Hoeveel procent van de wereldbevolking is vegetariër?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb geen idee hoeveel dit er zijn, maar het hangt er ook vanaf of je de mensen in ontwikkelingslanden meerekent die geen vlees kunnen eten omdat het er simpelweg niet is.
tinus1969
7 jaar geleden
@Maarten2212; die mensen leven niet lang want zonder dierlijke eiwit ga je dood. Vegetarisme is wereldwijd abnormaal. Alleen in India en sinds kort in Europa is vegetarisme nog enigszins acceptabel. Ook in India zijn de meeste mensen in de praktijk niet vegetarisch.
Erna55
7 jaar geleden
Op wikipedia worden wat cijfers genoemd: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vegetarisme
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daarnaast is vegetarisme in die zin abnormaal dat vele mensen daartoe de keuze niet hebben. Het is in die zin een 'luxe' van de rijke landen.
Amadea
7 jaar geleden
De reactie van tinus1969 is abnormaal. Zonder vlees kan een mens uitstekend leven, plantaardige eiwitten zijn even waardevol als dierlijke.
En in India leven juist veel hindoes die over het algemeen vegetariër zijn, hun hele leven lang, en heel oud kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus1969
Zonder dierlijke eiwitten ga je niet dood. Dan zouden de vegatariërs in een rap tempo uitsterven ipv toenemen
tinus1969
7 jaar geleden
@Amadea, @Daphne91; Het idee dat er in India veel vegetariers zijn, is vooral een politiek-correcte mening. Indiers eten meer vlees en vooral vis dan men wel eens toegeeft; ook wordt er aanzienlijke hoeveelheden zuivel geconsumeerd (de koe is niet voor niets heilig!). Zonder vlees ga je dood; dat zit hem welbeschouwd niet eens in de eiwitten (hoewel we veel hoogwaardig eiwit nodig hebben voor optimale gezondheid), maar vooral in vitamines en mineralen die we maar niet of nauwelijks uit iets anders dan vlees, vis, ei of zuivel kunnen halen. Vegetarisme is dan ook een moderne uitvinding,ontstaan in landen waar men óf veel zuivel consumeert (in feite vloeibaar vlees) óf supplementen uit biotechnologie. Zeker het laatste is geen 'natuurlijke' situatie. Vegetarisme en veganisme zijn eigenlijk pas mogelijk sinds de Industriële revolutie. Voor de goede orde; Uit oogpunt van natuurlijk dierenwelzijn is zuivel absoluut af te wijzen en veel erger dan vlees. Melkkoeien hebben een slechter, minder natuurlijk leven dan vleeskoeien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er is ook zuivel van dieren die een goed leven hebben, maar dat is wel even zoeken. Vleeskoeien, bestaan die?
Rundvlees komt voornamelijk van oudere melkkoeien en dan is er nog kalfsvlees, maar de meeste kalfjes zien alleen daglicht tijdens vervoer. Maar net als bij zuivel geldt ook dat er goed vlees te koop is. En inderdaad zijn er ook pure vleesrassen, o.a. Limousin.
tinus1969
7 jaar geleden
@Jackd: melkkoejn hebben per definitie een waardeloos leven, en dat begint er al mee, dat vlak na de geboorte het kalfje wordt weggenomen om de melkproductie voor de mens op gang te houden. Nederlands rundvlees komt meestal van voormalige melkkoeien, maar in andere landen is het bestaan van specifieke vleeskoeien normaal.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is even zoeken, maar er zijn boeren waar de kalfjes een behoorlijk tijd mogen blijven, denk dan aan drie weken.
En ja, dat kost iets meer dan in de supermarkt en meestal rechtstreeks bij de boer zodat er ook nog eens geen handel tussen zit. Voor >90% geldt dat de koeien zowel letterlijk als figuurlijk uitgemolken worden.
Een standaard vleeskalf (stiertje) heeft het nog slechter, die zijn al op transport geweest en staan in een stal terwijl ze nog niet eens zelfstandig kunnen drinken.
Maar ook daar zitten (heel weinig) goeie boeren tussen.

Antwoorden (1)

310 miljoen mensen zijn vegetarisch (inclusief ikzelf :-)) dit is dus ongeveer vijf procent.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
BlauwGeel
7 jaar geleden
Heb je hier misschien een bron voor? Ik heb altijd begrepen dat het rond de 2 a 3 % zou zijn, maar ik kan nergens meer iets betrouwbaars vinden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, mensen zijn van vlees. Dus 0 % is vegetarisch. Hoeveel mensen vegetariër zijn is weer een heel ander verhaal.