Hoe kun je kakifruit (wordt ook sharonfruit genoemd) sneller rijp laten worden?

Een week of 3 geleden heb ik oranje Sharonfruit-vruchten gekocht. Ze waren keihard en onrijp, wel al knaloranje. Nu zijn ze donkerder oranje en ietsje zachter, maar bij lange na nog niet rijp/eetbaar.
Het is niet de eerste keer dat ik deze lekkere vruchten koop, ik haal ze bij verschillende supermarkten. Het duurt soms wel een maand of langer voordat ze rijp en eetbaar zijn. Indien onrijp is het verschil met rijp goed te merken: ze zijn dan hard, minder sappig en tamelijk smaakloos. Na aankoop spoel ik de vruchten met handwarm water af, droog ze af en leg ze op de fruitschaal bij andere vruchten zoals b.v. kiwi's, bananen en citrusvruchten.
Hoe komt het toch dat het rijpen zo lang duurt en wat kan ik er dus aan doen ze sneller rijp te krijgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
19.6K

Het beste antwoord

Leg je kaki's op een schaal met een appel, stop deze schaal in een ruime plastic zak zodat de zak niet in contact komt met je fruit en zet de schaal op een niet al te warme plaats. De appel loost het rijpingsgas etheen en dat gas zorgt er dan weer voor dat je vruchten sneller gaan rijpen.
Deze truc werkt ook met ander fruit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie WWDiver1. Ga het uitproberen.