Als ik sherry tomaten afspoel komt er gelig water vanaf, zij dit bestrijdingsmiddelen en zo nee, wat is het wel?

Geeft de tomaat misschien af?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K
bamibal
10 jaar geleden
Waarschijnlijk gewoon stof of stuifmeel.

Antwoorden (3)

Wat ik vermoed, is stuifzand wat meegevoerd wordt door de wind. Zeer herkenbaar wanneer je de grondsoorten in het buitenland ziet. Enkele keer hebben wij dat hier ook in Nederland dan krijgen wij met de warme wind zand bv uit de Sahara. Alle auto's krijgen ongevraagd dan een ( geel) laagje
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is mogelijk dat je tomaatjes een "soort kleurstof" (ik gebruik dit woord bij gebrek aan beter) afgeven als je ze wast met het steeltje nog aan. Dit is ook mogelijk als je ze pas "ontsteelt" hebt. Dit is een stof die vrijkomt en een chemische reactie aangaat met de kalk en andere stoffen in het kraantjeswater. Dit is volledig onschadelijk want het is eigenlijk een bestanddeel van het sap van de tomatenplant.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is een mogelijke verklaring, hoewel ik eerder ga voor een mix van sappen en stof, die het water kleuren.
Als er zo veel bestrijdingsmiddel zouden zitten op je tomaatjes dat ze het spoelwater geel kleuren, dan zouden ze ook licht geven in het donker!!
(^_°)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze zouden niet alleen licht geven in het donker, je zou heel waarschijnlijk ook bijna zo goed als direct dood omvallen na het eten ervan. :-D
Het kan vanalles zijn...wat het beste is om dit weg te krijgen (ook heel goed voor aardbeien en paprikas etc) is...gootsteen vullen met koud water. En 1 grote kop azijn toevoegen..alle veizigheid en bestrijdingsmiddelenen zullen verdwijnen. Ook zal het langer houdbaar zijn indien dit gedaan is...natuurlijk na dit "badje"wel even afspoelen.