Amandelmelk maken van amandelen of amandelmeel?

Ik wil een keertje amandelmelk zelf maken, omdat naar mijn idee in Almond dream en Alpro maar weinig amandel in zit en een heleboel andere ingrediënten.
Nu heb ik gelezen dat je ook amandelmelk kan maken van amandelmeel en dat dit omgerekend een stukje voordeliger is en sneller gemaakt.
Is er nu een verschil in kwaliteit wanner je het van amandelmeel of van hele amandelen maakt?
En zo ja, is de melk van amandelmeel sowieso nog altijd beter en gezonder dan gewone melk of soja melk? (deze laatste schijnt nu ook weer niet zo heel gezond te zijn)
Oh ja en hoe lang blijft de amandelmelk goed in de koelkast?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

van amandelmeel heb ik het nooit gemaakt wel van van hele amandelen
gezonder dan gewone melk of soja melk?geen idee
goedkoper om zelf te maken ?is het ook niet,maar wel leuker
mijn zoon had /heeft intolerantie mocht geen zuivel gebruiken
en is er een grote vent mee geworden
en zo maakte ik het
voor ongeveer 1 liter amandelmelk heb je dit nodig
250 gram on-geroosterde amandelen en on gezouten
1 liter water, het liefst bronwater of kook het water eerst en laat afkoelen
½ tl vanille extract (optioneel)
klein snufje zeezout
laat ze een nachtje in ruim water weken, zodat ze zachter worden
Giet de amandelen de volgende dag af spoel ze nog een keer met water en doe ze in een blender.
Voeg een liter water toe;
doe er een halve theelepel vanille extract bij
Laat de blender ongeveer 3 minuten draaien tot alles gemengd is en vermalen.
Pak een fijne zeef, leg daar een kaasdoek in
Zet dit op een kom of pan zodat de zeef er in past
Giet de inhoud van de blender beetje bij beetje door de zeef met kaasdoek heen en druk en roer met een lepel erdoor om al het vocht uit de pulp tedrukken
als er haast geen vocht meer uitkomt neem dan de punten van de kaasdoek bij elkaar
en knijp/draai het geheel uit om de laatste melk eruit te halen
doe de melk in een gesteriliseerde fles en zet het in de koelkast
blijft ongeveer 5 dagen goed