wie weet wat een koeliboontje is ?

Ik heb de naam koeliboontje gevonden in de officiele nederlandse voedingsmiddelen tabel (NEVO) waarin alle vitamine waarden staan vermeld van ieder nederlands voedsel product. Het koeliboontje is het allergezondste boontje wat er bestaat. Alleen nergens te vinden op google ! Behalve nog meer tabellen die aangeven dat het supergezond is. Maar waar is het te koop ? Wie kent het van smaak ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is de boon van de lablab purpureus.
Staat gewoon op de Engelse wikipedia
Antoni
9 jaar geleden
Misschien vind je meer informatie, @abacadabra, als je zoekt zonder "-tje", dus met het zoekwoord "koeliboon".

Antwoorden (1)

Even googelen leert mij dat het een uitheemse plant is. In het Engels 'Hyacinth bean' genoemd, en in het Latijn 'Lablab purpureus'. Behalve als koeliboontje is ie onder andere te vinden met de namen Tongaboon en Hyacintboon.

Deze ongewone paarse boon wordt ook als sierplant gekweekt voor de fraaie bloemen en fel paarse peulen. Ze is nog maar vrij recent goedgekeurd door de EU voor voeding, maar in Afrika en Azië wordt ze al eeuwen gegeten. Op basis van genetisch onderzoek blijkt dat de plant uit Afrika komt. Het is een echte tropische plant die niet bestand is tegen vorst. In het wild bereikt deze eenjarige plant makkelijk hoogtes tot 10 meter.

Zoals de meeste bonen soorten, is het een klimplant. Ook de bloemen, de bladeren en de wortels zijn eetbaar. De bonen zelf zijn zwak giftig in gedroogde toestand en kunnen pas na langdurig koken gegeten worden. De oorzaak van deze giftigheid zit in de aanwezigheid van cyanogene glucosiden. Ze worden ook als veevoer verbouwd.

Toegevoegd na 3 minuten:
De bloem heeft een lekkere zachte bonensmaak en is lekker in salades of ter decoratie voor andere gerechten.Na de bloei groeien korte, felroze peultjes met een aangename zachtzoete smaak, populair in Azië. Jong plukken, kort koken of smoren in bijvoorbeeld Tarkari (Surinaams gerecht). Het roze verandert na koken in groen. In de tropen wordt het jonge blad door salade en het oudere blad als spinazie gebruikt. De stevige wortels kunnen worden gekookt of gebakken.
Amadea