Wat zit er in vegetarisch vlees?

Toegevoegd na 7 minuten:
(vegetarisch eten, vleesvervangers)

Toegevoegd na 12 minuten:
Ja, vegetarisch vlees was een foutje !

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.5K
Amadea
12 jaar geleden
De vraag klopt niet. Vegetariërs eten geen vlees. Vegetarisch vlees bestaat niet. Bedoel je vleesvervangers en dan een speciale soort?
Amadea
12 jaar geleden
Vertel eens wat daar dan voor geslacht wordt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, wat heb je veel vragen zeg! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, technisch zou je het vegetarisch namaakvlees of vegetarisch "vlees" moeten noemen, maar het is wel duidelijk wat er bedoeld wordt, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vegetarisch vlees = rundvlees.. koeien eten geen vlees, dus zijn vegetarisch.. vlees van een koe is dus: vegetarisch vlees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat iemand geen vlees eet, maakt hem niet vegetarisch, maar vegetariër. Vegetariër = iemand die geen vlees eet, vegetarisch = 1 van, voor vegetariërs/zonder vlees; aldus Van Dale.
Een koe is wel een vegetariër, maar niet vegetarisch, net zoals mensen wel vegetariër kunnen zijn, maar niet vegetarisch.

Antwoorden (5)

Ik ga er van uit dat je vleesvervangers bedoelt. Hierin kan vanalles zitten behalve vlees. Je hebt ze met soja, groenten maar zelfs een burger gevuld met champions, deze is zeker aan te raden!;-)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Valess is op basis van melkeiwitten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vleesvervangers worden gemaakt van eiwitten uit planten of schimmels.
Het eiwit kan bijvoorbeeld afkomstig zijn van planten (bijvoorbeeld noten, of peulvruchten zoals met name sojabonen, maar ook (kikker-)erwten, tuinbonen en pinda's), schimmels (zoals paddenstoelen), zuivel of ei.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vleesvervanger

Toegevoegd na 1 minuut:
TVP =
Textured Vegetable Proteïne (TVP), ook wel 'sojabrokken' (of -brokjes), 'nepvlees' of 'kunstvlees' genoemd, is een vleesvervanger samengesteld uit hoogwaardig plantaardig (soja- of tarwe-) eiwit, maar kan ook uit katoen- en haverzaden gemaakt worden.

TVP is de laatste jaren verkrijgbaar in steeds meer verscheidene vormen en groottes, zoals gruis of granules (voor 'gehakt'), brokken, stukjes en reepjes, en grote lappen (voor 'schnitzels'). Het is de vleesvervanger waar de consument zelf burgers en dergelijke mee kan vervaardigen zonder overgeleverd te zijn aan de soms saaie vlugklaarproducten van de supermarkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, mooi compleet antwoord.
Gek genoeg klopt je vraag wel...
Op de biologische vakbeurs stond inderdaad een vegetarische slager. Hij verkocht produkten van soja en liet ze lijken op de echte gangbare vleesproducten en noemde ze ook zo: vegetarische schnitzels, vegetarische biefstuk etc. Eerlijk gezegd staat dat ons zo tegen dat we het niet verkopen in onze winkel, het is gewoon geen vlees als het vegetarisch is.
Bij vleesvervangers bestaat het produkt grotendeels uit soja, soms ook worden kikkererwten gebruikt, of kaas natuurlijk en/of groenten, goed gekruid.
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Taalkundig klopt het toch echt niet. Een slager is een winkelier die vlees verkoopt.
Kristal
12 jaar geleden
Amadea, ben ik dus helemaal met je eens. Maar in de praktijk wil men dat dus verwringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://huis-en-tuin.infonu.nl/producten/60666-naar-de-vegetarische-slager-voor-uw-stukje-vlees.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet dat ik reclame wil maken, maar de producten die ik van de vegetarische slager heb geprobeerd waren erg lekker (gerookte spekjes, kip spiesjes en gehaktbal) én ze bevatten geen kunstmatige toevoegingen of E nummers.
En dat kun je van Appie (AH) niet zeggen.
De kip spiesjes benaderen de structuur van kip meer dan dat ik tot nu toe ben tegen gekomen.
Soms is het toch handig zeker als je eters krijgt die niet vegetarisch zijn dat je een product hebt wat vlees zoveel mogelijk benaderd.
Ik vind het goed gevonden van die ondernemer, de naam "vegetarische slager" vertelt ons dat het om vleesvervangers gaat en is veel makkelijk te onthouden dan b.v. ik noem maar iets "het groene product" http://www.devegetarischeslager.nl/
Kristal
12 jaar geleden
@Artist,
Nou ja, en zo zie je maar weer, iedereen kan hier anders over denken. ;-) Gelukkig maar. Toch goed om te lezen dat het in ieder geval smakelijk is en
zonder kunstmatige toevoegingen of E nummers.
Drie belangrijke factoren als het om voeding gaat. Vanzelfsprekend hebben de vleesvervangers die wij in de natuurvoedingswinkel verkopen ook die drie factoren. En wanneer er soja in de producten verwerkt is is dat genvrij.
Ik heb geen idee of dat ook zo is bij de vegetarische slager.
Weet jij het misschien Artist?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou daar vraag je me wat, ik ben geen vertegenwoordiger hoor.
Ik koop dit product bij reformhuis De Eenhoorn in Geleen.
Als je het antwoord ergens weet uit te halen ben ik er wel benieuwd naar.
vooral veel eiwitten