Dan ben ik bang dat er iets mankeert aan jouw smaakpapillen. Want er zit heus een groot verschil tussen. Een perzik is fluweliger, smaakt zachter, sappiger (als hij goed rijp is) en zoeter. Een abrikoos is veel droger en smaakt zuurder. En hij is veel kleiner van stuk.
Amadea
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Erg verschillend. Als je nou perzik met nectarine vergelijkt. Plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ha ha, ik denk inderdaad dat er met de smaak iets mis is. PLUS
Wat is het verschil tussen perziken en abrikozen en zijn ze onderling uitwisselbaar in gerechten?

Perziken en abrikozen komen oorspronkelijk uit het Verre Oosten, maar tegenwoordig zijn ze een belangrijke bron van inkomsten in Zuid-Europa.
Perziken en abrikozen zijn beide steenvruchten. Dat zijn vruchten waarvan de binnenwand, om de pit heen, een harde rand heeft. In de pit, `de steen´, zit het eigenlijke zaad. De perzik is een vrucht die nauw verwant is aan de nectarine, het enige verschil zit in de schil. De nectarine is populairder, omdat deze geen pluizige schil heeft. Perziken zijn er in verschillende rassen en het vruchtvlees kan wit, geel of rood zijn. De kleur van het vruchtvlees heeft trouwens niets te maken met de smaak van de perzik. Abrikozen zijn vooral bekend als gedroogde abrikozen, maar ook vers zijn ze erg smakelijk. De vrucht is eivormig en heeft een bleke, geeloranje schil die donsachtig aanvoelt, net als bij de perzik. In sommige gerechten is het mogelijk om perziken en abrikozen door elkaar te vervangen. In recepten voor rijstgerechten met kip en kerrie zult u vaak zien dat u perzik moet gebruiken, maar een abrikoos doet het daarin ook prima. Ook in desserts met kwark, yoghurt of roomijs en in fruitsalades kunt u beide vruchten door elkaar vervangen of ze juist met elkaar combineren.