Kan je overleven op alleen rauwkost?

Op internet zie ik wel van die rauwkost dieten, maar ik neem aan dat die tijdelijk zijn?
En ik zag ook een moeder die haar zoon verplicht op rauwkost dieet gezet had.
Maar is dit uberhaupt wel mogelijk? ook je hersens hebben toch een minimale hoeveelheid glucose nodig, anders raak je in coma?

Toegevoegd na 1 dag:
edit:
het voorbeeld van die moeder en zoon is dus geen goed voorbeeld. Aangezien die dus ook nog andere dingen eten.
Met rauwkost bedoel ik dus alleen groenten!
En met overleven bedoel ik dus dat je er in principe redelijk oud mee kan worden. Of dit nu ongezond is, of niet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij een tekort aan glucose in het lichaam kan glucose ook gemaakt worden via de gluconeogenese. Dat betekent dat ze glucose zelf opnieuw vormen. Bij de gluconeogenese wordt glucose uit niet-koolhydraatbronnen gemaakt zoals aminozuren en glycerol, maar vooral uit pyrodruivenzuur. Gluconeogenese is niet de omgekeerde glycolyse.
Amadea
9 jaar geleden
De zoon van die moeder is een stuk kleiner dan zijn leeftijdgenoten. Nou zijn Nederlanders wel zo'n beetje de langste Europeanen, maar hierbij zie je dus heel goed wat (on)verantwoorde voeding tot gevolg heeft.
Ritsuka
9 jaar geleden
bedoel je rauwkost als in die bakjes of rauwe voeding?
sowieso lijkt het mij daarmee lastig om voldoende vitamine B binnen te krijgen, en genoeg kcal
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea. Knap staaltje wetenschap. Je hebt een sample grootte van maar liefst een persoon en weet nu al dat er niet alleen een mogelijk verband is, maar zelfs een 1 op 1 verband.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Justsomeguy
wow... dus zolang er genoeg aminozuren en glycerol in je rauwkost zit, is er niets aan de hand?
Zit dat in elk rauwkost?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea
Niet alleen is die zoon een stuk kleiner, ik vind het ook wel erg 'traag'... geestelijk gezien. Beantwoord de meeste vragen met.. 'kweetniet...' Ik vind hem geen groot licht in ieder geval!
Dan denk ik ook, komt dat dan door een tekort van glucose in zijn hersens?
Dat je fysiek wat kleiner bent... dat kan op zicht denk ik geen kwaad. Je zou het ook om kunnen draaien, namelijk de rest van de mesnen zijn gewoon erg groot, door al dat supervoedsel wat we eten!
Kijk hoeveel we gegroeid zijn de laatste 70 jaar ofzo. Dan kan je je afvragen, zijn WIJ normaal, of is die jongen dat, qua lengte?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ritsuka
Met rauwkost bedoel ik dus ongekookte groente.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die zoon zouden ze bij haar weg moeten halen, kindermishandeling vind ik het.
Ritsuka
9 jaar geleden
je hebt sowieso zaden en peulvruchten nodig
Ritsuka
9 jaar geleden
oxaalzuur, invloed op je schildklier, niet elke groente is rauw gezond: http://www.thehealthyhomeeconomist.com/think-raw-veggies-are-best-think-again/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, niet alles is rauw gezond, maar dat eten die mensen dan ook niet. Naast rauwe groente en fruit eten ze ook nog rauwe noten en zaden en wat dacht je van koudgeperste oliën zoals olijfolie. @Mariusjr: Glucose zit toch gewoon in fruit? Ik snap je probleem daarmee niet zo. Niet iedereen die rauw eet is trouwens persé veganist. Je kan bijv. ook nog rauwe melk en rauwe vis consumeren. En waarom vind je die jongen "Tom" uit die documentaires zo traag? Hij is daar ook nog heel jong en waarschijnlijk wat verlegen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Astrid.
Ik snap mijn probleem ook niet zo? Sterker, ik wist niet eens dat ik een probleem had?
En... fruit versta ik niet echt onder rauwkost, dus dat valt buiten mijn vraag.
En als dat gezin ook zaden en noten eet, dan is het een slecht voorbeeld van mij. Mijn vraag is dus echt of je alleen van rauwkost kan overleven!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zover ik weet Marius zijn er geen mensen die alleen maar rauwe groente eten. Wel mensen die rauw eten en die eten dus ook rauw fruit, rauwe noten en rauwe zaden, koudgeperste olie etc. Wel heb je fruitariërs, die eten hoofdzakelijk alleen fruit. Dat is wel te eenzijdig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jij haalt in je vraag Tom en zijn moeder Francis erbij uit de documentaire "Rauw". Die eten dus ook niet alleen groente. Heb je die documentaire niet gezien?
Amadea
9 jaar geleden
En nog even voor MrTomaat: "Haar zoon heeft echter door het gebrek aan voedingsstoffen een groeiachterstand". Het is medisch onderzocht en bewezen. Ik had de documentaire gezien en wist het zodoende. Jij kunt het lezen op bijvoorbeeld http://www.nrc.nl/nieuws/2012/12/28/rauw-voedsel-etende-jongen-niet-uit-huis-geplaatst/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea, Is die jongen te klein of kan het ook zo zijn dat zijn leeftijdsgenoten te groot zijn, dankzij groeihormonen in het vlees?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier kun je de documentaire "Rauw" nog eens zien:
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1313439 En hier deel 2 "Rauwer":
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1313508 Dat een gebrek aan voedingsstoffen "medisch bewezen" zou zijn blijkt daar trouwens niet uit. In de rechtszaak vertelt zelfs een arts nog dat rauw voedsel juist heel gezond zou zijn. Ook de rechter beslist uiteindelijk dat het niet schadelijk is.
De reden dat hij misschien uit huis geplaatst zou worden had te maken met het feit dat hij sinds een tijdje niet meer naar school ging. Misschien moeten we ons meer zorgen maken over al die kinderen in Nederland met overgewicht die enorme hoeveelheden chips, koek, frisdrank, patat en frikandellen wegwerken en nauwelijks groente en fruit eten;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Astrid
Nee, niet gezien, alleen sommige fragmenten.
Maar inderdaad, we kunnen commentaar hebben over hoe gezond het is, maar wie leeft er nog wel gezond in Nederland, eigenlijk! Ik denk veruit de minderheid!
Maar nogmaals... het was dus een slecht voorbeeld van mij, omdat zij dus blijkbaar ook nog andere dingen eten.
Rijst de vraag... zijn er mensen op de wereld die dan WEL alleen rauwkost eten? Dus geen noten, geen zaden, geen fruit...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké. met "rauwkost" bedoel je dus alleen groente.Veel groente eten is erg belangrijk voor een goede gezondheid alleen heb je daarnaast ook nog andere voedingstoffen nodig o.a. vetten en eiwitten. Je zou ook extreem veel moeten eten om aan voldoende energie te komen.`Er zitten nauwelijks calorieën in. Je zult dan al snel veel te mager worden.Voor een korte periode kan dat prima, maar niet voor lange tijd. Zover ik weet doen alleen anorexia-patiënten dat, maar die hebben dus een psychiatrische stoornis en die eten van die groente ook nog het liefst zo weinig mogelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok, korte periode dus.
Zelf kan ik ook alleen gevallen vinden met Google waarbij mensen het alleen als tijdelijk dieet inzetten. Een maand ofzo.
Een paar maanden zou ook vast nog wel kunnen, maar dus niet permanent.
Behalve misschien als je echt heel de dag dooreet, zeg maar? Zoals koeien ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met een korte periode bedoel ik eigenlijk een paar dagen of hooguit een week;-) Als je dat een maand of langer zou doen lijdt je lichaam toch echt wel schade. Veel opgeslagen voorraden raken uitgeput. Je hebt toch echt wel allerlei soorten vetten, eiwitten en andere essentiële voedingsstoffen nodig om goed te kunnen functioneren.
Na een paar maanden lig je denk ik in het ziekenhuis aan het infuus;-) Als je naast veel groente ook nog fruit, noten en zaden eet en dat vooral ook varieert, ben je een stuk gezonder bezig. Daarbij moet je dan nog wel even een vitamine B12 supplement nemen of een gekookt eitje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of je na een maand schade hebt, weet ik niet. ik kan in ieder geval wel een studie vinden van diabetici die een maand lang alleen op rauwkost geleefd hebben, en daarna geheel symptoom vrij waren. Dus die hebben er zeker baat bij gehad.
Er zijn zelf heel veel mensen die een maand lang helemaal niets gegeten hebben, of langer, en geen schade ervan hebben opgelopen. Pas na 2 maanden krijg je wat permanente schade, zeg maar.
Dus als je met een maand geen eten geen schade oploopt, waarom dan wel als je rauwkost eet? Maar anyway... dat valt buiten mijn vraag, en dat ging toch echt om permanent...
Ritsuka
9 jaar geleden
Helemaal niets voor een maand kan niet, hoe krijg je dan energie?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn vraag was of je kon overleven. Niet of je de marathon nog zou kunnen lopen.
En als een mens een maand zonder eten kan, zelfs 2 maanden of meer, waarom zou je dan niet een maand kunnen leven op alleen rauwkost?
Ritsuka
9 jaar geleden
Wil je dit gaan proberen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom zou ik. Er zijn al tientallen verhalen van mensen te vinden die het gedaan hebben. Waarom zou ik het dan doen? ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Marius, er zijn inderdaad mensen die wel eens een maand of meer niets gegeten hebben zoals bijvoorbeeld hongerstakers. 1 tot 4 weken na de laatste voedselconsumptie is het gewicht aanzienlijk afgenomen. Men krijgt duizeligheid en hoofdpijn door orthostatische hypotensie en bradycardie. Men is doorlopend moe en lichamelijke inspanning is niet meer mogelijk. Zelfs praten is dermate vermoeiend dat de hongerstaker dit beperkt tot een absoluut minimum. Door concentratiestoornissen is lezen eveneens niet meer mogelijk. De lichaamstemperatuur daalt door de verlaagde stofwisseling. Het lichaam 'rantsoeneert' de beschikbare energie met betrekking tot de verschillende organen. Soms is nu al ziekenhuisopname noodzakelijk. Na ongeveer 4 weken is het lichaamsvet op en begint het lichaam aan de consumptie van de interne organen ('starvation mode'). Een algemeen ziektegevoel overheerst nu met symptomen als gehoorverlies, dubbelzien, misselijkheid, braken, slechter zien en bloedingen in spijsverteringskanaal. Er is geen geestelijke achteruitgang maar wel concentratiezwakte, apathie en psychische labiliteit. De dodelijk aflopende hongerstakingen eindigen na 42 tot 79 dagen in het overlijden van de hongerstaker. De terminale fase duurt vaak enkele uren tot een dag, en kenmerkt zich door stemmingswisselingen, soms euforie, en uiteindelijk verwardheid, coma en overlijden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hongerstaking Dus ja, als je het niet erg vindt om je doodziek te voelen en alleen nog maar op bed kunt liggen, kun je best een maand zonder eten. Na 42 dagen kan je echter al overlijden.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ook wel interessant, Minnesota Starvation Experiment: https://www.apa.org/monitor/2013/10/hunger.aspx
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een maand op rauwkost: geen probleem. (afhankelijk van hoe je nu eet zelfs gezonder, hoewel het veel beter kan, dat geld ook voor diabeten)
Lange termijn: tekorten. Een belangrijk tekort:
(dierlijk) verzadigd vet, o.a. voor je hersenen en de aanmaak van diverse hormonen.
De reden waarom die zoon nog (een beetje) functioneert is door de reserves die hij heeft opgebouwd tijdens de zwangerschap en borstvoeding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea, ah ok dacht dat je het zelf concludeerde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Jackd: De vraagsteller bedoelt met rauwkost alleen rauwe groente. Je krijgt dan toch echt gezondheidsproblemen zonder eiwitten en vetten. Die jongen Tom uit de documentaire eet naast groente ook nog fruit, noten zaden en plantaardige oliën.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Astrid66: denk je binnen 1 maand al?
Van vet en vet oplosbare vitamines heeft je lichaam normaal gesproken een voorraadje. Ik heb de docu grotendeels gezien, volgens mij eet Tom zelfs wel eens een frikandel o.i.d. als ie bij vrienden is. (verder niet belangrijk)
Maar ook rauw veganistisch, zoals zijn moeder doet is ongezond. Om de reden die ik al gaf.
Plantaardig vet is niet gelijk aan dierlijk vet. Hoeveelheden is daarbij nog een ander punt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Jackd: Je spieren breken al vrij snel af door een tekort aan eiwit en de vetreserves zijn na 4 weken ook zo'n beetje op. Van een aantal vitamines heb je inderdaad een voorraadje zoals ook B12, maar na een paar jaar is dat ook op.
Als je hier boven alle reacties leest ging de vraag over of je permanent van alleen rauwe groente zou kunnen leven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik dacht dat ik ergens een termijn van een maand o.i.d. las,
maakt verder niet uit.
Langer dan een maand zou ik in ieder geval niet aanraden.
(eigenlijk sowieso niet, maar het kan slechter)

Het beste antwoord

Met "rauwkost" bedoel je dus alleen rauwe groenten blijkt uit je reacties. Dus géén fruit, rauwe noten, zaden, rauwe vis en koudgeperste olie.
Met de moeder en zoon die je gebruikt als voorbeeld bedoel je waarschijnlijk Francis en Tom uit de documentaires "Rauw" en "Rauwer", maar die eten dus wel veel meer dan alleen rauwe groente.

Als je alleen rauwe groente zou eten en verder niets zul je ten eerste al snel last krijgen van ondergewicht. Voor een gezond gewicht moeten er zulke grote hoeveelheden worden gegeten, dat een mens dat in de praktijk niet in een dag op kan eten.

Voor een weekje zal dat niet zoveel kwaad kunnen , maar op de langere termijn krijg je ernstige tekorten aan o.a. essentiële vetzuren en eiwitten, die je toch echt nodig hebt voor een gezond en goed functionerend lichaam. Ook zul je problemen krijgen met de opname van in vet oplosbare vitamines : vitamine A, D, E en K. Verder zal een gebrek aan vitamine B12 tot veel gezondheidsklachten leiden.

Verschijnselen die bij al deze tekorten kunnen optreden zijn o.a. extreme vermoeidheid, afbraak van spierweefsel, verminderde weerstand, duizeligheid, concentratiestoornissen, geheugenproblemen, depressie, hormonale veranderingen, darmklachten, vochtophopingen, haaruitval en meer. Teveel om hier allemaal te noemen.

Het is niet helemaal duidelijk wat je met "overleven" bedoelt, maar in elk geval zul je je op den duur ziek, zwak en misselijk voelen. Dus kwaliteit van leven is er dan nauwelijks. Oud zul je er ook niet mee worden, door een slecht werkend immuunsysteem ben je enorm vatbaar voor allerlei ziektes en kwalen.

Iemand die te weinig groente eet (en dat geldt voor de meeste Nederlanders blijkt uit onderzoek) is ook niet gezond bezig. Die mensen zullen een tijd overleven, maar zijn ook vatbaarder voor ziektes. Als je echter alléén maar groente eet, rauw of gekookt, kom je dus ook in de problemen omdat het te eenzijdig is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zijn zowel fruit, rauwe noten, zaden, rauwe vis en koudgeperste olie belangrijk om te overleven?
(met overleven bedoel ik dus tientallen jaren, minimaal).
Of zou je 1 of 2 van deze groepen kunnen combineren met groenten (ik zal geen rauwkost meer zeggen, dat is te onduidelijk) om te overleven?
En waarom zouden noten rauw moeten zijn? Waarom moet olie koud geperst worden en niet warm?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nogmaals... het gezondsheidsaspect wil ik er graag buiten laten. Gaat om overleven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jij wilt het gezondheidsaspect er buiten laten, maar een bepaalde mate van gezondheid is toch echt wel een voorwaarde om tientallen jaren te kunnen overleven;-) Belangrijk is dus om alle noodzakelijke voedingsstoffen binnen te krijgen. Dat krijg je door gevarieerd te eten, dus niet alleen groente, maar ook niet alleen fruit of alleen noten/zaden. In groenten zitten veel belangrijke vitaminen en mineralen en in fruit weer andere. Ook onderling verschillen ze. In de ene groente zit weer iets anders dan in de andere en in verschillende verhoudingen.. Zelfde geldt voor fruit. Een appel levert weer andere voedingsstoffen dan een banaan. Variatie is dus belangrijk. In noten en zaden zitten weer veel eiwitten en vetten en ook vitaminen en mineralen. Omdat je verschillende soorten vetten en eiwitten nodig hebt is het ook daar verstandig om af te wisselen. Dus niet altijd dezelfde noten/zaden. Rauwe noten en zaden zijn gezonder omdat door roosteren/verhitten belangrijke voedingsstoffen verloren gaan. Koudgeperste olie is ook niet verhit waardoor het meer voedingsstoffen bevat. Ook heeft koudgeperste olie meer smaak. Een aantal soorten olie mag je trouwens niet eens verhitten omdat dan giftige stoffen ontstaan zoals bijv. lijnzaadolie. Gewoon koud over een salade is het heel gezond, maar niet als je ermee gaat bakken en braden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met zoveel moeite en info MOET je wel het beste antwoord hebben ;-)
Al ben ik nog niet 100% overtuigd of het onmogelijk is...

Andere antwoorden (4)

Ja je kan overleven op rauwkost, een veganist doet niet anders dan plantaardig eten.

Toegevoegd na 2 dagen:
Het voordeel van rauwkost, is hierin dat in ieder geval de vitamines er niet uit-gekookt zijn. Hoe dan ook op plantaardig voedsel kun je dus overleven, veel dieren die nagenoeg even complex als de mens in elkaar zitten kunnen dat ook, denk hierbij aan een koe, die blijkbaar met het eten van alleen gras toch ....overlevings....voedingstoffen binnen krijgt.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het niet zo dat een veganist ook wel fruit eet?
In fruit zit natuurlijk wel heel erg veel suiker!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Marius, waarom zouden ze GEEN fruit eten??? Tuurlijk doen ze dat! Heel veel zelfs. Het enige wat een veganist niet eet zijn dierlijke producten zoals vlees, eieren en zuivel. Mensen die rauw eten hoeven trouwens niet altijd veganistisch te zijn. Je kan ook nog rauwe vis en rauwe zuivel eten bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ze dus WEL fruit eten, dan is het dus helemaal niet relevant voor mijn vraag.
Mijn vraag is simpel, kan je leven op alleen rauwkost?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nu begrijp ik je;-) Jij bedoelt met "rauwkost" dus alleen rauwe groente terwijl ik en anderen ermee bedoelen :"alles wat rauw is". Spraakverwarring dus. Helemaal als je de documentaire "Rauw" erbij noemt waarin er ook niet alleen groente wordt gegeten. Enfin, dan is het antwoord simpel: als je alleen maar groente zou eten, rauw of niet rauw, zou je inderdaad allerlei tekorten krijgen. Zoals een tekort aan essentiële vetten en eiwitten bijv. Een dagje kan dat best eens, maar niet voor de lange duur.
Frimu2
9 jaar geleden
Ja je word ongeveer net zo oud als een gemiddeld konijn :-)
luciano
9 jaar geleden
Wat is dat nu voor een antwoord !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Veganisten eten véél meer dan alleen rauwkost, welke definitie van rauwkost je ook gebruikt:
Als je met rauwkost alleen rauw voedsel bedoelt: veganisten eten gewoon zowel verhit voedsel als rauw voedsel, net als vegetariërs, vleeseters en viseters. Veganisme heeft helemaal niks te maken met of je rauw eet of niet.
Sommige mensen die rauw eten zijn óók veganist, maar het feit dat zij rauw eten, heeft op zichzelf nog niks met hun veganisme te maken. Er zijn ook véél minder veganisten die alleen rauw eten dan gewone veganisten. En er zijn ook mensen die rauw eten en niet veganistisch, die eten dan ook rauwe vis, vlees, ei of melk. Als je met rauwkost alleen groente bedoelt: veganisten eten veel meer dan groente, namelijk ook fruit, peulvruchten (al valt dat eigenlijk onder groente), granen, noten, zaden, etc. En alle producten die daarvan gemaakt zijn, brood, pasta, allerlei soorten beleg, friet, veganistische vleesvervangers, etc., inclusief allerlei luxe verwendingen als ijs, slagroom, chocola, taart, bitterballen, etc. (die gewoon met melkvervangers en eivervangers gemaakt worden).
Veganisme betekent, zoals Astrid al zei, alleen het niet gebruiken van dierlijke producten, alle andere plantaardige producten kan je gewoon gebruiken als veganist.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rauw vlees is rauw.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En nu je er toch bent, MrTomaat... zijn tomaten nu groenten, of fruit?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Mariusjr: Een tomaat is een vruchtgroente, net als paprika, komkommer en courgette.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Frimu
Volgens mij ben je zo beetje de enigste hier die denkt dat je kan overleven op alleen groente. Dus je moet me wel een beetje overtuigen.
Dat een koe het kan vind ik niet overtuigend genoeg... dat is niet te vergelijken. Die heeft meerdere magen ;-)
Je kunt bijna overleven op rauwkost. In rauwkost zitten ook suikers, vetten en koolhydraten. Plantencellen zijn niet zo veel verschillend van dierlijke cellen.
Alleen is he lastig om voldoende voedingsstoffen aan die plantencellen te onttrekken. Je moet er erg veel van eten. Planteneters zijn niet voor niets bijna de hele dag aan het kauwen. Door te cellen kapot te koken zijn de voedingsstoffen beter bereikbaar.
Vlees verteert beter. Een leeuw eet slechts een half uurtje per dag, of zo.
Neem verder het advis van Ritsuka ter harte.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus antwoord is dus eigenlijk: Je kan niet leven op rauwkost alleen, omdat het rauw is.
Maar als je groenten (licht) kookt, dan zou het mogelijk moeten zijn? Om op het voorbeeld terug te komen die ik gaf, de moeder van die jongen kookte zijn groenten namelijk ook licht.
Ritsuka
9 jaar geleden
je moet vooral heel erg veel eten, je moet 1,7 kilo broccoli naar binnen werken voor 500 kcal (1/5 van wat een gemiddeld persoon nodig heeft op een dag)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uit onderzoek is toch gebleken dat je wanneer je (heel veel) sla/ rauwkost eet, je kansen op kanker groter worden? Leuk zo'n dieet (...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk ook niet dat het heel erg gezond is, alleen rauwkost. Maar ok, dat is ook niet mijn vraag. Vraag is: je zou er dus wel redelijk oud mee kunnen worden? Aangenomen dat je niet dood gaat aan kanker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ritsuka
haha... oftewel.. je moet ongeveer 8,5 kilo rauwkost per dag naar binnen werken om te overleven? ;-))))
Hoewel, dat zal ook wel overdreven zijn. Volgens mij zijn er genoeg mensen die jarenlang overleven op minder dan 1000 calorieën per dag, toch?
Ritsuka
9 jaar geleden
Overleven kan ja.. Maar is niet gezond voor je lijf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of het gezond is, dat valt buiten de vraagstelling. Wel zou ik misschien de vraag moeten herhalen met de toevoeging van voedingssupplementen.
Maar ik begrijp dat veel vitamines niet eens opgelost zouden kunnen worden door gebrek aan vet.
Dit zou dan dan opgelost moeten worden door toevoeging van noten en/of bonen oid, denk ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Marius, om langdurig te kunnen overleven en oud te worden zul je toch echt gezond moeten zijn. Anders word je snel ziek en zwak en overlijd je vroegtijdig.
Met gezonde en volledige voeding is de kans groter dat je oud wordt dan met ongezonde of onvolledige voeding.
Voedingssupplementen kunnen nooit een volwaardige vervanging zijn voor gezonde voeding.
Met eenzijdige voeding word je dus niet oud.
Nee, je kunt niet overleven op rauwkost=rauwe groente. Eigenlijk is met rauwkost alles mis wat er mis kan zijn: het bevat te weinig energie, te weinig vet, te weinig eiwit, te weinig vitamine B12 en D (en ik vermoed ook E). Je zult binnen afzienbare tijd tekorten hebben. de menselijke spijsvertering is ingesteld op een combinatie van vlees en fruit.

Sommige soorten rauwkost (zoals worteltjes) is een bron van koolhydraten, waar je lichaam glucose van maakt.

Mbt glucose en hersenen: Dit is een bekend misverstand. Je hersenen kunnen niet functioneren op vet als brandstof. Als je voedsel minder koolhydraten bevat dan nodig is, maakt je lever zogenaamde ketonen van vet. Je hersenen functioneren uitstekend met die ketonen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bent duidelijk erg slecht geïnformeerd;-)
In groente komt niet te weinig vitamine B12 en D voor, het komt er zelfs helemaal NIET in voor. B12 zit o.a. in eieren, zuivel en vis en de belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht. Het lichaam kan onder invloed van zonlicht in de huid vitamine D zelf aanmaken. Vitamine E zit WEL in groente. Je zult er alleen wel wat vet (bijv olijfolie, of zaden/noten) bij moeten eten om het goed op te kunnen nemen.
Ook levert groente (of dat nou rauw of gekookt is) veel andere belangrijke vitaminen, mineralen, antioxidanten en fytochemicaliën.. Dit beschermt het lichaam tegen ziekten en vrije radicalen. Daarnaast bevat het veel vezels, wat zorgt voor een goede spijsvertering. Vlees bevat nauwelijks vezels. Er is dus niks mis, zoals jij beweert, met groenten. Je hebt het juist hard nodig om gezond te blijven
In groente zit inderdaad weinig calorieën, daarom eet je ook niet alléén maar groente. Hoe kom je erbij dat de menselijke spijsvertering is ingesteld op vlees?? Dan zouden al die vegetariërs nu doodziek moeten zijn, terwijl uit onderzoek juist het tegendeel blijkt! Vegetariërs zijn gezonder en leven langer. Dat schijnt trouwens ook te gelden voor flexitariërs, mensen die heel matig zijn met vlees.
In de link wat gezonde tips voor je:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/zo-eet-je-gezond-met-minder-of-geen-vlees.aspx Er is overtuigend wetenschappelijk bewijs dat regelmatige consumptie van rood vlees (rundvlees, varken- en lamsvlees) kankerverwekkend is.
http://www.wcrf.nl/kankerpreventie/voeding/vlees.php Om kanker en andere ziektes te voorkomen (zoals hart- en vaatziekten) moet de voeding grotendeels plantaardig zijn: Véél groente en fruit o.a. dus:
http://www.wcrf.nl/kankerpreventie/voeding/plantaardig.php Als jij trouwens voornamelijk vlees en fruit eet, zul je naast allerlei andere tekorten ook te weinig vezels binnenkrijgen, wat zorgt voor een slechte darmwerking en verstoppingen. In fruit zitten wel vezels, maar niet voldoende. Je zult voor een goede darmwerking dus ook veel ander plantaardig voedsel moeten eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Over ketonen ben je helaas ook slecht geïnformeerd. Als er geen glucose is, gebruiken de hersenen inderdaad ketonen. Dat is een soort noodoplossing van je lichaam. Ketonen kunnen de bloed-hersen-barrière inderdaad passeren. Het zijn afbraakproducten van de vet verbranding. Als je vetten afbreekt houd je glycerol en vetzuren over. Deze vetzuren worden verder afgebroken tot ketonen. Als er veel ketonen in het lichaam aanwezig zijn, kan het lichaam verzuren. Dit is niet goed voor je lichaam en leidt tot allerlei gezondheidsproblemen. Bij teveel zuur kunnen je hersencellen ook niet meer goed werken. http://www.kdcn.nl/page/113/ketonen.html
tinus1969
9 jaar geleden
Ketonen zijn geen 'noodoplossing'; sterker nog, waarschijnlijk is ketose de natuurlijke toestand van ons lichaam.
Links naar informatie voor diabetici zijn niet relevant. Ketose (normaal; veroorzaakt door weingi suiker) en keto-acidose (dodelijk, verootrzaakt door te weinig insuline) zijn twee tortaal verschillende zaken die niet verward mogen worden.
Mbt veganisten (mensen die geen dierlijke producten consumeren, inclusief geen vis, eis of zuivel): Dit is inderdaad in de natuur niet vol te houden. Moderne veganisten zijn zeldzaam en bestaan bij de gratie van de chemische indsutrie die de noodzakelijke vitamines maakt. De meeste vegetariers consumeren ei of zuivel, waarmee ze hoogwaardig eiwit, vitamines (ihb B12 en D) en mineralen (ihb ijzer) binnenkrijgen.
Het is goed om te bedenken, dat het mogelijk is om normaal te leven op basis van alleen vlees (mits je ook orgaanvlees en vet eet), maar dat het omgekeerde (geen vlees/dierlijke producten) onherroepelijk en al snel leidt tot tekorten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, het is niet gezond om alleen vlees te eten.
Waarom blijkt dan uit onderzoeken dat vegetariërs en flexitariërs gezonder en langer leven?
Je gaat totaal niet in op mijn eerste reactie.
Hoe kom je dan aan de noodzakelijke vezels?
En dat ketose het lichaam verzuurd is zeker ook onzin volgens jou? Vitamine D zit trouwens maar zeer beperkt in dierlijke producten. Je moet het toch echt van de zon hebben. Omdat de zon in Nederland niet altijd schijnt of niet iedereen veel buiten zit, wordt het ook wel kunstmatig toegevoegd aan sommige producten. En wat bedoel je met vlees? Alleen maar kip of kalkoen? Van rundvlees en varkensvlees krijg je namelijk kanker volgens wetenschappelijk onderzoek. Het heemijzer in rood vlees beschadigd de darmwanden en stimuleert de productie van bepaalde stoffen die het DNA beschadigen. Beide processen dragen bij aan een verhoogd risico op kanker.
Hiervoor is overtuigend wetenschappelijk bewijs.
Groente en fruit verlagen juist weer het risico op kanker. Daarbij hebben we het nog niet eens over de enorme milieubelasting die de vleesindustrie met zich meebrengt en het dierenleed. Jij zegt dat de meeste (?) vegetariërs ei of zuivel consumeren. Lijkt me logisch dat ze dat allemáál doen, anders zouden het veganisten zijn;-) Het is lastig om te communiceren met iemand die voor het gemak alle wetenschappelijke onderzoeken negeert of van tafel veegt.
Zou interessant zijn als je daar alsnog op ingaat.
tinus1969
9 jaar geleden
@Astrid: Uit welk onderzoek blijkt dat vegetariërs en flexitariërs gezonder en langer leven? Dit is een typisch voorbeeld van iets dat sommige mensen willen geloven -maar er is geen bewijs voor. Vitamine D zit in vis: Middeleeuwers wisten al 'haring in het land, dokter aan de kant'. Behalve in de zomer is de zon niet sterk genoeg voor optimale hoeveelheden vitamine D.
Mbt beschadigde damwanden: IBS wordt veroorzaakt door FODMAPs (onverteerbare koolhydraten in plantenvezels), niet door vlees: http://www.ntvg.nl/publicatie/673226/volledig/print
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rauwkost betekent niet per se rauwe groente, kijk maar eens in het woordenboek. Van Dale definieert het puur als rauw bereide gerechten. Dat rauwkost lang niet alle stoffen geeft die je nodig hebt, wil absoluut niet zeggen dat er van alles mis is met rauwkost. Bij een normaal voedingspatroon zal je namelijk het aanvullen met allerlei voedsel dat andere voedingsstoffen bevat, zodat je alles bij elkaar wel alles binnenkrijgt. Dus de opmerking 'Eigenlijk is met rauwkost alles mis wat er mis kan zijn', klopt echt niet, maar ik weet niet of je het gewoon onhandig geformuleerd hebt en bedoelde dat er alles mis is als je het als énige voedingsmiddelen wil eten. Los van dat het uiteraard niet alles bevat dat je nodig hebt (wat overigens geldt voor zo'n beetje elk voedsel), is er weinig mis mee. Het bevat weinig schadelijke stoffen, en allerlei nuttige stoffen als vitamines en vezels. @Astrid: Grof gezegd klopt het wel wat je zegt, maar er bestaan wel bepaalde paddestoelen die vitamine D bevatten als ze in de zon stonden toen ze aan het groeien waren. Dus als je dat onder rauwkost schaart, bestaat het wel, zij het niet veel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ Tinus: Uit meerdere onderzoeken blijkt dat inderdaad.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vegetarisme#Vegetarisme_en_gezondheid Vitamine D zit inderdaad ook in vis, maar wordt ook toegevoegd aan margarine en bak- en braadproducten. Die link die jij geeft gaat over mensen met een prikkelbare darm syndroom. Die hebben dus een chronische ziekte en kunnen daardoor niet alles verdragen inderdaad. Er zijn ook mensen met bijv. een noten- allergie. Dat wil nog niet zeggen dat noten ongezond zijn.. Daarnaast kunnen deze mensen met een spastische darm heel veel soorten groenten en fruit ook wel eten.
Een allergische reactie of voedselintolerantie kan bij vrijwel alle voedingsmiddelen optreden.
Heel slecht voorbeeld is dit dus. Hoe dan ook, de wetenschappelijke onderzoeken waaruit blijkt dat veel vlees eten erg ongezond is en veel groente en fruit juist beschermen tegen allerlei ziekten negeer je voor het gemak maar omdat die niet in je eigen theorie passen.
Wat vind je nou van die onderzoeken? Waarom ga je daar helemaal niet op in? Het voedingscentrum zegt:
"Als alle Nederlanders 200 gram groente per dag eten, kunnen per jaar ongeveer 18.000 hartinfarcten en beroerten, 5.000 sterfgevallen door hart- en vaatziekten en 2.300 sterfgevallen door kanker worden voorkomen. Het eten van meer dan 200 gram groente per dag dringt mogelijk het risico op ziekten nog verder terug."
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/groente.aspx
Daarom eet ik zelf ook minimaal 400 gram, het dubbele dus. Heerlijk;-) Zou je ook eens moeten doen, voel je je gezond en energiek bij. @Fynnya: Rauwkost betekent inderdaad niet alleen rauwe groente, maar de vraagsteller bedoeld er wel alleen groente mee. Alleen groente is uiteraard niet voldoende, maar dat geldt inderdaad voor alle voedingsmiddelen.
tinus1969
9 jaar geleden
@Astrid,. mbt PDS: wat deze onderzoekers hebben aangetoond, is dat PDS helemaal niet veroorzaakt wordt door een afwijking in de darmen; het is een direct gevolg van 'verkeerd eten'. Mensen kunnen eigenlijk per definitie geen fructanen verteren. Mbt de claim van het Voedingscentrum, de interessante vraag is, waar je die 200 gram groente mee vergelijkt. Met een McDonald's menu? Of met een menu met dagelijks biefstuk?
Voor de goede orde: Groente bevat waardevolle voedingsstoffen, dat bestrijd ik verder niet.
Hoewel ik het zelf niet zal aanraden omdat bepaalde groente zoals bloemkool dan krijg je niet alles goed binnen als je dit rauw eet. Zijn er mensen die zicht prima voelen door alleen rauw te eten. Hier kan je succes verhalen van mensen die volledig rauw eten; http://www.defruiteters.nl/