Waarom zijn sommige soorten fruit langer houdbaar dan andere soorten fruit?

Het is me opgevallen dat bananen veel eerder gaan rotten dan appels. Ik wil graag weten hoe dit kan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De naam van de antwoorder komt automatisch bij het antwoord te staan. Bedoel je wellicht de bron die de antwoorder gebruikt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ik bedoel de echte naam, want ik moet iemand interviewen.
Reddie
10 jaar geleden
Voor iemands naam kun je op het logo klikken en een privé mailtje sturen.

Antwoorden (3)

Appels hebben een natuurlijk bescherming namelijk een waslaag op hun schil. Dit beschermt hen o.a. tegen uitdroging. Bananen hebben dit niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is genetisch bepaald, net als de hele bouw van de vrucht.
En net zoals de een ouder wordt dan de ander.
In het DNA staat beschreven welke chemische processen er in de cel moeten plaatsvinden, en wanneer, en onder welke omstandigheden.
10 jaar geleden
je aanname dat bananen eerder rotten dan appels is niet juist, bananen worden in tropische landen geoogst waarna ze via zeetransport naar europa vervoerd worden en vervolgens in een afrijpingsbedrijf getriggerd worden om verder te rijpen, dat proces laat zich niet stoppen en de bananen rijpen bij je thuis dan ook gewoon verder. Een rijpe banaan word op een gegeven moment bruin (overrijp) maar is san niet rot en gewoon genietbaar. Een appel word in augustus -september of oktober (onrijp) geoogst en vervolgens in een koelcel bij GA(Gewijzigde Atmosfeer) bewaart waardoor de rijping verlangzaamt of zelfs stopt en net voor de verkkoop uit de GA gehaalt gesorteerd en vervolgens verkocht, de rijping komt dan heel langzaam weer op gang waarbij de appel een grote hoeveelheid Ethyleengas uitscheid wat de rijping van onder andere bananen versneld. Hierdoor ziet het er uit of bananen korter houdbaar zijn. Rottingsprocessen hangen af van onder andere het vochtgehalte, suikergehalte en de dikte van de epidermis van het fruit. Sappig fruit met een hoog suikergehalte en een dunne epidermis (zeg maar huid) rot het snelste dit fruit ook wel zacht fruit genoemd is maar enkele dagen houdbaar(frambozen bramen aardbeien ) langer houdbaar zijn fruitsoorten met een dikkere huid (peren )nog langer houdbaar zijn fruitsoorten met minder sap (appels)en langer houdbaar met meer sap maar een dikkere huid (sinasappels ) het langst houdbaar zijn fruitsoorten met een dikke huid en weinig sap (pompoenen)
voor mijn naam ,verdere info stuur maar een PB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
waar kan dit?