Verse groenten invriezen in kleine porties is makkelijk en kan heel voordelig zijn bij leuke aanbiedingen van de groentenboer. Ook is het, bij onverwachte eters, altijd makkelijk om nog iets achter de hand te hebben, zodat er een smakelijke maaltijd op tafel kan komen.

Op deze site staat de nodige informatie:

http://artikelen.foobie.nl/eten-drinken/hoe-kan-ik-het-beste-groenten-invriezen/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

gekookte groente is niet echt geschikt om in te vriezen.
de meeste groentes moet je even een minuut aan de kook brengen, en kan je daarna invriezen.
13 jaar geleden
Op de onderstaande link staat wat info over invriezen van groente.
sommige groentes kun je invriezen als ze gekookt zijn anderen weer niet omdat het dan moes wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groente die al gekookt zijn, zijn na invriezen en weer opnieuw opwarmen niet echt lekker meer.
Je kan , naast je portie's wat aanpassen zodat je minder vaak wat over hebt, je groente ook verwerken in gerechten de volgende dag.
Zeker bij macaroni, spaghetti, nassi ed kan je veel soorten groente toevoegen die je over hebt van de vorige dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
diepvries boontjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrijwel alle verse groentes die vervolgens na ontdooien gekookt / gegaard worden, zijn geschikt om in te vriezen. Maar : wel als ze nog vers zijn.
Door het invriezen gaan de cellen kapot, en is het daarna rauw niet lekker meer. Sla en komkommer zijn er dus niet zo geschikt voor.

Zowel bladgroenten als hardde groenten kun je netjes in stukjes snijden, eventueel even blancheren (heel kort in kokend water zetten) en daarna invriezen.
Als je dus niet drie dagen bloemkool wilt eten, kun je het grootste deel invriezen voor de volgende keren.

Maar groente die al helemaal gekookt is, die kun je niet meer opnieuw invriezen. Vaak kun je het nog wel de volgende dag in een ander gerecht verwerken (sperzieboontjes door de sla, mais door de roerbakschotel etc.), of gewoon nog een keer opwarmen. Ook met spinazie oid kan dat prima.

Het beste is echter om te proberen zo precies mogelijk afgepast te koken. En als je nu al weet dat jullie allebei never nooit geen 200 gram keurig klaargemaakte groente zullen eten, ondanks alle goede voornemens, kun je het maar beter ook gewoon niet klaarmaken. Anders is het elke dag feest voor de biobak. Je woont nog maar kort samen vermoed ik ? Dan zul je over een poosje vanzelf door hebben hoeveel je ongeveer moet klaarmaken van elke soort groente. (Want dat verschilt ook nog wel eens).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zondag
13 jaar geleden
Waarom schrijf je "eventueel" blancheren Marleen? Ik dacht dat het zonder blancheren niet gaat. Heb je er ervaring mee? Als het zonder kan doe ik het de volgende keer niet meer want ik vind het zo'n gedoe dat ik alles moet blancheren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe het zelf eerlijk gezegd zelf wel altijd, maar op de makkelijke manier ; water in de waterkoker, op de groente gieten in het serveerwonder (dubbelwandige tupperwarebak met vergiet er in), effe laten staan, uitlekken (in die zelfe vergietbak) en invriezen. Gaat altijd goed. Maar ik koop ook steeds vaker zakken voorgevroren groete ; daar is in Duitsland VEEEEEL meer keus in. En dat is wel érg makkelijk hoor.....we eten nu ook om de haverklap 'gemengde groente':lol:
zondag
13 jaar geleden
Ik hang een aluminium vergiet in een pan kokend water, maar vind 't maar lastig. Wel handig die voorgevroren groente; heb het nog nooit gezien hier. Ja wel de gewone pakken diepvriesgroente natuurlijk. Maar zonder blancheren van de verse groente kan dus niet hè.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zo het je niet durven zeggen. Maar anderzijds, wat kost groente nu helemaal ? Je kunt het altijd een keertje proberen, en als het goed gaat, des te beter. Lukt het niet, dan weet je dat voor de volgende keer. Zal ook uitmaken of het bladgroente of stevige groente is, dunkt me.