Er bestaat niet 1 ingrediënt dat álle eigenschappen van ei én de smaak kan vervangen. Maar er bestaan wel een aantal ingrediënten die heel goed één of meerdere eigenschappen kunnen vervangen, dus dan moet je per recept kijken wat het beste alternatief is.

Gewone ingrediënten:
Banaan (1 ei = 0.5 banaan, goed rijp, gepureerd of goed geprakt)
Zijdetofu (1 ei = 60ml gepureerde zijdetofu), te koop bij Aziatische winkels
Gemalen lijnzaad (1 ei = 2.5 eetlepel lijnzaad plus 3 eetlepels water), oa. te koop bij sommige supermarkten en bij biologische winkels.
Yoghurt of sojayoghurt (60ml yoghurt = 1 ei), sojayoghurt is te koop bij veel supermarkten en bij biologische winkels
Kala namak (Black Salt, zwart zout, kan je toevoegen aan bijvoorbeeld geprakte tofu om een soort scrambed egg variatie te maken), te koop bij sommige Indiase en Aziatische winkels, webwinkels Veggiedeli (http://www.veggiedeli.nl) en Vegan Mission (http://www.veganmission.nl)

Speciale ei-vervangers:
No-Egg, een ei-vervanger, oa. te koop bij winkelketen http://www.detuinen.nl/ en allerlei webwinkels.
MyEy VollEy, EyWeiss en EyGelb, dit zijn ei-vervanger, eiwit-vervanger en eigeel-vervanger, geschikt voor in voorgerechten, hoofdgerechten, dessert, gebak, te koop bij Veggiedeli.
The Vegg, een eigeel-vervanger, te koop bij http://www.veggie4u.nl/ in Den Haag en Veggiedeli.

Ik weet niet precies voor wat voor soort maaltijden je het zoekt, dus ik noem maar gewoon zoveel mogelijk.
In sauzen: MyEy VollEy, The Vegg
Spiegelei: MyEy EyGelb met MeyEy EyWeiss
In pannenkoeken: banaan, gemalen lijnzaad, ei kan eventueel ook gewoon weggelaten worden
Eierdooier: MyEy EyGelb, The Vegg
In mayonaise: No Egg
Eismaak: Kala Namak
Lemon curd: The Vegg
In cakes: (soja)yoghurt, banaan, zijdetofu, no-egg, gemalen lijnzaad (met mate),
In koekjes: Gemalen lijnzaad, zijdetofu
In brownies: Zijdetofu
In chocolademousse ed: MyEy Eiweiss
In meringues: No Egg
In muffins: Banaan, (soja)yoghurt, gemalen lijnzaad,
In quick breads: Banaan, (soja)yoghurt
In taartbodems: No-Egg

Zie hier voor meer informatie (over wat je wanneer kan gebruiken, hoeveel, verkoopinfo etc.): http://wiki.veganisme.org/index.php/Eivervangers
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
flyingcrow
10 jaar geleden
Bedankt!
Mijn vraag was inderdaad voor verschillende dingen,en ik zie nu dat er veel mogelijkheden zijn!
liveisgreat
10 jaar geleden
wauw, wat een goed antwoord!+

Andere antwoorden (2)

Door fijngemalen lijnzaad te mengen met water of een andere vloeistof kun je een ei-achtige massa maken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
- Paddenstoelen
- Chiazaad (of lijnzaad)