Waarom stoppen mensen gelatine in snoep?

Snoep met gelatine is niet vegetarisch.Waarom doen ze er dan gelatine in?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
omdat niet iedereen vegetariër is
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beetje vreemde redenering.
Niemand heeft er last van als een product volkomen vegetarisch is, andersom wel.
liveisgreat
9 jaar geleden
inderdaad... niet iedereen is veggie, dus men moet niet overal dierlijke producten weren.
wat wel belangrijk is, is dat het goed aangeduid staat als er ergens gelatine in zit.
Ik heb ooit een gelatinefabriek bezocht in Gent, en toen zei die directeur waar er overal gelatine in zat. Men spuit bv. water met gelatine in bepaalde producten zodat ze zwaarder gaan wegen....
dus als je veggie wil eten, kijk goed naar de samenstelling!
en al bij al... gelatine is echt niet het meest ongezonde wat in snoep zit. natuurlijk is het goed begrijpelijk dat mensen veggie eten. ik wil maar zeggen dat kleurstof, smaakstof enz... wel meestal veggie zijn maar niet echt gezond. om dan nog niet te spreken over de massa suiker, een waar vergif voor je lichaam zeker als je het vaak eet. En suiker zit, net als gelatine, in héél veel meer dingen dan je zou vermoeden...

Het beste antwoord

Gelatine zorgt voor binding van de ingrediënten.
Het is goedkoop (want het is eigenlijk een afvalproduct) en eenvoudiger te bewerken dan bijvoorbeeld pectine en guargom.

In de loop der jaren ben ik hier al vegetariër wel redelijk gewend aan geraakt.
Houd er rekening mee dat gelatine ook wordt gebruikt in veel toetjes (met name mousse en pudding).
Ook wordt het in wat minder voor de hand liggende producten gebruikt, zoals pepermuntjes, gevulde brie, taart en 'verse' roomkaas.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (1)

Di wordt gebruikt om soepjes er mooi uit te laten zien. Snoep is hierdoor taaier, zodat de vorm mooi blijft, glanzen mooier.