wat is een bijzondere vegetarische vervanger voor biefstuk?

met kerst eten we biefstuk.
Maar ik wil voor mezelf de biefstuk vervangen met iets dat net zo bijzonder en vegetarisch is. Ik eet wel vis

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

Ik vind seitan erg lekker. Een goede seitan is qua textuur en 'bite' vergelijkbaar met vlees, en je kunt er heel veel mee. Seitan wordt gemaakt van tarwegluten, dus de eiwitcomponent van tarwe. Het is niet moeilijk te maken en je hebt er heel weinig materialen voor nodig, maar het kost wel even tijd. Je maakt een bol van tarwebloem en water, en dat spoel je onder de kraan net zo lang uit tot al het zetmeel verdwenen is en je een sponzige substantie van alleen gluten overhoudt. Nog simpeler is het als je aan tarwegluten kunt komen, dan hoef je er alleen nog maar water bij te doen.

Met je seitan kun je vervolgens van alles: het heeft weinig smaak van zichzelf, maar neemt heel goed smaken op. Ik kook het meestal in groentebouillon, maar je kunt het ook grillen, bakken of verwerken in allerhande gerechten. Als je even kijkt in de link hieronder naar YouTube-filmpjes van mensen die zelf seitan maken, zie je alleen aan de snapshots uit de filmpjes al hoe veelzijdig het is. Je kunt het gebruiken als vulling maar je kunt ook een grote bol seitan vullen, je kunt het op brood doen, er spiesjes mee maken, en je kunt het in plakken snijden net als vlees. Omdat de textuur zoveel lijkt op vlees en je het heel lekker kunt kruiden en op allerlei manieren op smaak kunt brengen, zouden veel mensen volgens mij niet eens door hebben dat mijn seitan-saucijzenbroodjes helemaal geen vlees bevatten.

Je kunt seitan ook kant en klaar kopen, bijvoorbeeld bij de natuurvoedingswinkel of Aziatische toko. Maar kant-en-klaar is vrij duur en zelfgemaakt spotgoedkoop. Bovendien kun je het dan elke smaak laten aannemen die je wilt, en dat is wel zo handig als je het in wilt passen in een gerecht dat misschien vantevoren al bepaald is.

Er zijn natuurlijk wel meer mogelijkheden: zoals anderen al noemen zijn er allerhande lekkere en bijzondere visgerechten. Ik geloof dat kreeft of inktvis vaak gezien wordt als een luxe gerecht. Van de kant-en-klare vleesververvangers zijn de producten van de vegetarische slager vaak best lekker, die heeft ook 'biefstuckreepjes'. Ik ken ze niet, maar ik zou zelf die kant-en-klare dingen die je alleen moet opbakken, niet classificeren als bijzonder of extra feestelijk. Niet dat er iets mis is met die dingen, maar ik vraag me af of dat is wat je zoekt.

Zelf zou ik kiezen voor een volledige vegetarische schotel en niet voor iets met een los stuk vlees en vlees'vervanger', maar als andere familieleden dat niet willen, wordt het natuurlijk ingewikkelder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zwaardvis of een lekker tonijnsteak
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Weet je wel hoe wreed die dieren aan hun einde komen.
En hoe leeg we de zee vissen.
Lijkt me geen goed alternatief voor een vegetarier.
Dan kun je beter biefstuk eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is niet vegetarisch!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraagsteller geeft zelf aan dat jij/zij wel vis eet.
Ik weet niet wat jij bijzonder vind, maar een zeetongfilet eet ik niet iedere dag, en is voor mij bijzonder smakelijk.Dus ik zou gepocheerde tongfilet met witte wijnsaus en gepelde druifjes kiezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een echte vleesvervanger voor biefstuk is er niet, niet commercieel toegankelijk tenminste.
Wat misschien wel speciaal genoeg is, is een volledig vegetarisch gerecht op tafel zetten, Albert Heijn heeft tal van gerechten, speciaal voor de kerst. Ik hoop dat je daar , als mogelijke back-up, iets lekkers vind. Bon appetit!