Waarom eten vegetariërs geen vis?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.8K
paulus811
4 jaar geleden
Misschien omdat een vis ook een dier is? Of is dat een open deur? Overigens ken ik vegetariërs die wel vis eten, ze beschouwen het dan (al dan niet terecht) als 'low life'.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een vegetariër eet geen dieren. Een vis is een dier.

Antwoorden (2)

Per definitie eet een vegetariër geen producten van gedode dieren, dus geen vlees, geen vis, en ook geen producten zoals gelatine (van huid of beenderen) en kaas (met kalfsstremsel). Veel vegetariërs letten echter minder op vegetarische instinkers zoals gelatine en kaas. Mensen die geen vlees, maar wel vis eten, worden soms pescotariër of semi-vegetariër genoemd. Mensen die gevogelte eten noemen zich ook soms vegetariër, maar de correcte term hiervoor is pollotariër.
Mensen die geen vlees, vis en dierlijke producten (zoals zuivel, eieren en honing) eten en ook geen dierlijke producten (zoals leer en wol) gebruiken zijn "veganisten".
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
De echte instinker voor vegetariers is wijn. Deze is maar zelden vegetarisch omdat de wijn meestal geklaard wordt met visblaasjes. Vegetarische wijn bestaat wel, net als kaas met vegetarisch stremsel.
Wellicht omdat het levende wezens zijn, die ook kunnen uitsterven vanwege de overbevissing Er zijn echter ook genoeg vegetariërs die wél vis eten.

Een vis heeft geen 'aaibaarheidsgehalte' en mensen vinden het dus niet echt zielig om een vis te eten. Vissen zijn ook koudbloedig, dus 'die zullen niet veel voelen', is ook vaak een overweging. Daarbij hebben sommige mensen toch een gevoel van 'je moet toch iets van echt vlees eten' al is het maar omdat dierlijk vlees gewoon essentiële eiwitten heeft die geen ander product bevat.

Vegetariërs eten vaak geen vlees omdat ze geen dieren pijn willen doen, maar als je een stuk sushi in je mond stopt, heb je niet echt het idee dan je een dier zit te eten en vaak is het dan ook onnadenkend dat ze wel vis eten.

De meeste mensen voelen ook minder schaamte om een vis te eten omdat we onszelf meer identificeren met een landdier dan met een zeedier.