Welke supermarkten verkopen brood zonder kans op asbest?

Zembla heeft 9 januari j.l. gewezen op het gevaar dat asbest op brood van Albert Heijn kan terechtkomen, omdat in de ovens asbest zit.

Verklaring Albert Heijn:
“Volgens de woordvoerder heeft Bakkersland indertijd aan Albert Heijn gemeld dat er asbest op brood terecht was gekomen. Bakkersland heeft de betreffende partijen brood vernietigd. Dat in bakkersovens soms asbest zit is volgens de woordvoerder van het supermarktconcern een bekend gegeven. Daarom onderzoekt Albert Heijn brood dat het afneemt steekproefsgewijs op aanwezigheid van stoffen die er niet in horen waaronder asbest.”
Steeksproefsgewijs… dus je weet nooit zeker of je toch asbest op je brood krijgt.

Bakkersland levert ook aan Jumbo volgens de Zembla-reportage.

Mijn vraag: weet iemand welke supermarkten door broodfabrikanten worden bevoorraad die asbestvrije ovens gebruiken?

Ter info:
Er is weinig onderzoek gedaan naar het binnenkrijgen van asbest in het maag-darmkanaal. De meeste asbestvezels worden uitgescheiden, maar het is ook vastgesteld dat asbest in de darm kan worden opgeslagen.
Longarts Aerts, die werkt in het Erasmus MC en Amphia-ziekenhuis, ziet jaarlijks tientallen nieuwe patiënten met asbestkanker in de buikholte.

http://www.rtvnh.nl/nieuws/132129/Albert+Heijn+komt+niet+in+actie+tegen+Bakkersland

http://nos.nl/artikel/595331-bakkersland-is-te-stellig.html

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1388664

SimonV
10 jaar geleden
6.6K
Utrecht
10 jaar geleden
Zembla klopt het allemaal weer lekker op. Niet direct in de paniekstand schieten.
En wie zegt je dat de bakker op de hoek geen asbest in zijn ovens heeft?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oversteken is gevaarlijker
SimonV
10 jaar geleden
Ik denk het ook. Maar de vraag wat de gevolgen zijn als je asbest binnenkrijgt, kan nog niemand beantwoorden. Dus wie weet is het wel gevaarlijker dan oversteken.

Antwoorden (3)

Dat is natuurlijk allemaal onbekend. Er is een keurmerk in Nederland voor asbestvrij brood en er is geen centraal register van bakkersovens.
De bakkerijbranche overweegt een versnelde vervanging van sommige broodovens. "We gaan de asbestprotocollen nader bekijken", zegt Matthé Elema van de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB). In ovens van Bakkersland zit asbest in het isolatiemateriaal. Deze installaties zijn tot de jaren negentig geproduceerd en hebben een levensduur van dertig tot veertig jaar.
Je leest het goed: Ze 'overwegen' het. Maar ze moeten eerst de asbestprotocollen nader bekijken. Ik durf te wedden dat je daar niets meer van hoort.
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Bedoel je "Er is geen keurmerk in Nederland voor asbestvrij brood...", dus "geen" in plaats van "een"?
SimonV
10 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Helaas nog geen antwoord op de vraag.
“Dat is natuurlijk allemaal onbekend”: natuurlijk is het wel bekend. Supermarkten zullen inmiddels heus wel weten of hun brood asbestvrij is, zeker na de uitzending van Zembla.
supermarkten gaan deze garantie voorlopig niet geven. "dat het asbest vrij brood is" als het er ooit komt zou er een keurmerk moeten komen. waar de supermarkten zelf geen zin in hebben. daarnaast word er al veel met vlees gedaan, en het valt bijna niet te controleren. 100% garantie geef ik je zo ie zo niet.

wat je zou kunnen doen is om te kijken of dat sommige merken brood net nieuw zijn en zelf hun bedrijven hebben opgericht/opgebouwd (dus niet overgekocht) deze merk moet dan altijd asbest vrij brood verkopen (als ze het werk dan maar niet uitlenen aan een ander bedrijf)

tips die ik kan meegeven:
ga naar een bakker en vraag of zij een asbest vrije oven hebben (kan je daar je brood kopen)
-zelf brood maken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bakkerij 't stoepje (staan op warenmarkten) heeft gegarandeerd asbestvrije ovens.
ikzelf haal daar al jarenlang om die reden mijn broden, bovendien zijn ze erg lekker!