Houden veganisten ook huisdieren?

Bv. honden en katten. Of gaat het tegen de principes van het veganisme in? En zo ja, wat krijgen de dieren te eten? Eten ze ook veganistisch? Zou het in het laatste geval bv. bij een hond als dierenmishandeling beschouwd kunnen worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een hond kan heel gezond en gelukkig oud worden met veganistische voeding. Dus nee, dat is geen dierenmishandeling.
Als de brokjes verder ook nog smakelijk zijn zal de hond zich er zelf niet druk over maken wat er in zit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben vegetariër en veganist en heb adoptiedieren thuis die ik opneem en help.Dus dieren uit het asiel of dieren die worden gedumpt. Meestal zijn dit dieren die ook veganisten zijn of vegetariërs.

Antwoorden (2)

Sommige veganisten houden uit principe geen huisdieren. Anderen nemen een kat of een hond uit een asiel, omdat dat al bij al toch nog diervriendelijker kan zijn.
James Peden, auteur van Vegetarian Cats & Dogs en oprichter van het bedrijf Vegecat, schreef in zijn boek de ervaringen neer van vele gelukkige verzorgers van vegetarische honden en katten. Volgens deze getuigenissen heeft een vegetarische voedingswijze diverse voordelen. Ten eerste bijten minder parasieten (luizen, vlooien, mijten en teken) zich vast in de pels van de veggie honden en katten. Marie-Jeanne kan dit beamen: ‘Vlooien zijn hier al sinds 25 jaar nergens te bespeuren. Ze voeden zich niet graag met het bloed van vegetarische dieren.’ De toestand van de pels zou ook verbeteren door een vegetarisch dieet. Marianne Huiberts van Bite Back vzw uit Limburg heeft vier vegetarische honden. Haar hond Tippy was vijf jaar toen ze hem zes jaar geleden uit een asiel haalde. Volgens Marianne zijn haar ernstige huidinfecties genezen dankzij vegetarische voeding. Ook zou vegetarische voeding allergieën kunnen controleren. Allergie-expert en dierenarts Alfred Plencher zegt dat dierlijke producten de meeste allergieën veroorzaken, met rundvlees op nummer één, zowel voor honden als voor katten. Jeuk is het meest voorkomende symptoom van voedselallergie voor huisdieren, naast braken, hoesten en piepende longen. Katten zijn vatbaarder voor voedselallergieën dan honden, en worden nog gevoeliger met de leeftijd.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Sommige wel, sommige niet.
Er zijn verschillende redenen waarom sommige veganisten geen huisdieren willen, of alleen bepaalde diersoorten, en wat de ene veganist een onoverkomelijk probleem vindt, vindt de andere veganist geen probleem.
Een deel van de veganisten houdt geen huisdieren, of alleen geadopteerde uit asiels, omdat er ook in de huisdierenindustrie veel dierenleed wordt veroorzaakt. Bij vissoorten die geïmporteerd worden bijvoorbeeld, schijnt een groot deel dood te gaan tijdens de reis, omdat het goedkoper zou zijn om ze op die manier te vervoeren en de verliezen erbij in te calculeren, dan ze op manieren te vervoeren die veiliger zijn. Ook is de reis voor veel dieren stressvol. Bij honden schijnen er bijvoorbeeld fokkers te zijn die hun teefjes rond de klok zwanger laten zijn en continu opgesloten houden in een hok. Zo zijn er vast nog allerlei andere voorbeelden. Sommige huisdieren zullen ook wel op een wél diervriendelijke manier gefokt en vervoerd worden, maar een probleem is natuurlijk dat je dat eigenlijk nooit weet, ook fokkers en verkopers vertellen natuurlijk een hoop mooie praatjes en proberen de nare dingen te verdoezelen of liegen er gewoon over. En als mensen voor hun inkomen afhankelijk zijn van een dier, is er gewoon altijd het risico aanwezig dat geld voorrang krijgt boven de behoeften van het dier. En sommige veganisten kiezen ervoor om dan maar niet dat risico te lopen, en voor de zekerheid geen huisdier te kopen.

Een anderen reden voor sommige veganisten is dat je veel dieren eigenlijk niet kunt houden op een manier die natuurlijk voor hen is. Een deel van de dieren komt van nature niet voor in deze streken, en mogelijk is ons klimaat dan niet optimaal voor hen. Andere dieren willen van nature lange afstanden kunnen afleggen, en in gevangenschap gaat dat niet. Andere dieren leven van nature in grote roedels ed., waar huisdiereneigenaars vaak niet de ruimte of het geld voor hebben. Zo willen sommige veganisten alleen huisdieren houden die je mee naar buiten kan nemen, zoals een hond, of alleen als ze een tuin hebben, omdat een dier binnen in een mensenhuis opsluiten totaal niet overeenkomt met hoe ze van nature leven.

En sommige veganisten zijn principieel tegen het houden of verhandelen van dieren, omdat een dier volgens hen geen eigendom/slaaf hoort te zijn waar anderen over beslissen maar zelf moet mogen kiezen en vrij zijn.
Sommige veganisten houden alleen huisdieren die ... (ruimte op, zie bij reacties)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Interessant. Sommige dingen lijken me wel vergezocht. Mensen eten ook niet zo natuurlijk zoals vroeger, wonen in kleine hokjes, hebben weinig vrijheid vanwege alle verplichtingen en moeten vaak emigreren naar streken die voor ze ook onnatuurlijk zijn. Toch kun je van veel van hen zeggen dat ze gelukkig zijn. En daar gaat het volgens mij om, net als bij dieren. Waar ik het wel mee eens ben, zijn rare praktijken van fokkers die vaak echt alleen het geld zien. Maar geen hond in huis nemen, omdat hij helemaal vrij moet zijn? Dat vind ik echt te ver gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vervolg: ... van nature al veganistisch eten.
Andere veganisten houden ook omnivoren en carnivoren, en voeren hen dan wel vlees. Een van de redenen hiervoor is dat ze vinden dat het onnodig is om zélf dierlijke producten te gebruiken, omdat wij als mens goed zonder kunnen, maar het bij een carnivoor huisdier niet gezond is en zij het dier niet willen laten lijden.
Andere huisdieren houden ook huisdieren die van nature alleseters zijn maar die wel goed kunnen gedijen op veganistisch dierenvoer. Zo schijnen honden gewoon vegetarisch gevoerd te mogen worden. Ik heb pas geleden voor een andere vraag op GV zitten opzoeken over honden en vegetarisch voer, en de meest betrouwbare informatie die ik hierover kon vinden was van een zeer hoogaangeschreven Amerikaans instituut die een klein boekje hadden voor hondeneigenaren, met informatie gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, en zij stelden dat honden het prima kunnen doen op vegetarisch voedsel.
Misschien is dat bij veganistisch hondenvoer ook wel het geval, maar daar heb ik me nooit in verdiept, dus dat weet ik niet. Een van de redenen voor sommige veganisten om een alleseter veganistisch te voeren is dat als het inderdaad gezond voor de hond is, het dus geen mishandeling voor hem/haar is. Maar als je je hond vlees geeft, is dat in de meeste gevallen wel mishandeling, dierenvoer komt meestal uit de bio-industrie, waar dieren absoluut vreselijk mishandeld worden. En bij biologisch vlees leven de dieren onder al veel betere omstandigheden, maar nog steeds absoluut niet goed.
En er is wel wat voor te zeggen dat het vreemd is dat je hond het allerbeste van het beste moet krijgen, en dat daarvoor andere dieren gedood en mishandeld mogen worden of op z'n best een slecht leven hebben, terwijl de hond ook genoeg heeft aan vegetarisch voedsel. Waarom zouden die andere dieren niet ook recht hebben op een gezond en mishandelingvrij leven?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1