer "slechte vetten" (meervoudig verzadigde vetzuren) binnen, omdat deze vetten veelal dierlijk zijn." slaat natuurlijk nergens op. Vegetariers eten namelijk geen dierlijke vetten, ze eten immers geen vlees.