De vier belangrijkste ingrediënten voor het brouwen van bier zijn: water, graan, hop en gist,
Er worden soms nog wel meer ingrediënten toegevoegd, zoals rijst, gerst, mais en vruchten.
Voor meer mogelijkheden: zie bron 1
Maar varkensvet zit er niet bij.

Dat er varkensvet in coffiepads zit is een fabel (zie bron 2+3)

Er wordt soms beweerd dat het schuim op een kopje senseokoffie ontstaat doordat er varkensvet aan de koffie is toegevoegd. Het cremelaagje is echter gewoon een laagje geblazen belletjes dat ontstaat doordat een klein straaltje koffie met hoge snelheid in een gepatenteerde schuimkamer wordt gesproeid met een aantal pennetjes erin. Doordat de koffie tussen deze pennetjes doorschiet komt er lucht in de koffie. Vervolgens loopt de koffie het kopje in, en het laatste restje, dat nog zo'n 15 seconden nadrupt, zorgt voor het cremelaagje.

In shampoo kan wel varkensvet zitten: zie bron 4

Toegevoegd na 2 minuten:
Er is echter ook halalshampoo.
Voor meer informatie zie: http://www.maghreb.nl/2008/02/04/halal-shampoo-is-gat-in-de-islamitische-markt/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

coffeepads van Senseo niet, ik had hier laatst een stuk over gelezen. Het schuim zou door varkensvet komen, maar dat bleek een broodje aap het komt door de manier waarop de koffie (met lucht) in een reservoir wordt gespoten.

Ik zal even de bron opzoeken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk opde deze site:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het varken wordt voor heel veel produkten gebruikt, zo ook voor shampoo, hairconditioner, bodylotion, antirimpelcrème en zoveel meer. Een vrouw kan dus eigenlijk niet zonder varken (daar bedoel ik niet haar echtgenoot mee).
En nee, het zit niet in bier en foffiepads.

Toegevoegd na 37 seconden:
koffiepads / coffeepads
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In bier zit zo wie zo GEEN vet , dus ook geen varkensvet. Anders zou er ook geen schuimlaag op blijven staan.

Koffie bevat vet cafestol die als meest cholesterolverhogende stof geldt. Of je dit ook met de koffie binnenkrijgt hangt af van de manier van koffiezetten. Bij gebruik van filters blijft het meeste van deze stof achter in het filter. Dit is dus ook geen varkensvet, maar een plantaardig vet.

Shampoo's hebben het doel om o.a. het haar te ontvetten, dus hier zal ook geen varkensvet in voorkomen. Zie link.

http://www.chemischefeitelijkheden.nl/Uploads/Magazines/h093-Shampoo.pdf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Shampoo: Het schijnt inderdaad voor te komen dat er varkensvet zit in shampoo, of het gebruikelijk is weet ik niet.

Bier: varkensvet in bier heb ik nog nooit van gehoord, wel wordt er bij sommige merken gelatine gebruikt om het bier helderder te maken. Gelatine wordt van botten gemaakt, en kan mogelijk van varkensbotten zijn.

Als je zeker wilt weten dat ergens geen varkensvet in zit, kan je ook veganistische producten gebruiken: daar zijn helemaal geen dierlijke ingredienten of bijproducten voor gebruikt.

Op http://www.barnivore.com/ kan je lezen welke bieren veganistisch zijn.

De merken Lush (te koop bij Lush-winkels, lush.nl), Lavera (te koop bij grote biologische winkels) en Yes to Carrots hebben alleen maar veganistische producten, waaronder shampoos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker wat dit is een gerecht
In bier gestoofd varkensvlees dit eten wij ook soms..