Hoe maak je vegetarische aardbeienkwarktaart?

Ik ben al een tijdje vegetariër, en mijn verjaardag komt er bijna aan..... Ik mis de aardbeienkwarktaart die ik altijd maakte op mijn verjaardag (Dr Oetker). Ik eet dus geen gelatine, en dat zit wel in dat pak. Iemand een idee hoe ik aan een vegetarische versie kom? (Kopen/maken)

(Hierbij een foto van de niet-vegetarische kwarktaart)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

1 pak bastognekoeken (of spritzen)
500 gram aardbeien
500 gram halfvolle kwark
200 gram witte basterdsuiker
1 deciliter aardbeiensap
50 gram boter
10 gelatineblaadjes (vervangen door agar-agarpoeder)
250 milliliter slagroom

NB: 1 gram agar-agar vervangt 3 gram gelatine

Smelt in een pan de boter. Verkruimel ondertussen de koeken en voeg deze kruimels toe aan de boter. Vet een springvorm met een doorsnee van 24 centimeter in of bekleed deze met bakpapier. Verdeel het mengsel van de bastognekoeken over de bodem van de springvorm en druk het stevig aan.

Meng de agar-agar met water. Was ondertussen de aardbeien en verwijder de kroontjes. Snijd driekwart van de aardbeien in kleine stukjes en bewaar het overige kwart van de aardbeien om de aardbeienkwarktaart te garneren. Verwarm het aardbeiensap in een pannetje en haal dit van het vuur af. Knijp de gelatine uit en los de blaadjes al roerende op in het aardbeiensap.

Neem een kom en roer hierin de kwark, de suiker en het gelatinemengsel goed door elkaar. Schep vervolgens de gesneden aardbeienstukjes door dit mengsel. Klop de slagroom stijf en spatel dit door het kwarkmengsel. Verdeel het mengsel over de bodem van bastognekoeken, en laat de aardbeienkwarktaart minstens drie uur in de koelkast opstijven. Haal de aardbeienkwarktaart uit de koelkast, verwijder de springvorm en garneer de aardbeienkwarktaart met de achtergehouden aardbeien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb een recept gevonden :

Gelatine als bindmiddel plaatst de vegetariër die streng is in de leer voor een probleem: het is immers gemaakt van beenderen. Daarom hieronder voor de verandering een recept van een lezeres waarvoor in het geheel geen bindmiddel nodig is, op eieren na.

Overigens is agar-agar in het algemeen een goed alternatief voor hen die geen gelatine willen gebruiken en toch iets moeten binden. Agar-agar wordt gemaakt van tropische wiersoorten en is verkrijgbaar als staven en als poeder.

Agar-agarpoeder is het makkelijkste en kan zo in de hete vloeistof worden gestrooid; het heeft een enigszins zoete bijsmaak.

Benodigdheden voor kwarktaart (voor een springvorm met een middellijn van 22-24 cm)

voor de bodem:

1/2 dl melk, lauwwarm 1/3 pakje korrelgist 100 g bloem 15 g boter of margarine, gesmolten en afgekoeld 15 g suiker zout

voor de vulling:

2 eieren, gesplitst 75 g suiker 400 g kwark 500 g ontpitte kersen, bosbessen, aardbeien of bramen

Los de gist op in de lauwwarme melk. Zeef de bloem, voeg al roerende het gistmelkmengsel, de boter, de suiker en het zout toe. Kneed alles tot een glad beslag en laat dit 30 minuten rijzen op een tochtvrije, lauwwarme plaats.

Rol het deeg uit tot een ronde lap en bekleed hiermee een springvorm. Laat het deeg nogmaals rijzen.

Klop de eidooiers met de suiker dik en schuimig. Sla de eiwitten stijf. Meng het eidooiermengsel met de kwark en spatel de eiwitten erdoor. Schep alles in de springvorm en verdeel de vruchten eroverheen.

Bak de taart circa 30 minuten in een voorverwarmde oven op 200 'C.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klinkt goed, heel erg bedankt!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alleen één vraagje... De kwarktaart die ik maakte moest altijd juist in de koelkast i.p.v de oven...? Is het dan nog wel qua structuur hetzelfde?
Erna55
9 jaar geleden
Kijk maar even op de link.
Ik heb hem nog niet gemaakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit klinkt als een heel lekker recept, maar is niet dezelfde soort gebak als waar Bobbina naar vraagt. Deze taart moet afgebakken worden en is dus echt anders dan de klassieke kwarttaart die vaak in Nederland gegeten wordt. Wel een goede tip van de agar-agar. Agar-agar wordt verkocht in natuurvoedingswinkels en is verkrijgbaar in repen en vlokken en als een geconcentreerd poeder. De poedervorm is het eenvoudigst in het gebruik omdat het makkelijker oplost in vloeistoffen. In jouw geval zou ik een recept voor een koude kwarktaart gebruiken en de gelatine vervangen voor agar-agar poeder. Wel oppassen met de hoeveelheid, omdat agar-agar een betere bindkracht heeft dan gelatine.