Is er een verband tussen vegetarisch eten en hoofdpijn?

Ik ben sinds een tijdje vegetariër. Dat heb ik al eerder geprobeerd, maar toen kreeg ik last van hoofdpijn, moeheid en slapjes voelen. Ik had toen gebrek aan ijzer, maar ik weet niet zeker of dit komt doordat ik toen vegetarisch at. Nu ben ik dus opnieuw begonnen met het vegetarisch eten, opnieuw heb ik weer vaak hoofdpijn en ben ik veel moe. Is er een relatie tussen vegetarisch eten en hoofdpijn? En welke vitamine/stof idk mis ik dan? Waar zit dat vooral in?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
12.8K

Het beste antwoord

Er is zeker een relatie tussen vegetarisme en hoofdpijn of je slapjes voelen. Dit had je al eerder meegemaakt en het ijzergebrek getuigt daarvan.
In dierlijke vleesprodukten zit namelijk veel ijzer en dat mis je indien je niet genoeg ijzerhoudende groenten eet. Het is namelijk zo, dat dierlijk ijzer makkelijker wordt doorgegeven dan plantaardig. Dat is echter te ondervangen door te letten op groenten met veel ijzer en die dan ook voldoende te eten.

Ijzer zit vooral in groenten als spinazie, boerenkool,andijvie, broccoli, bietjes, asperges, artischock, raapsteetjes, rauwe koolsoorten, paprika, paksoi, prei, knoflook, bosuitjes, rucola, zongedroogde tomaten en tomatenprodukten, tuin-/waterkers, kropsla, krulsla, rode bladsla en Romeinse sla. Gebruik ook kruiden als tijm, peterselie, munt, peterselie, basilicum en marjolein. Dit zijn ook ijzerrijke planten, evenals zwarte peper uit de molen. Gebruik het eens wat vaker als je die zelden gebruikt.

Vegetariërs komen vaak ijzer tekort, Vitamine B12 en eiwitten. Vit.12 komt alleen in dierlijke produkten voor, dus daarvoor moet je dus eigenlijk elke dag zuivelprodukten en eieren tot je nemen, omdat je het vlees niet eet. Ben je veganist, dan moet je een supplement hiervoor nemen. De eiwitten die van dieren afkomstig zijn, hebben een hogere kwaliteit dan die van plantaardig voedsel afkomstig zijn...dientengevolge moet je hiervan dus meer nemen. Kijk eens op mijn link om te zien hoe je een goed vegetarisch dieet samenstelt.

http://www.vegetariers.nl/gezond/download-gezond-vegetarisch-brochure
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel! Mijn ouders hebben een paprika kwekerij, dus aan ijzer geen gebrek. (alleen vind ik het niet zo lekker :D) Maar als ik kijk naar mijn dagelijkse dieet zit daar toch wel redelijk veel van het bovenstaande in. Maar misschien kan ik mijn kopje thee voor melk verwisselen en mijn stuk komkommer tijdens de lunch voor ei. Dank voor het uitgebreide antwoord!

Andere antwoorden (1)

De enige manier om erachter te komen of je vitamines of andere bouwstoffen mist, is een algehele bloedtest. Laat je bloed controleren op van alles. Dan weet je of je aanvullingen nodig hebt in je dieet of in supplementen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Klopt.
Overigens zijn voordehandliggende kandidaten ijzer, vitamine B12 en wat andere vitamines.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, dat is de vorige keer gebeurd, ijzertekort.