Waarom mag kaasfondue niet koken?

Ik hou wel van kaasfondue en heb hier een aardige verzameling recepten in een map zitten. Bij veel van die recepten staat dat je de wijn (of een andere vloeistof) wel heet moet maken, maar het mag niet koken. Waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (1)

Een belangrijke factor voor een goede kaasfondue is de temperatuur die het mengsel bereikt. Deze mag niet te hoog worden. De alcohol in de wijn kookt bij een temperatuur van 70 graden en dat is prima voor een kaasfondue. Kook je de wijn of het wijn-kaas mengsel te lang of op een te hoge temperatuur, dan verdampt alle alcohol, stijgt de temperatuur en wordt de kaas een klomp.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, en die klomp ziet er anders uit dan deze:
http://www.goudsekaasshop.nl/edammer-kaas-en-kleine-kaasjes/kaasklomp.html
Reddie
9 jaar geleden
Je argument dat de alcohol het mengsel "koel" houdt is wel logisch, maar niet effectief. Daavoor is de hoeveelheid alcohol véél te gering.